”Att spegla samtiden i klassrummet”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

Spel i Datorkunskap Instruktioner: Klicka på en av de röda cirklarna
Ringa video- samtal med datorn
Skapa ett video-CV på YouTube
This work is licensed under a Creative Commons 3.0 Attribution License Wikispaces för SBC En guide
Vandring bland lärresurser på nätet för pedagoger
WORKSHOP MED IPAD OCH APPAR
Att skriva sig till läsning
Pimpedstart PIM Upptaktsträff för pedagoger.
Sara Sjölund Gymnasielärare i Engelska och datorkunskap
Det flippade klassrummet? Kungsholmens gymnasium 15 aug 2012 Katarina Lycken Rüter.
Välkomna! PIM-uppstart VT2013.
 Visa upp vår verksamhet  Kontakter med omvärlden  Möjliggör ett omdefinierat lärande  Öka medborgarnas möjlighet till insyn.
Radio – Webb = Affärer Ljud, text och bild i kombination på Internet! Roslagens BusinessArena!
Mobilen Redskapsmänniskan? Våra redskap och verktyg fungerar som förlängningar av våra sinnen och låter oss göra sådant som kroppen inte klarar av.
Web 2.0 tjänster och distansutbildning Carina Bois Mediabyrån vid Karolinska Institutet Universitetsbiblioteket.
Norska filmen om boken  
Använd svenska nu! Svenska som främmande språk •Mål •Språkinlärning •Bra kommunikation •Arbeta i grupper •Använda ny teknik •Utbyta erfarenheter.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Vi är digitala immigranter – nu kommer infödda digitalister
Aktuellt inom IKT i skolan
Tips på digitala verktyg
Ipad och IT som digitala verktyg i undervisningen
VART SKA VI…?.
Bloggen i undervisningen. Användningsområden •Elevbloggar •Loggbok - projektarbete •Redovisningsblogg •Reflektionsbloggar •Blogg som hemsida •Klass- eller.
”Att spegla samtiden i klassrummet”
Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops
(CC BY 2.0)
Den tre viktigaste stavningsreglerna för 6a
Digitalt klassrum och nätbaserat möte Sommarens lärande stunder.
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Digital portfolio Annika Hössjer, Lärum.
Kompetensutveckling Med PIM
Berätta för andra PowerPoint.
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
TIPS & RÅDAKUTEN av Lina och Johan. SÖKA, LAGRA och ÖVERFÖRA INFORMATION PÅ DATORN - SÅ KAN DU GÖRA!
Nya förutsättningar för lärande
Webbresursen PIM ska fördjupa din Praktiska IT och Mediekompetens
Välkommen till Del 1.
IPad-projektet 31 okt Sessionssalen kl 8-16.
Digitala verktyg för läs- och skrivinlärning
PIMUpptaktstod0810.ppt PIM Upptaktsträff. PIMUpptaktstod0810.ppt PIM – Praktisk IT- och Mediekompetens PIM – Praktisk IT- och Mediekompetens IT-fortbildning.
Uppsala universitet Institutionen för utbildning, kultur och medier Monica Langerth Zetterman.
Med efterföljande After Work. Repetition från tidigare samt nyheter och fördjupning Intresseinriktningarna och kunskaperna är olika. Möjlighet till att.
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
En intruduktion till INVID CMS.
”If we teach today, as we taught yesterday, we rob our children of tomorrow” John Dewey.
Skolutveckling via digitala medier
iPad och IT som digitala verktyg i undervisningen
Ny teknik i klassrummet Nätad dator med DVD-spelare och 1 GB RAM-minne Projektor Ljudsystem (förstärkare + högtalare) Trådlös mus + tangentbord + räknare.
Podcasta CC podcast_subscribe by derrickkwa, Flickr av: Sofie Nilsson, bibliotekarie Axel Bergström, elev.
Vandring bland lärresurser på nätet för pedagoger
Ny teknik i klassrummet Nätad dator med DVD-spelare och 1 GB RAM-minne Projektor Ljudsystem (förstärkare + högtalare) Trådlös mus + tangentbord +
”Skolarea”/”skolportal” kommunikation mellan hem och skola
IKT och lärplatta i förskolan
Föräldramöte årskurs 6 2 mars.
Välkomna. Kvällens punkter: Vem skriver protokoll? Klassbloggen-webbstjärnan Webbprogram Läxor Nationella prov Vad vi arbetar med Pinglan Klassföräldrar/klassresa.
1-7 lärare SV/SO i åk 3 It-inspiratör 1 dag/v Mamma och fru
De byggde internet i Sverige Internet i Sverige 2003 – 2009 Cirka 35 intervjupersoner.
Gör direkt: Gå till hemsidan: Klicka på dagens PowerPoint
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
Forum för engelska och moderna språk Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 2 Alt-F9 för att ta fram/dölja stödlinjer.
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
Planera, informera, samarbeta och mötas online Åsa Kronkvist, 2009.
VISNINGSVERKTYGET POWERPOINT i office 365
Digital Delaktighet.
Presentationens avskrift:

”Att spegla samtiden i klassrummet” LärMiT, ett IKT/mediepedagogiskt utvecklingsarbete CMiT, Piteå kommun

CMiT IT/mediepedagogiskt resurscentrum i Piteå Kommun Start 1999 3 tjänster IT/mediepedagoger Sambor med ämnesutvecklare, Skoldatateket m.m. Bedriver utbildningar, projekt och utvecklingsarbeten ASL LärMiT Rörlig bild o Lärande Rörlig bild och Berättande Förskolan Steg 1 och 2/LekMiT MMM PIM

LärMiT Start ht 2007 15-20 deltagare per år Utbildningsdagar Litteraturstudier Kollegiesamtal Handledning på begäran Utrustning i klassrummen samt bärbar dator Fullmäktigebeslut – snabbare takt Införande av Steg 2 – 2 piloter per ro Avslutas i år, 90 klassrum monteras 2012 Utvärderas 2012

SAMR-modellen, Ruben Puentedura Tekniken gör det möjligt att skapa nya arbetsuppgifter som tidigare var omöjliga Omdefiniering Tekniken ger möjlighet till stora förändringar i arbetssättet Förändring Tekniken fungerar som en direkt ersättning för andra verktyg, med funktionell förbättring Förbättring Tekniken fungerar, som direkt ersättning för andra verktyg, utan funktionell förbättring 4 steg som han beskriver som vi ska titta närmare på: Ersättning, Förbättring, Förändring, Omdefinering Omdefiniera synen på vilka uppgifter som den nya tekniken ger förutsättningar för. Formulera öppna som ger möjlighet att arbeta ämnesövergripande och med teknikens hela potential som ett naturligt inslag. Ersättning

Ersättning Ersättning Tekniken fungerar, som direkt ersättning för andra verktyg, utan funktionell förbättring skriver text på dator – inte på whiteboarden ser film med projektorn – inte video på TV:n gör dikteringar med projektor – inte på blädderblocket visar bilder och dokument med dokumentkamera – inte med OH-apparaten Undervisningen är sig lik… ingen kontakt med omvärlden. Man gör som man gjorde innan, men med modernare teknik. Ny teknik, nya redskap ersätter gammal teknik, gamla redskap. Man gör som man gjorde innan men med modernare teknik. Skriver text på dator, ser film med projektorn, gör dikteringar med projektor, tittar med dokumentkamera på dokument (som en OH) Undervisningen är sig lik

Förbättring Förbättring Tekniken fungerar som en direkt ersättning för andra verktyg, med funktionell förbättring strömmande film och TV-direktsändningar stavningskontroll, grammatikhjälp drillprogram på nätet ser och diskuterar bilder i storformat internetkartor – inte klassrumskartor lyssnar på olika program via datorn mailar eller lägger ut info på hemsidor – inte veckobrev i väskan bokar utvecklingssamtal på webben Undervisningen förändras något. Görs mer effektiv, tydlig. Tekniken används för att göra samma sak som man gjorde förr - fast bättre. Viss omvärldskontakt. Tekniken används för att göra samma sak som man gjorde förr fast bättre. Man ser STRÖMMANDE film, använder stavningskontroll, grammatik, mail, lägger ut information på hemsidor ist f veckobrev i väskan, bokar utvecklingssamtal på webben, ser och diskuterar bilder i storformat tillsammans, lyssnar på olika program. Undervisningen förändras något. Görs mer effektiv, tydlig

Förändring Förändring Tekniken ger möjlighet till stora förändringar i arbetssättet elever/lärare samarbetar och delar arbeten med varandra och kollegor arbeta i gemensamma texter och presentationer producera egna ljudinspelningar, foton och filmer elever kommenterar varandras arbeten nyttja onlineresurser: Lektion.se, NE, Länkskafferiet, karttjänster klassbloggar och internationella kontakter via mail redovisningar: presentationer med text, bild och ljud digitala verktyg är viktiga för arbetet, både för lärare och elever Tekniken har fungerat som katalysator för förändring av undervisningen. Samarbete, kommunikation, egen produktion, webbresurser. Tekniken har fungerat som katalysator för förändring av undervisningen. Eleverna och pedagogerna kan dela arbeten med varandra och kollegor. Tänka kring texten tillsammans. Lektion.se, bloggar, gemensamt skrivna texter, delade texter, presentationer med text, dela presentationer, bild och ljud. Elever kommenterar varandras arbeten. Digitala verktyg är viktiga för planering. Undervisningen utformas utifrån att eleverna har en dator

Omdefiniering Omdefiniering Tekniken gör det möjligt att skapa nya arbetsuppgifter som tidigare var omöjliga skola 24-7 – oberoende av tid och plats kommunikation, redovisning och publicering över webben Skype, videokonferenser sociala medier (forum, bloggar, Wikis) webbresurser används kontinuerligt, t.ex. Google Earth, SkyWalk mobila enheter (smartphones, surfplattor m.m.) tas in i undervisningen Förhållningssätt, undervisning och uppgifter är sådana som inte var möjliga innan. Eleverna får visa förmågor som de inte kunnat (tillåtits) visa tidigare. Ökat elevinflytande. De digitala verktygen är en naturlig del av vardagen och ger möjligheter till lärande av en typ som INTE var möjlig utan digitala verktyg. Kommunikation över webben, skype, sociala medier, webbresurser som google earth, presentationer med film och ljud. Förhållningssättet, undervisningen och uppgifterna är sådana som inte var möjliga innan. Ökat elevinflytande. Eleverna får visa förmågor som de inte kunnat (tillåtits) visa tidigare. Omdefiniera synen på vilka uppgifter som den nya tekniken ger förutsättningar för. Formulera uppgifter som är öppna och ger möjlighet att arbeta ämnesövergripande och med teknikens hela potential som ett naturligt inslag.

Teknik Projektorer/högtalare Duk Interaktiva tavlor (ActivBoard) Surfplattor (iPad) Dokumentkameror (LadyBug) Diktafoner Webbkameror Stillbildskameror Filmkameror

Programvaror i datorn Officepaketet + Office för talstöd Skolstil ABC på PC PhotoFiltre PhotoStory Audacity ActivInspire Lexia

Samlingar och portaler: Resurser på nätet Samlingar och portaler: Länkskafferiet: http://www.lankskafferiet.org/ PIM: http://www.pim.skolverket.se Lektion.se: http://www.lektion.se/index.php Annas länkburkar: http://www.burkar.nu/ Lätt att lära: http://lattattlara.se/page2.html Hur det funkar: http://hurdetfunkar.se/lankar/ Educational Freeware: http://www.educational-freeware.com/language/Swedish.aspx Webbmagistern: http://www.webbmagistern.se/ Kunskapshubben – lektionsmaterial: http://www.arstaskolan.se/index.php?Itemid=186&option=com_hwdvideoshare

Övriga resurser och arkiv Multimediabyrån NE + UR (uppslagsverk + filmarkiv) FotoFinnaren (bildbank) Google Earth YouTube Espresso (Liber)

Träning online, program Seterra (geografi), http://www.seterra.net/se Matte: http://www.matteboken.se/ Glosor: http://www.glosboken.se/ http://glosor.eu/ http://www.laxor.nu/ Tangentbordsträning http://www.kunskapsstjarnan.se/tangenttraning.php http://www.tangentbordstraning.se/ (testa din skrivhastighet)

Online-applikationer Bild Rörlig bild Ljud Skriva Presentera Hemsidor och bloggar Sökmotorer Fakta och uppslagsverk Administration

Bild Pixton - Serier - www.pixton.com ComicBrush - Serier där man kan ta in sina egna foton - www.comicbrush.com Picnic - bildredigering - www.picnic.com Superlame - infoga pratbubblor till foton - www.superlame.com Jalbum – konstruera fotoalbum och bildspel http://jalbum.net/ Exempel Picasa - fotoalbum som kan vara både privat och offentligt - www.picasa.com Flickr - Fria foton att använda med sk. copyleft - www.flickr.com Fotofinnaren - bilder fria att använda inom skolbruk: http://fotofinnaren.se Photopeach - bildspel - http://photopeach.com Smilebox - Scrapbooking - http://www.smilebox.com Scrapblog - Scrapbooking - www.scrapblog.com Sumopainting - ritprogram - http://www.sumopaint.com/home/ Fotoskola - http://www.mintur.se/fotoskolan/ Photovisi - http://photovisi.com

Rörlig bild Ljud Jaycut - enkel videoredigering - http://jaycut.com/ Bambuser - direktsändning av rörliga bilder - www.bambuser.com Film i klassrummet - www.filmiklassrummet.se Ljud Jamendo - CreativeCommons-licensierad musik - http://www.jamendo.com/en/ Audiopal - Ljudinspelningsverktyg för att lägga ut på bloggar bl a. www.audiopal.com AudienceSounds - fria ljud i mp3 format att använda till t ex filmer - www.audiencesounds.com www.filmskapare.se/arkiv www.soundsnap.com www.freeplaymusic.com

Skriva texter och sagor – leka med ord StoryBird StoryJumper Wordle Hemsidesverktyg & bloggverktyg Weebly - www.weebly.com Webnode - www.webnode.com Blogspot - www.blogspot.com Blogg - www.blogg.se Skolbloggen - www.skolbloggen.se Posterous – www.posterous.com Wordpress – www.wordpress.com Wikispaces – bygg gemensamma faktasidor Sökmotorer Spezify - www.spezify.com

Presentationsprogram Prezi - www.prezi.com VoiceThread - skapa bild och videopresentationer med ljud, bild, text. - www.voicethread.com Slideboom - dela med sig av powerpoints, "bädda" in presentationerna på bloggar och hemsidor - www.slideboom.com Admininstrativa resurser Doodle - www.doodle.com Övriga resurser Aviary - en mängd olika program, t ex ljudredigering, bildbehandling osv. www.aviary.com Utbildningsradion - www.ur.se Nota - Dynamisk whiteboard med multimediala möjligheter & samarbeta. www.notaland.com Barnbibblan – www.barnbibblan.se Mindmister - mindmapping som man kan dela med andra och fylla på. www.mindmister.com

Möjliga ingredienser på ert smörgåsbord Rörlig bild – filma med olika kameror, redigera Foto – Fototeknik och bildredigering Ljud - Inspelning och ljudredigering Interaktiva tavlor - ActivBoard + programvaran ActivInspire iPads – teknik och programvaror (appar) Sociala medier för publicering – blogg, wikis, webb Skapa stillbildsfilm/bildspel: PhotoStory och onlineapplikationer ASL, fördjupning – mer om Att skriva sig till läsning Kringutrustningen: Dokumentkamera, webbkamera, diktafon m.m.