Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon Johan Lundin Uppsala Universitet Projektnr: 36396-1 Huvudstödmottagare: Avdelningen för elektricitetslära,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kvantmekanikens rötter
Advertisements

Från valfrihet/valtvång till inflytande Ingrid Carlgren, Stockholms universitet •Är det möjligt att återvinna idén om skolan som en samhällsbyggande institution?
Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Fordonets Teknik o Mekanik
Nyttorealisering på 10 min
Fysikinstitutionen presenterar:
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Johan Yngvesson SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut
Energiportalens perspektiv och vision …vad har vi skapat, och varför? Lund, 15 februari 2006 Lars J. Nilsson Lunds tekniska högskola.
Tillverkning Produktionsanläggningen är belägen i Tierp, 13 mil norr om Stockholm. Produktionsstart i nya moderna utrymmen Tillbyggnad färdigställd.
Välkommen till Forskarhjälpen 2013! Medicinjakten Guldjakten Soljakten.
Hur vända problem till möjligheter? Presentation IVA III:s seminarium Samhällsbyggnadssektorns största utmaning - kompetenslyftet Per-Erik Petersson, SP.
Anders Grauers Svenskt hybridfordonscentrum
SAMMANFATTNING Fordon och bränslen
Energi, grunder Lars Neuman Energi- och teknikrådgivare LRF Konsult
Sveriges första plusenergiarena
1 Begreppssekvens Varför ?. 2 Att beskriva de naturvetenskapliga begrepp som ingår i temat Att definiera den ”röda tråden” i temat Att ge en grund för.
HU är också: Planetvård Fattigdomsbekämpning Genusfrågor Nödvändigt Samhällsplanering Befolkningsökning Hälsovårdsförbättringar Rent vatten Begränsningar.
SÄKRARE MOBIL DATORANVÄNDNING: DEN GODE, DEN ONDE OCH DEN FULE KÄLLA: TOSHIBA EUROPE GMBH.
T4 Högtalarprojekt Njudungsgymnasiet.
FoI Byggnadsverk – Trafikverket, SBU, SP m fl
Ellära Fysik 1 / A Översiktlig beskrivning av en del av innehållet i Ellära – Fysik A För djupare studier hänvisar jag till kurslitteratur som finns.
Tekniken, fördelar och nackdelar Av Elin och Johan Olofsson ht-07
William Sandqvist Internet består till största delen av kabelanslutna datakommunikationsutrustningar Att bygga ett stabilt globalt täckande.
Småskalig värmeförsörjning med biobränslen, oktober 2010, Piteå Kostnadseffektiv partikelavskiljning i mindre närvärmeanläggningar.
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Elektricitet.
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Fallstudie: ODE-baserad simulering Inspirerad av läroboken, Case Study 20.6.
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Riskjustering Johan Bring. Målsättning Förklara de statistiska grunderna för att kunna förstå beräkningarna i SAPS3.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Ny guide för inköp av elkrävande utrustning samt projektering, ändringar och renoveringar.
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Ängelproblemet Johan Wästlund. Ängel = Schackpjäs med ändlig räckvidd.
TriLi – Långlivade litiumelektroder för EV och HEV batterier K. Edström (projektledare), T. Gustafsson, D. Brandell, F. Björefors, L. Nyholm, M. Strömme.
Energirelaterad fordonsforskning 2014 ’Kraftelektronik och elmotorer för hjälpaggregat hos hybridfordon’ Program Energi & Miljö inom FFI Startat.
Problemlösning, andragradare och kubikrötter Sid 75-85
Enervent Booster Cooler
Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon Johan Lundin Uppsala Universitet Projektnr: Huvudstödmottagare: Avdelningen för elektricitetslära,
För att förstå hur batterier fungerar behöver vi veta följande:
Strukturella kompositbatterier för energieffektiva fordon
ELVÄGAR I SIMULATOR Projekt: Demonstration och test av elektrifierade fordon och vägar i körsimulator Start: Slut: Deltagare: VTI,
1 L U N D U N I V E R S I T Y – Faculty of Engineering Material – en viktig del av byggnaders totala miljöpåverkan Catarina Thormark Byggmaterialdagen.
Hur får vi fler el-mil? Anders Lewald Enhetschef Energiteknikavdelningen.
Ingvar Andréasson, Boverkets Byggregler - Energiavsnittet Kravet innebär ett fokusfel. Vad samhället totalt tar ut av råvaror för energiändamål.
Kemi för hållbar utveckling och ökad livskvalitet
FS Dynamics Sweden AB Jungmansgatan 31 • SE Göteborg • Sweden • Tel: +46 (0) e-post: • internet:
Avropsprocessen, del 1 Maria Gil, Enheten för IT-upphandling.
Hjälpmedel vid inställning av rull och sträckriktverk för optimering avseende planhet och inre spänningar i band Riktverk används både av metallproducenter.
Per Hamlin, ÅF Industry Minskade koldioxidutsläpp från personbilar genom att integrera forskning kring aerodynamik Per Hamlin, ÅF Industry.
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Haverikonsekvensanalys av Elfordonsbatterier
TRUPER TRAKTIONSMOTORER UTAN PERMANENTMAGNETER - ALTERNERAD POLKONFIGURATION Samuel Estenlund, Industriell Elektroteknik och Automation,
Simulering av kolvringsfriktion
Copyright: Margareta Granström Välkommen till En liten presentation av projektetbygget ELSKOTERN inom projektet Framtidens snöskotrar.
Hur mycket användbar energi får vi ur varje energikälla
Karlstads Universitet
Vad minns du från förra lektionen?
Minirapport: Mentor4Research 2007 Forskare: Erik Lindahl Center for Biomembrane Research Stockholms Universitet Mentor: Elisabeth Lindner Octapharma AB.
ENERGIOPTIMERING Läckagesökning Konfiguration Styrning Efterbehandling
Krav på vetenskaplig tolkning
Behovsstyrd ventilation
Laddinfrastruktur inom Klimatklivet Martina Wikström Informationsmöte om Klimatklivet hos Länsstyrelsen Dalarna
Energi Miljöombudsträff 14/
Lärare Mats Hutter Leif Hjärtström
Tema energi.
Räckvidd Sommar- och vinterräckvidd i landsvägsfart
Räckvidd Jämförelse sommar/vinter
Designens färdigställandegrad
Presentationens avskrift:

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon Johan Lundin Uppsala Universitet Projektnr: Huvudstödmottagare: Avdelningen för elektricitetslära, Uppsala universitet Program: SHC, tema 2 och 3 Stödsumma: tkr

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon Höga effekttoppar Låg medeleffekt Många mikrocykler Många tillämpningar Vad är problemet?

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon Batteriet laddar ur med konstant låg effekt Svänghjulet tar hand om alla effekttoppar Varför denna lösning?

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon Hur? Det enda som går att reglera när svänghjulet väl är byggt är hastigheten (energi) och därmed också accelerationen (effekt).

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon Hur?

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon Drivlina i labbet Drivmotor Kraftelektronik Motor som simulerar körcykel Svänghjul 1 ”Batteri” Svänghjul 3 Styrning av magnetlager Systemets hjärna

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon 1)Design och konstruktion av en drivlina för ett elfordon kapabel att hantera effekter upp till 60 kW 2)Design och konstruktion av en lågviktsvakuumkammare för minimering av svänghjulsförluster 3)Design och konstruktion av ett mätsystem som kan hantera spänningar upp till 1 kW 4)Demonstration av systemet i ett elfordon med total verkningsgrad för återvinning av bromsenergi över 60% 5)Verifiering av nyttan med svänghjul med avseende på energieffektivitet för ett batteridrivet elfordon med toppeffekt för batteri mindre än 40% av körcykelns toppeffekt (d.v.s. energibufferten i svänghjul kan skydda batteriet från toppeffekter) 6)Verifiering av ökad räckvidd vid stadskörcykler med minst 10% Projektmål

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon 1)Design och konstruktion av en drivlina för ett elfordon kapabel att hantera effekter upp till 60 kW Drivlinan är designad och konstruerad från ”batteri” till motor som simulerar körcykler (jfr bilden på lab-uppställningen). Kraftelektroniken klarar 90 kW per enhet. Svänghjulet är designat för 30 kW kontinuerlig effekt (så länge energin räcker!) men klarar betydligt mer under kortare stunder. Projektmål – status

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon 2)Design och konstruktion av en lågviktsvakuumkammare för minimering av svänghjulsförluster Leverantör (Swerea SICOMP) är kontaktad och står beredd att tillverka vakuumkammaren. Projektmål – status

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon 3)Design och konstruktion av ett mätsystem som kan hantera spänningar upp till 1 kW Färdigt! Vi använder Hall-sensorer direktmonterade på mätkort för strömmätning. Detta gör att mätsystemet blir robust (okänsligt för störningar) och galvaniskt isolerat. Projektmål – status

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon 4)Demonstration av systemet i ett elfordon med total verkningsgrad för återvinning av bromsenergi över 60% Demonstrerat i simuleringar. Återstår att visa experimentellt. Verkningsgrad för bromsenergiåtervinning är ett luddigt begrepp! Projektmål – status

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon 5)Verifiering av nyttan med svänghjul med avseende på energieffektivitet för ett batteridrivet elfordon med toppeffekt för batteri mindre än 40% av körcykelns toppeffekt (d.v.s. energibufferten i svänghjul kan skydda batteriet från toppeffekter) Demonstrerat i simuleringar. Återstår att visa experimentellt. 40% borde kunna – åtminstone – halveras till 20%. Simuleringar visar att batterieffekten kan minska med en faktor 10! Projektmål – Status

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon 6)Verifiering av ökad räckvidd vid stadskörcykler med minst 10% Demonstrerat i simuleringar. Återstår att visa experimentellt. 10% är en konservativ räckviddsökning. Räckvidden kan – i extremfallet – fördubblas! Projektmål – Status

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon Tack för visat intresse! För mer information, kontakta oss på: URL: Mejl: Tel: