”På egna vingar”. The route 15 mars Greece March 20th.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor

Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
RINKEBYSKOLAN
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Ett filter i huvet Här följer ett stolpmanus för föreläsningen. Du kan även ladda hem manuset på om du vill ha manuset separat. Om du.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Att kläcka och vaska idéer
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Solen är vår närmaste stjärna.
Syftet med en personlig handlingsplan
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Hej och välkomna!.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
Demokrati och hur Sverige styrs
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Askersunds kommun
Elizabeth Odalen Bjord
Den individuella utvecklingsplanen
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Trygghet ger resultat  Enligt läroplan 2011 är det varje elevs rättighet att ha en trygg tillvaro i skolan.  Med gemensamma värdegrunder skapas trygghet.
JAG BLEV MED PADDA!!! och kunde plötsligt göra saker jag funderat över men inte haft verktyg till.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Elevaktiva utvecklingssamtal
SIM TEAM.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Förskoleklassen Torpshammar
Söderhamnsmodellen.
”Picknick i sängen” och andra erfarenheter Annette Leger Barndiabetessjuksköterska Lund 6 mars 2012.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Kaktusen är taggig, har en mjuk insida, och är en riktig överlevare. Alla kaktusar kan blomma om förutsättningarna är de rätta!
Tema: Vänskap och relationer Att känna sig trygg och att trivas på förskolan är en grundläggande rättighet. Hur kan man som förälder hjälpa sitt barn.
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Copyright © Nikolaus Koutakis. Du är viktig! Du kan påverka ditt barns drickande mer än du tror.
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Samtidigt som många hem i världen har förstörts, som här i staden Homs i Syrien…
Länghemskolan F-6 schyssta kompisplanen
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
För föräldrar till barn 6-12 år
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Nyheter i skollagen från och med
Presentationens avskrift:

”På egna vingar”

The route

15 mars

Greece March 20th

28 april Vietnam – Ho Chi Minh City

15 mars Pacific Ocean Crossing

15 mars

Bahamas July 24th

15 mars Over Greenland

MÅLGÅNG August 19th, 2006

Egna vingar i skolan...

Bang Prah, Thailand Facebook ”Siljan AirPark Museum”

Egna vingar med tekniken...

Skolstöd Sverige AB Bästa möjliga skolgång för varje elev Teknikutvecklingen

Fler händer i luften !

Egna vingar i skolklassen...

Skolstöd Sverige AB Bästa möjliga skolgång för varje elev Ensam med hörselnedsättning Ingen annan har ju hörapparat... Jag vill se ut som alla andra... Jag vågar inte säga till när läraren pratar mot tavlan.... Jag vet inte vilka krav jag ska ställa på min skolmiljö Jag vågar inte påminna när läraren inte har slagit på mikrofonen... Det bara låter – jag hör inte vad någon säger när vi är många i gruppen... Jag låtsas som jag hör...

Egna vingar som lärare...

Skolstöd Sverige AB Bästa möjliga skolgång för varje elev Ensam som lärare... Vad kan jag göra för att hon ska höra så bra som möjligt? Säger hon till när hon inte hör? Hur gör jag med tekniken när vi ska titta på en film? Gör jag något ”fel” i undervisningen som gör att hon inte hör? Är akustiken i grupprummen för dålig? Hur gör jag med tekniken när vi ska på utflykt? Förstår egentligen klassen varför de måste använda mikrofonern a?

Tillsammans hjälper vi människor till ett bättre liv Egna vingar med hörselnedsättningen...

Varför har ett barn med hörselnedsättning ofta inte samma möjlighet att få ett lämpligt hjälpmedel än en vuxen i arbetslivet?

Varför finns det 0,4 hörselpedagoger i hela Stockholms stad (700 elever)?

Varför finns det inte åtgärdsprogram för alla elever med hörselnedsättning?

Varför måste hörselpedagoger ofta jobba ensamma i kommuner när de kan vara del av större team där man utvecklas och stöttar varandra?

Vad händer efter att hörselpedagogen i kommunen gått i pension?

”If you see a problem – you own it”

Skollagen (210:800) säger att skolan inte kan nöja sig med att en elev når den lägsta godtagbara kunskapsnivån utan eleven ska få ledning och stimulans för att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. Barns och elevers lärande och personliga utveckling: 3 kap. 3 § skollagen. Allmänt om särskilt stöd: 3 kap. 6–12 §§ skollagen. Särskilt stöd i förskolan: 8 kap. 9 § skollagen.

Hälso- och sjukvårdslagen Skollagen

Ideellt arbete

Skolstöd Sverige AB Bästa möjliga skolgång för varje elev Egna Vingar

Skolstöd Sverige AB Bästa möjliga skolgång för varje elev Egna vingar (mindset) ► Jobba med idéer ► inte strukturer och organisationer ► Jobba med lösningar ► inte problem ► De små stegen leder till de stora framgångarna ► En-sak-om-dagen ► Samarbeten över och utanför gränserna

Skolstöd Sverige AB Bästa möjliga skolgång för varje elev En idé är som en blomma Samarbete Nyfikenhet TidResurser

Skolstöd Sverige AB Bästa möjliga skolgång för varje elev Vision100 ► Alla barn med hns inom Stockholms län ska få det stöd det stöd de har rätt till. ► Gränsöverskridande samarbete ► Sekretessproblem måste undanröjas ► Hur stor andel av barnen med hörselnedsättning får det stöd de har rätt till? ► Mer konkret underlag till skolor/kommuner ► Lösningar

Skolstöd Sverige AB Bästa möjliga skolgång för varje elev Den röda tråden ► Tydlig information till föräldrar om behovet i skolan ► Gemensam framarbetad checklista för förälder ► Gemensam framarbetad checklista för rektorn ► Katalog med kontaktuppgifter ► Gemensam portal? ► Gemensamma events?

Mot nya mål...