Konsumentköplagen
Konsumentköplagen Konsumentköplagen De vanligaste konsumenträttslagarna kan liknas vid en pyramid. Avtalslagen ligger till grund för de övriga konsumenträttslagarna. Konsumentköplagen beskriver de regler som gäller när en privatperson handlar en vara av en näringsidkare. Konsumenttjänstlagen redogör för de regler som finns för köp av tjänster. I toppen på pyramiden finns lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA). När LODA tillämpas gäller också de andra lagarna.
Konsumentköplagen Om konsumentköplagen När du köper en vara för att förbruka eller använda den när du är konsument. För att undvika problem och för att du inte ska bli lurad finns Konsumentköplagen. Lagen är heltäckande och beskriver fullständigt förhållandet mellan köpare och säljare. Lagen innehåller regler om situationer som är vanliga när man avtalar om köp.
Konsumentköplagen Oavsett var och hur du handlar. Tvingande Om konsumentköplagen Oavsett var och hur man handlar Konsumentköplagen gäller oavsett om du handlar varor i affärer, på marknader eller på distans.
Konsumentköplagen Oavsett var och hur du handlar. Tvingande ”Villkoren får inte vara sämre än lagens regler” Om konsumentköplagen Oavsett var och hur man handlar Tvingande (§ 3) Konsumentköplagen är tvingande och säljare och köpare måste rätta sig efter den. Exempel: Även om du skriver på ett avtal med en bilförsäljare att du avstår från reklamationsrätten gäller inte det.
När gäller lagen? ”När en konsument köper lösa saker av en näringsidkare” När gäller lagen? (§ 1) Konsumentköplagen gäller när en konsument köper lösa saker av en näringsidkare och är tvingande (3 §) Konsument Det måste vara en privatperson som köper något för enskilt bruk. Om du handlar något för ett företags eller en förenings räkning gäller inte lagen.
När gäller lagen? ”När en konsument köper lösa saker av en näringsidkare” När gäller lagen? (§ 1) Näringsidkare Den som säljer måste vara en näringsidkare, alltså ett företag av något slag. När du som privatperson handlar något av en annan privatperson via fysiska eller nätbaserade annonser, auktionssajter eller köp- och säljmarknader gäller inte konsumentlagarna. Köper du något via en privatannons på till exempel Blocket och Tradera omfattas det inte av lagen, så undersök det du ska köpa noggrant.
När gäller lagen? ”När en konsument köper lösa saker av en näringsidkare” När gäller lagen? (§ 1) Köper Precis som namnet ”Konsumentköplagen” antyder så gäller lagen endast när du köper något.. För hyra av saker, till exempel bil eller släp, får man tillämpa andra lagar.
När gäller lagen? ”När en konsument köper lösa saker av en näringsidkare” När gäller lagen? (§ 1) Lösa saker Det måste vara köp av lösa saker. Exempel: Kläder, möbler, datorer och telefoner, bilar och motorcyklar, mat från livsmedelsbutiken och korv från korvkiosken är lösa saker.
Vad säger lagen? Ansvaret för varan Begagnade varor Felanvändning Rätt att avbeställa Handpenning Vad säger lagen? Ansvaret för varan (4-6, 36 §§) Konsumentköplagen säger att - Varan ska finnas i affären om inget annat sagts - Varan ska avlämnas utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar efter det att avtalet ingicks om inget annat är överenskommet. - Du inte får ta med dig varan om den inte är betald (undantag kredit) - Varan är avlämnad när du har den i ditt förfogande. Fram till dess har säljaren ansvaret för varan. Säljaren har ansvaret för varan till den avlämnats. När du köper mindre saker som exempelvis mat, upphör oftast säljarens ansvar vid kassan, när du har betalat. Hjälper säljaren till att bära ut varan till din bil, börjar ditt ansvar gälla när varan är på plats. Om du har köpt ett skåp har säljaren ansvar för skåpet tills det är levererat hem till dig. .
Vad säger lagen? Ansvaret för varan Begagnade varor Felanvändning Rätt att avbeställa Handpenning Begagnade och prissänkta varor (17§) Konsumentköplagen gäller även begagnade kläder i second hand-butiker. Du kan alltså kräva att butiken åtgärdar eventuella brister eller ger prisavdrag för sådana felaktigheter som du inte kunnat upptäcka vid köpet eller blivit upplyst om. Eftersom det rör sig om begagnade varor, får du acceptera att de kan ha vissa brister, utan att vara felaktiga i lagens mening. Konsumentköplagen gäller även varor som är sålda i ”befintligt skick”. Befintligt skick betyder alltså inte att du behöver acceptera oväntade fel. Är varan i sämre skick än vad du som köpare rimligtvis hade kunnat räkna med är den felaktig. Man ska ta hänsyn till priset vid bedömningen av varans skick. Om en vara har ett fel som säljaren inte informerat om eller som du inte kunnat upptäcka vid köpet ska säljaren åtgärda felet eller ge prisavdrag.
Vad säger lagen? Ansvaret för varan Begagnade varor Felanvändning Rätt att avbeställa Handpenning Felanvändning Du köper ett par nya stövlar och säljaren säger att de är ömtåliga. Han föreslår att du ska lägga på en gummisula om du ska ha dem utomhus. Du kommer aldrig iväg till skomakaren och efter ett par månader i snö och slask är de dyra stövlarna totalförstörda. Du går tillbaka till butiken för att få byta dem eller få pengarna tillbaka. Säljaren vägrar och förklarar att stövlarna förstörts därför att du har använt dem fel. Säljaren har rätt. Enligt Konsumentköplagen kan du som konsument bara få rättelse när det är något fel på varan. Slarv, felanvändning och normalt slitage får du stå för själv.
Vad säger lagen? Ansvaret för varan Begagnade varor Felanvändning Rätt att avbeställa Handpenning Rätt att avbeställa (37§) Du har alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats. Om du vill avbeställa en vara meddelar du säljaren att du inte längre vill köpa den. Säljaren har då inte rätt att hålla fast vid köpet eller kräva avbetalning. Säljaren har däremot rätt att kräva ersättning av dig för kostnader hon eller han har haft i samband med beställningen: Kostnader som uppstått för att avtalet ska kunna ingås, till exempel kreditupplysningskostnader Särskilda kostnader säljaren haft för avbeställningen, till exempel frakter eller bortmontering av extra utrustning på den beställda varan Förluster i övrigt på grund av att affären inte blivit av (ett skäligt belopp)
Vad säger lagen? Ansvaret för varan Begagnade varor Felanvändning Rätt att avbeställa Handpenning Handpenning Handpenning kallas det när du betalar en summa för att säljaren ska ställa undan en vara till dig. Handpenningen dras av från priset när du hämtar varan. Det är vanligt att du förlorar handpenningen vid avbeställning, men det beror på vad som står i avtalet.
Garanti Frivilligt för säljaren Säljaren ansvarar för att varan fungerar under garantitiden Garanti (21§) Garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar under en viss tid. Detta är frivilligt för en säljare. Garantin ska lämnas i läsbar och varaktig form, till exempel på papper eller via e-post. Dessutom ska informationen vara tydlig och stå på svenska. Om ett fel visar sig under garantitiden är det säljaren som ska bevisa att felet beror på din hantering av varan. Det kan till exempel vara att det har hänt en olyckshändelse, att du har vanvårdat maskinen eller att du har använt den på ett onormalt sätt.
Öppet köp och bytesrätt Måste inte erbjudas Du ansvarar för att varan inte skadas Pengarna tillbaka eller tillgodokvitto Lämna tillbaka varan i tid Spara kvittot Öppet köp och bytesrätt Du får en tröja i födelsedagspresent, men tyvärr hade du köpt en likadan några dagar tidigare. Om tröjan var handlad på öppet köp så kan du lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka. En butik måste inte erbjuda öppet köp, men varuhus och större butiker gör oftast det. I mindre butiker får du be om öppet köp. Det är viktigt att du ser till att det står på kvittot hur länge öppet köp eller bytesrätt gäller. Du måste ha kvittot med när du lämnar tillbaka varan.
När är varan felaktig? Trasig vara Stämmer inte överens med avtalet Stämmer inte överens med köparens särskilda önskemål Bruksanvisning saknas När är varan felaktig? Konsumentköplagen beskriver också dina rättigheter när en vara är felaktig. Trasig vara (16§) När en vara inte fungerar som det är tänkt, eller har gått sönder, har du rätt att antingen få den reparerad utan extra kostnad eller utbytt till en ny. Exempel: Läsplattan du precis har köpt i butiken har en repa i glaset. Exempel: Det är en reva i tyget på din nyinköpta soffa.
När är varan felaktig? Trasig vara Stämmer inte överens med avtalet Stämmer inte överens med köparens särskilda önskemål Bruksanvisning saknas När är varan felaktig? Stämmer inte överens med avtalet En vara är felaktig om den inte stämmer överens med avtalet. Minsta avvikelse innebär att köpet inte har gått rätt till. Exempel: Du har beställt en tresitssoffa, men får en tvåsitssoffa levererad. Skick Varan är felaktig om den är i sämre skick än vad du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris. Detta gäller även om varan har sålts i ”befintligt skick”. Överensstämmer inte med beskrivning, prov eller modell Du ska få den varan du har beställt. Exempel: Du har köpt en soffa, men den du får levererad är lite annorlunda. Säljaren förklarar skillnaden med, att den du valde i affären är fjolårets modell.
När är varan felaktig? Trasig vara Stämmer inte överens med avtalet Stämmer inte överens med dina särskilda önskemål Bruksanvisning saknas När är varan felaktig? Stämmer inte överens med dina särskilda önskemål Säljaren har inte upplysningsskyldighet. Det är ditt ansvar att ta reda på hur en vara är innan du köper den. Undantag gäller om du har förklarat för säljaren vad varan ska användas till. Exempel: Du talar om för expediten att du vill ha en kamera som du kan dyka med. Expediten pekar ut en kamera som du köper. När du använder kamera under ytan fylls den med vatten. Eftersom du framförde ditt önskemål om att kunna använda kameran i vattenmiljö var det fel av säljaren att sälja en som inte var vattentät. Du kan returnera ditt inköp och kräva en kamera som fungerar under vatten.
När är varan felaktig? Trasig vara Stämmer inte överens med avtalet Stämmer inte överens med köparens särskilda önskemål Bruksanvisning saknas När är varan felaktig? Bruksanvisning saknas (16§) Du har rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka om det saknas bruksanvisning till varan du köpt. Exempel: Du har köpt en telefon som fungerar, men den saknar bruksanvisning. Eftersom du då inte kan programmera den, kan du inte använda den. Då betraktas telefonen som felaktig.
När är varan felaktig? Farlig vara Inte är på det sätt reklamen lovat Inte är på det sätt säljaren påstått Inte kan användas till det den ska användas till Felaktig installation Felaktigt förpackad När är varan felaktig? Farlig vara (18§) Om du köper en vara som är farlig för liv eller hälsa betraktas den som felaktig. En vara som är farlig ska du reklamera och kräva en ny som ersättning. Är alla exemplar av samma vara lika farliga, ska du häva köpet och kräva pengarna tillbaka. Exempel: Leksaksdelar som är så små, att små barn riskerar sätta dem i halsen, klassas som farliga.
När är varan felaktig? Farlig vara Inte är på det sätt reklamen lovat Inte är på det sätt säljaren påstått Inte kan användas till det den ska användas till Felaktig installation Felaktigt förpackad När är varan felaktig? Inte är på det sätt reklamen lovat (19§) Du köper en vara som inte överensstämmer med annonsen. Exempel: En butik har annonserat att de säljer skidor av ett visst märke för 2500 kr. När du packar upp dem hemma, upptäcker du att de inte alls ser ut som de i annonsen. De har inte bindningar, trots att bilden visade det. Skidorna stämmer inte överens med annonsen och du har fått en felaktig vara. Du kan kräva ett par skidor som stämmer med annonsen och ersättning för resekostnader för att åka extra till butiken.
När är varan felaktig? Farlig vara Inte är på det sätt reklamen lovat Inte är på det sätt säljaren påstått Inte kan användas till det den ska användas till Felaktig installation Felaktigt förpackad När är varan felaktig? Inte är på det sätt säljaren påstått Det en säljare berättar om en vara måste vara sant, även om samma information inte står i reklamen eller i avtalet. Annars är varan felaktig. Det är dock svårt att bevisa vad som har sagts muntligt.
När är varan felaktig? Farlig vara Inte är på det sätt reklamen lovat Inte är på det sätt säljaren påstått Inte kan användas till det den ska användas till Felaktig installation Felaktigt förpackad När är varan felaktig? Inte kan användas till det den ska användas till (16§) En vara som inte fungerar som den ska, kan du reklamera. Exempel: Ett regnplagg som inte står emot regn är en felaktig vara.
När är varan felaktig? Farlig vara Inte är på det sätt reklamen lovat Inte är på det sätt säljaren påstått Inte kan användas till det den ska användas till Felaktig installation Felaktigt förpackad När är varan felaktig? Felaktig installation Om du har köpt en vara med installation, är det säljarens ansvar att installationen fungerar. Du har annars rätt att göra en reklamation eller kräva kompensation.
När är varan felaktig? Farlig vara Inte är på det sätt reklamen lovat Inte är på det sätt säljaren påstått Inte kan användas till det den ska användas till Felaktig installation Felaktigt förpackad När är varan felaktig? Otillräcklig förpackning (16§) En vara är felaktig, om den inte är förpackad på det sätt som behövs, för att bevara eller skydda den.
Fel inom sex månader Fel som visar sig inom sex månader ansvarar säljaren för. Därefter bär du bevisbördan. Fel inom sex månader Enligt Konsumentköplagen kan du reklamera fel på en vara upp till tre år efter köpet. Detta är under förutsättning att felet som visar sig fanns redan när du fick varan. Om ett fel visar sig inom sex månader efter köpet, ska säljaren bevisa, att det inte var fel på varan från början. Det gäller inte färskvaror och varor med kortare hållbarhet än sex månader. Säljaren behöver inte ta ansvar för felet om det går att bevisa att du orsakat det, inte följt skötsel- och serviceanvisningar, vanvårdat produkten eller använt den på ett onormalt sätt. Exempel: Exponeringsmätaren på din kamera slutar att fungera under reklamationstiden. Antagligen fanns ett fel redan från början, även om mätaren fungerade när du köpte kameran. Exempel: Filmjölken surnar efter en dag trots att bäst före-datumet är i nästa vecka. Du har förvarat filen enligt anvisningarna på förpackningen. Varan betraktas då som felaktig.
Reklamera Reklamera (23§) Att reklamera betyder att du, som konsument, förklarar att du inte är nöjd med en vara och varför. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. ”Reklamera är att förklara att och varför man inte är nöjd med en vara”
Reklamera Inom skälig tid Fel som upptäcks senare Bevisa köpet Inte till underleverantör Reklamera (23§) Inom skälig tid Du måste reklamera inom rimlig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Om du reklamerar inom två månader efter det att felet uppdagats, anses du ha reklamerat i rätt tid. Reklamationstiden upphör efter tre år. Då kan du inte reklamera längre, under förutsättning att det inte finns en garanti som säger något annat. Exempel: Du har köpt en fåtölj och när du får hem den är den trasig. Den verkar ha skadats under transporten. Du behöver inte ringa affären samma dag som du får hem fåtöljen, men du måste reklamera inom skälig tid. ”Reklamera är att förklara att och varför man inte är nöjd med en vara”
Reklamera Inom skälig tid Fel som upptäcks senare Bevisa köpet Inte till underleverantör Reklamera (23§) Fel som upptäcks senare Ibland går det inte att klaga på en felaktig vara omedelbart efter köpet. Felet visar sig helt enkelt inte med detsamma. Exempel: Du köper en vindsurfingbräda som fungerar perfekt den första sommaren. Men sommaren därpå spricker brädan på grund av ett fabrikationsfel. Du vänder dig omedelbart till butiken och får en ny segelbräda utan kostnad, trots att du köpte den för över ett år sedan. ”Reklamera är att förklara att och varför man inte är nöjd med en vara”
Reklamera Inom skälig tid Fel som upptäcks senare Bevisa köpet Inte till underleverantör Reklamera (23§) Bevisa köpet Du ska bevisa att varan är köpt hos säljaren, när varan köptes och till vilket pris. Du bör visa kvitto, men till exempel ett kontoutdrag eller en kontokortsslip, kan också fungera som bevis. ”Reklamera är att förklara att och varför man inte är nöjd med en vara”
Reklamera Inom skälig tid Fel som upptäcks senare Bevisa köpet Inte till underleverantör Reklamera (23§) Inte till leverantör Du ska alltid reklamera till säljaren, inte underleverantörer, då det endast är säljaren som är den andra avtalsparten i köpavtalet. Underleverantören har endast ett avtal med butiken, inte med dig. Exempel: Du har köpt ett tv-spel som går sönder redan första veckan. När du går tillbaka till butiken, säger säljaren, att de inte kan göra något utan hänvisar dig att ringa direkt till tv-spelsleverantören. Det är felaktig information. Butiken ska lösa problemet med att tv-spelet inte fungerar. ”Reklamera är att förklara att och varför man inte är nöjd med en vara”
Vad ska du kräva? Reparera eller ny vara Hålla inne betalningen Få prisavdrag Häva köpet Vad ska du kräva? (22, 24-26, 28-31§§) Vad ska du då kräva när du reklamerar? Reparera eller ny vara Lagen är så formulerad att du får välja mellan reparation eller ny vara. Tidigare har säljaren alltid haft rätt att reparera, om hon eller han erbjuder sig att göra detta direkt. Genom en lagändring har du som konsument fått större möjligheter att välja mellan att få felet avhjälpt och få ny vara. Väljer du ny vara, ska du få de, om inte säljaren visar att det innebär oskäliga kostnader. Först om säljaren visar detta har hon eller han rätt att reparera i stället för att ge en ny vara. Du har rätt att få varan reparerad inom skälig tid. Skälig tid innebär oftast ett par dagar. Säljaren bör erbjuda en ersättningsvara om reparationen tar längre tid. Om säljaren inte avhjälper felet kan du få ersättning för att själv ordna med reparation.
Vad ska du kräva? Reparera eller ny vara Hålla inne betalningen Få prisavdrag Häva köpet Vad ska du kräva? (22, 24-26, 28-31§§) Hålla inne betalning För att sätta press på säljaren får du hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Vad ska du kräva? Reparera eller ny vara Hålla inne betalningen Få prisavdrag Häva köpet Vad ska du kräva? (22, 24-26, 28-31§§) Få prisavdrag Du har rätt att få prisavdrag eller ersättning för att själv rätta till felet. Ersättning ska motsvara det ekonomiska värdet av skillnaden mellan en ny, felfri vara och den felaktiga varan. Exempel: Du har köpt en bokhylla och det saknas en flisa på baksidan. Du tycker att felet är litet och anser inte att affärsinnehavaren behöver komma och montera en ny baksida. Däremot vill du inte betala fullt pris för en skadad vara. Du och säljaren kommer överens om att priset ska reduceras med 200 kronor.
Vad ska du kräva? Reparera eller ny vara Hålla inne betalningen Få prisavdrag Häva köpet Vad ska du kräva? (22, 24-26, 28-31§§) Häva köpet Du kan häva köpet om felet är av stor betydelse för dig och avhjälpande eller om leverans inte kan göras. Det betyder att du lämnar tillbaka varan och får pengarna tillbaka.
Skadestånd ”Det ska inte vara dyrare att få fel” Skadestånd bygger på idén om att det inte ska vara dyrare att få fel. Det ska aldrig kosta flera kronor att få en felaktig vara än en korrekt. Säljaren ska därför stå för samtliga kostnader som krävs för att avhjälpa felet. Säljaren kan slippa att betala skadestånd om situationen beror på naturkatastrof, olyckshändelse eller strejk. Då åberopar man något som kallas för force majeure som åsyftar nöd eller skador som inte kunnat förutsägas. ”Det ska inte vara dyrare att få fel”
Skadestånd ”Det ska inte vara dyrare att få fel” Exempel på ersättning Förlorad inkomst Mellanskillnaden Utgifter Skadestånd (31-33, 42§§) Du har enligt lagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Rätt till skadestånd har du, oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Båda parter är skyldiga att begränsa skadan. Exempel på sådana förluster är: Förlorad inkomst Om du måste stanna hemma från arbetet, för att vänta på en reparatör, har du rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst. Mellanskillnaden Du har rätt att få ut mellanskillnaden mellan det pris du har betalat din säljare, och det högre pris som måste betalas till en annan säljare, för att få en felfri vara. Detta gäller om den ursprungliga säljaren inte avhjälper felet. Utgifter Har du haft utgifter för telefonsamtal, porto och resor på grund av reklamation har du rätt att få ersättning för det. ”Det ska inte vara dyrare att få fel”
Skadestånd ”Det ska inte vara dyrare att få fel” Från vem ska jag be om skadestånd? Fel orsakade av underleverantör Skador på egendom Begränsa och bevisa kostnaderna Skadestånd (31-33, 42§§) Fel orsakade av underleverantör Om fel eller dröjsmål uppstår på grund av en underleverantör till säljaren, har du rätt att kräva skadestånd för det. Skadeståndsanspråket ska då riktas till försäljaren, din avtalspart, och inte underleverantören. Skador på egendom Du har rätt till ersättning om skador uppkommit på dina saker, på grund av den vara som har köpts. Det handlar om sådana skador som säljaren kunde haft hand om eller haft kontroll över. Exempel: Du har köpt en ny kaffebryggare. Redan första dagen släpper glasbehållaren från handtaget precis när du ska hälla upp en kopp kaffe. Glasbehållaren går i kras och kaffe sprids över hela golvet. Den interiör som skadas i samband med kaffeserveringen har du rätt att få ersättning för av kaffebryggförsäljaren. Bevisa och begränsa kostnaderna Generellt gäller också att du är skyldig att begränsa dina kostnader. Det är inte skäligt att ta flyget för att personligen återlämna en vara som går att skicka med bussgods. Du måste också kunna uppvisa dina faktiska kostnader i form av intyg, kvitton eller liknande. Skador av ren ideell natur, som obehag och irritation, ger inte rätt till ersättning. ”Det ska inte vara dyrare att få fel”
Hävning Du har rätt till Att lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka Ränta på pengarna Att få ersättning för extra utlägg pga. köpet och reklamationen Säljaren har rätt till Ta betalt för den tid som varan har varit till nytta för dig. Hävning (13, 44§§) Att häva är att ta tillbaka ett köp, att återgå till hur det vore om köpet aldrig gjorts. Det kan du göra, om felet är väsentligt, vilket det kan betraktas som i följande två fall: Försenad vara Varans leverans är försenad. Du har satt en ny tidsgräns med skälig tidsfrist, men varan levereras ändå inte. Flera reklamationer Om du vid flera tillfällen har reklamerat en vara. Trots att säljaren reparerar uppstår felet hela tiden på nytt igen. Rättigheter och skyldigheter Om ett köp hävs, har du följande rättigheter: Att lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka Ränta på pengarna för den tid säljaren haft dem i sin besittning Ersättning för eventuella extra utlägg på grund av köpet och reklamationen Säljaren har rätt att ta betalt för den tid som varan har varit till nytta för dig. Det finns dock en tumregel som säger att nyttokostnaden kan kvittas mot räntan.
Klaga rätt Kontakta säljaren Kontakta konsumentvägledare Vänd dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Klaga rätt Låt säga att du klagar på en vara, men du och säljaren kommer inte överens utan hon eller han hävdar bestämt att det är ditt fel att varan är felaktig. Säljaren vill varken laga, byta ut den eller lämna pengarna tillbaka. Vad kan du göra då? I första hand kontakta säljaren och försöka komma överens. Om detta inte lyckas går du vidare till steg 2. Ring din kommunala konsumentvägledare och be om hjälp! Om du inte lyckas att reda ut situationen med säljaren trots hjälpen, får du gå vidare till steg 3. Anmäl till ARN, Allmänna Reklamations Nämnden. ARN gör en juridisk bedömning, men deras beslut är inte bindande utan endast en rekommendation.
2. Kontakta konsumentvägledare Information om konsumentlagarna Klagomål på vara, tjänst eller annons Ekonomiska råd Råd och fakta inför viktiga köpbeslut Konsumentvägledare Du kan alltid vända dig till din kommunala konsumentvägledare. Där kan du få råd och hjälp om det mesta som rör din konsumtion: Information om konsumentlagarna Klagomål på vara, tjänst eller annons Ekonomiska råd Råd och fakta inför viktiga köpbeslut