Trygga medborgare - säker kommunikation
Agenda Historik Organisation Vad händer nu? Ekonomi Teknik Användarintegration
Tidigare utredningar RAPS KOMRADS STATSKONTORET UGR KORA … RAKEL
RAKEL-kommittén 2003 2004 jan Betänkande om RAKEL lämnas till regering juni Upphandling påbörjas sept Regeringen avsätter 2,3 miljarder kronor för utbyggnad 2004-2009 Dec Riksdagen godkänner regeringens finansieringsplan 17 nov Sista dag för lämnande av anbud 2004 1 feb KBM ansvarar för RAKEL-systemet
Vad skiljer RAKEL från tidigare utredningar? Lägre kostnader för utbyggnad: Förändrade täckningskrav Krav på gemensamma funktioner och tjänster Ingen ”önskelista”
Organisation KBM svarar för avtal med leverantör utbyggnad, drift, underhåll och utveckling anslutning av användare innehav av frekvenstillstånd RAKEL-enheten är indelad i: Teknik Användarintegration
Vad händer nu? Upphandling: klart i mars 2004 Förberedelser för: utbyggnad, radioplanering, tester stöd till användare för anslutning, utbildning, nummerplan m.m. anslutningsavtal och avtal med leverantör, rutiner gentemot leverantör information, ny webbplats Driftstart etapp 1: januari 2005
Användare Skydds- och säkerhetsmyndigheter: Polisen Kustbevakningen Tullverket Kommunal räddningstjänst Akut- och ambulanssjukvården Försvarsmakten Lokal och regional krishantering Vid särskilda händelser: Statlig räddningstjänst (Sjöfartsverk, Luftfartsverk) Eldistributionsföretag
Utbyggnadsplan Etapp 1 Skåne, Blekinge, Kalmar 2004 Etapp 2 Kronoberg, Stockholm, Uppsala, Södermanland, Gävleborg, Västmanland 2005 Etapp 3 Halland, Västra Götaland 2005-2006 Etapp 4 Östergötland, Jönköping, Västernorrland 2006-2007 Etapp 5 Örebro, Värmland, Dalarna 2007 Etapp 6 Jämtland och Västerbotten (exkl. fjällvärlden) 2007-2008 Etapp 7 Norrbotten (exkl. fjällvärlden) och Gotland 2008-2009
Ekonomi Staten har avsatt 2,3 miljarder för utbyggnad 2004-2009. Årliga driftskostnader ca 390 miljoner kronor. Finansieras av användarna genom abonnemangs- avgifter (årsavgift per mobilstation). Redan investerad infrastruktur används, t.ex. FTN. Standardiserad systemlösning, fler leverantörer. Samordnad upphandling av ramavtal för mobilstationer.
Krisberedskapsmyndigheten Avtalsmodell ANVÄNDARE Polisen Tullverket Kustbevakningen Kommuner Landsting och regioner Försvarsmakten Lokal och regional krisledning Nätoperatör Leverantörs- avtal Anslutnings- avtal Krisberedskapsmyndigheten System-leverantör
Kostnader för användarorganisationer Årliga kostnader Abonnemangsavgift till förvaltningsorganisationen (årsavgift per mobilstation) Övergångskostnader Investering mobilstationer (samordnad upphandling av ramavtal Räddningsverket) Ev. anpassning av ledningscentral Utbildning Ev. kostnader för dubbel drift
Avgiftsmodell Enkel att förstå och tillämpa Samma avgifter i hela landet Avgift per mobilstation och ledningscentral, ej per användare Tre avgiftsnivåer baserat på hur ofta mobilstationen används (låg, medel, hög användning) Avgifterna omprövas varje år Fakturering kvartalsvis då systemet tagits i operativ drift Beräkningar baseras på minimibehov av mobilstationer
Årsavgift per mobilstation (preliminär beräkning) För minimiantal ca 30.000 st. år 2005 ca 3 500 kr år 2006 ca 6 500 kr år 2007 ca 9 500 kr år 2008 ca 11 500 kr år 2009 ca 12 500 kr år 2010 För maxantal ca 48 000 st. ca 8 000 kr
Ledningscentral Användare Nätverk Nätoperatör Infrastruktur Databaser Administrationssystem Infrastruktur Växlar Transmission Basstationer
Exempel gemensamma krav Standardiserat system Kort uppkopplingstid Vanliga samtal, nödsamtal, gruppsamtal Direktmod (utan kontakt med infrastruktur) Trafikledning via kommunikationscentral Prioritering av olika typer av samtal (tal – data) Kryptering Samordning med andra radionät och andra system Säkerhet – Tillgänglighet (vid elavbrott, oväder) Verksamhetsperspektiv – inte teknikberoende
Radiotäckning Motsvarande radiotäckning som idag Handburen mobilstationstäckning i tätorter med fler än 2500 invånare
Integration med befintliga ledningsstödsystem Synkronisering mot infrastruktur nödvändig Olika ledningsstödsystem hos olika användare Enkel KC-terminal (”dispatcher”) initial lösning Färdig lösning ansvarar användarna för
Möjliga system för infrastruktur CDMA 450/ 2000 TETRA TETRA POL GSM-R GSM * * UMTS ????
TEKNIK Referensgrupp Radioplanering Test och Verifiering Site Aquisition Bygg
Användar-integration Styrelsen Råd och delegationer Verksledning Stab Admin Information Forskning och Analys Informations- säkerhet Planering och samordning Krishantering RAKEL Tekniska Teknik Användar-integration
Användar-integration RAKEL-enheten: säkerhet, beredskap ekonomi, information RAKEL-enheten Teknik Användar-integration
TEKNIK Referensgrupp Radioplanering Test och Verifiering Site Aquisition Bygg
ANVÄNDARINTEGRATION Projekt Genomförande Referensgrupp Användaravgifter Etappkontor 1 Anslutningsavtal Projekt Information Genomförande Utbildning Kundstöd Användarstöd Utbildning Sambandsanalys Nummertilldelning m.m. Användarutrustning Mobilstationer, installation Upphandling Mobilstationer Lednings/kommunikationscentraler, installation
Användarintegration Samordna aktiviteter som berör användarnas integration och anslutning till RAKEL-systemet. Ansvara för att det tas fram anvisningar, metoder och riktlinjer för användarnas integration och anslutning till RAKEL-systemet. Lämna stöd till användarna
Etappkontor Regional samverkansgrupp för användare Stöd vid implementering av anvisningar och riktlinjer: utbildning, nummertilldelning, information m.m. Sju etappkontor ska bildas. Etappkontor 1: Skåne, Blekinge, Kalmar län.
Frågor? Webbplats: www.rakel.info E-post: förnamn.efternamn@krisberedskapsmyndigheten.se Tel (vxl): 08-593 710 00