Stats- och regeringsstrukturer Föreläsning 6 Stats- och regeringsstrukturer
Litteratur Hague, R & Harrop, M, Comparative Government and Politics (6th ed.), Palgrave (Hampshire, 2004), chs. 13-16 Tallberg, J EU:s politiska system (2:a uppl.), Studentlitteratur (Lund, 2004). Kapitel 5-9 Birgerson, S.M After the breakup of a multi-ethnic empire Praeger (Westport, CT, 2002). Kap. 1-2
Geografisk maktfördelning Relationer mellan nivåer Legislaturer Exekutiver
Geografisk maktfördelning Enhetsstat Exempel: Sverige, Förenade Kungariket Federation Exempel: USA, Tyskland Konfederation Exempel: EU (?), CIS/OSS (?) (Imperium) Exempel: Sovjetunionen ---------------------------------------------------- Relationer mellan nivåer Decentralisering Kommunal självstyrelse
Statschefens roll Monarki/Republik Formell/Reell maktutövning Monarki: Sverige, Förenade Kungariket Republik: USA, Tyskland, Frankrike Formell/Reell maktutövning Formell makt: Sverige, Förenade Kungariket Reell makt: USA, Frankrike Kan diskuteras: Tyskland
Geografisk maktfördelning: centrering och decentralisering
Statsformationer på national-statsnivå
Enhetsstater Kännetecken: Historisk förankring Homogenitet Enkammarpalament
Enhetsstater: Graden av centralisering skiljer sig emellan de olika enhetsstaterna. Sätt att sprida makt från central till lokal nivå: Dekoncentration Decentralisering Delegering
Federativa system Kriterier: Huvuddelen av territoriet ska vara indelat i självstyrande regioner. Dual ordning Jämbördighet mellan central och regional nivå
Federativa system Gemensamma drag: Delstaterna har egna parlament och regeringar; Delstaternas existens och funktion är befästa i konstitutionen; Vanligtvis har man ett tvåkammarsystem i parlamentet där medborgarna representeras i den ena kammaren och delstaterna i den andra. Delstaternas representanter kan vara a) direktvalda (USA), eller b) indirekt valda av delstaternas parlament (Tyskland); Vanligtvis har man en författningsdomstol där kompetenstvister mellan nivåerna behandlas; Konstitutionen är relativt svår att ändra för att skydda delstaternas status.
Varför federalism? Storlek Ej naturliga enheter – konstgjorda. Areal (Ryssland, Indien, USA) Folkmängd (Indien Ej naturliga enheter – konstgjorda. Hålla samman etniskt och kulturellt heterogena samhällen (Schweiz, Belgien, Indien) Demokratiteoretiskt argument Möjlighet till anpassning till lokala preferenser
Federativa system Synnetriska och assymetriska federationer - vilken är skillnaden? Symmetrisk Assymetrisk (Ryssland, Belgien) Dual eller kooperativ federalism? Dual (USA) Kooperativ (Tyskland)
Konfederationen
Imperiet Två sorters imperier Territoriellt sammanhållet Koloniala imperier Orsaker till imperiers undergång Interna Externa Post-imperiska förhållanden formas av förhållandet mellan center-periferi (jmf. de olika förhållandena mellan de post-sovjetiska regionerna, dvs periferin, och Ryssland, dvs. centrum)
TYPOLOGI för statsskick på nationell nivå samt frivilligasamman- slutningar av suveräna stater
Nationella parlament Den parlamentariska församlingen är det kompetensmässigt dominerande organet i nutida demokratiska länder, på deras bord ligger bland annat: Lagstiftningsmakten. Finansmakten. Utnämningsmakten. Kontrollmakten.
Nationella parlament Enkammarsystem Tvåkammarsystem Mandattiden kan skilja sig mellan kamrarna Befogenheter kan skilja sig mellan kamrarna
Nationella regeringsstrukturer Statsskick kan klassificeras olika beroende på svaren på dessa två frågor: Vilken är relationen mellan den verkställande och den lagstiftande makten? Vem leder regeringen, och inför vilka är denne ledare ansvarig?
Nationella regeringsstrukturer Monistisk kontra dualistisk princip: Monism - parlamentarism Dualism - presidentialism
Presidentiella system