& Läget på vägarna Mobila tjänster -en ny kanal
Mobila tjänster -Området växer – många aktörer -Förhållningssätt – egen regi eller inte -Endast ny kanal, eller ett strategiskt val? -Vem är bra på att leverera? -Vems ansvar? -Kostnad?
Mobila tjänster.. Uppdrag: Göra information tillgänglig om Södra Länken tunneln stängningar Förutsättningar: svårt att göra användarvänliga tjänster Befintlig data, ej tillräckligt bra Bakgrundsstudier: Pilotstudie – går befintlig trafikinformation att använda? - Har trafikanterna nytta av informationen?
SMS-tjänst Södra Länken.. Smal tjänst som trafikanterna har direkt nytta av. Nytta för väghållarna (VV/TK) genom att trafikanterna känner till stängningar och kan välja annan väg. Avgränsad tjänst lättare att lyckas med. Därefter kan beslut tas om utökning av tjänst till större område. Aktörer: Vägverket, Region Stockholm och Trafikkontoret
Koncept.. Målgrupp: Trafikanter som dagligen (3-5dgr/vecka) nyttjar Södra Länken. Boende, yrkesverksamma, bilburna pendlare Användarnivå: använder mobiltelefonen för att framförallt ringa. Alt geografisk begränsning på vilka vi erbjuder tjänsten. Meddelanden: Använda befintliga meddelanden från Trafik Stockholm.
Krav.. Operatörsoberoende Möjlighet till framtida debitering. (Gratis under försöksperiod) Drivas i egen regi eller ej? Triggning av meddelanden: från port, eller direkt ur systemenwww.trafiken.nu Budskapsredigering för SMS: översättare i trafiken.nu alt direkt i systemen Anmälan: personlig profil eller ej? Kundtjänst, e-post, och ev smswww.trafiken.nu
Mobila tjänster -Förhållningssätt – egen regi eller inte -Endast ny kanal, eller ett strategiskt val? -Vem är bra på att leverera? -Kostnad? -Vems ansvar?