Transient Air management Dr. Henrik Dembinski Scania CV AB förutveckling förbränningssystem Styrning av luftflöde i dieselmotorer Info class External NMPF Henrik Dembinski
Inledning / motivering Kritiska emissioner för en dieselmotor: NOx (kväveoxid) & Sot Luftrörelser i cylindern påverkar emissioner & verkningsgrad Mäta luftrörelser under förbränning? Vilka mekanismer är avgörande? Info class External NMPF Henrik Dembinski 2 Dembinski, Henrik and Ångström, Hans-Erik. An Experimental Study of the Influence of Variable In-Cylinder Flow... SAE
Optikmotor Info class External NMPF Henrik Dembinski 3
Combustion image velocimetry, CIV 4 Korskorrelation av förbränningsbilder Flödesdata erhålls under förbränning och efteroxidation upp till fullast. CA upplösning (0.168°CA) 4 Info class External NMPF Henrik Dembinski
CIV resultat: Insprutnings- tryckets påverkan på gasrörelsen 5 Under insprutningens slutfas 10 Bar IMEP
6 Varje vektor är markerad på dess radiella position som vinkelhastighet. Kvantifiering: Vinkelhastighetsprofil 6
7 CIV Resultat: vinkelhastighetsprofil vid EOI för olika insprutningstryck
8 CIV resultat: Turbulent kinetik energi produktion vid post- oxidationsfasen, 10° efter EOI SN= 1.7 0.49 FSN SN= 6.4 0.21 FSN
9 SN = 1.7 SN = 6.7 Resultat, sot formation och oxidation vid olika snurr Last 10 bar IMEP 1500 bar insprutningstryck High SN
Slutsatser 1.Metoden CIV möjliggör strömningsvisualisering vid förbränning och post-oxidation 2.Insprutningstryck och snurr påverkar gasrotationshastigheten. Vinkelhastigheten avviker kraftigt från stelkroppsrotation Skapad av insprutningen Påverkar mixningen under sena delen av förbränningen sot oxidation 10