Mer om tidsvärden Jonas Eliasson Professor Transport systems analysis, KTH Director Centre for Transport Studies.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Del 3 Bolags tillväxtmöjligheter och alternativ
Samhällsekonomi 2.
Svenska som andraspråk
Etik Hur ska vi vara mot varandra?
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Reseproduktion och försäljning
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
DAGENS LEKTION Dagens ”Varför är ni här?” Filmvisning av Älskade kött
Prismodell och samverkansavtal
Fö 7 - Produktionsfaktorer
27 november 2009, 1 Värdering av förseningstid i kollektivtrafiken Maria Börjesson, Jonas Eliasson, Joel Franklin.
Varför används det som fungerar så sällan? Varför är det som inte fungerar så populärt? Några reflektioner och observationer Jonas Eliasson Professor Transportsystemanalys,
Hur fattas utrikespolitiska beslut?
Aktiviteter och upplevelser
Att skriva en artikel.
Tidsvärde – definition och härledning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.
När blir ett ord svenskt då?
Faktorer som påverkar val av lagervärderingsprincip
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Disposition för närmaste föreläsningarna
Resmål och resvägar Val av transport.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Lösta och olösta problem i tidsvärdesestimering
Jonas Eliasson Professor Transportsystemanalys, KTH
Mer om tidsvärden… Staffan Algers / Jonas Eliasson CTS Stockholm 27 november 2009, 1.
Handel i världen - varför då?
Lovisa Zaunders, Tensta gymnasium, Spånga –
ArgumentationsanalysI 1. Semantiken erbjuder oss verktyg med vars hjälp vi kan: (i) uttrycka oss tydligare (när situationen så kräver), (ii) undvika missförstånd.
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Kan vi sluta skjutsa våra barn?
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Rostows Take-off teori.
Tidsvärdets utveckling över tiden
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
Att hitta sina kunder och lära känna dem
Efterfrågemodeller R. D. Jonsson, Transportmodellkurs Trafikverket
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Äkta matglädje. Vad gör Middagsfrid? Middagsfrid hjälper hushåll som har en ambition att äta hälsosam och varierad mat lagad från riktiga råvaror, men.
Möte inför upphandling,
Tidsvärden – result och tolkning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.
Val av transport till resmålet.
Gäster med funktionshinder - rörlighet och nödsituationer.
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Fysikexperiment 5p Föreläsning Korrelationer Ett effektivt sätt att beskriva sambandet mellan två variabler (ett observationspar) är i.
Att lära sig att analysera
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
Genus och Kön.
Leda och planera sokratiska samtal
Göteborgs trängselskatter Jonas Eliasson Professor Transport Systems Analysis, KTH Royal Institute of Technology.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 22 maj 2007.
1 Stokastiska variabler. 2 Variabler En variabel är en egenskap hos en individ /objekt. En variabel kan, som vi tidigare sett, vara kvalitativ eller kvantitativ.
Föreläsning 4 Kap 11.3 Icke-linjära modeller Indikatorvariabel (dummyvariabel) Interaktionsterm.
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
Enkel Linjär Regression. 1 Introduktion Vi undersöker relationer mellan variabler via en matematisk ekvation. Motivet för att använda denna teknik är:
Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp) Kan EPF hitta en annan produktion och fördelning som ökar välfärden i samhället?
Nationalekonomi – vad är det?
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel 2016
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel
Information om SCB:s Export-/importregister 2015
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel hösten 2016
Privatekonomi – vad är det?
Privatekonomi – vad är det?
Presentationens avskrift:

Mer om tidsvärden Jonas Eliasson Professor Transport systems analysis, KTH Director Centre for Transport Studies

Är en krona en krona? Vad innebär ickelinjära funktionsformer? Konsumentöverskottet av en tidsvinst definieras som ”den kostnadsökning du är beredd att betala så att du är indifferent mellan (tidsvinst-kostnadsökning) och (ingen tidsvinst, ingen kostnadsökning) Men om värdet av ”kostnadsökningen” är olika beroende på vilken typ av kostnad som ökar så bryter definitionen samman Varför verkar en kronas besparing värderas olika i olika situationer (t ex olika biljettpriser)? Rationella skäl – t ex man gör resan olika ofta, olika populationer OK att tänka sig att ”kostnadsökningen” gäller just denna resa ”Irrationella” – man blir fartblind när kostnaden redan är hög Vi vill helst se till resenärens ”sanna väl”, och ta bort irrationalitet Det ger per definition skillnad på KÖ och beteende – en ”förbättring” KAN ge negativt KÖ Modelltekniska – t ex kostnadsdata lite fel => icke-linearitet i estimerad modell Undvik basera utvärdering på modell-tidsvärde – men kan ge inkonsistens modell/utvärdering

Vanligaste ”ekonomi-antagandet”: vi antar att folk handlar på det sätt som är bäst för dem Därmed kan vi basera utvärderingsparametrar (t ex tidsvärden i CBA) på observerat beteende (de tidsvärden folk uppvisar i sina val) MEN: det finns många fall när detta inte gäller Hälso/säkerhetseffekter av buller, bilåkning, cykling… Oklart om folk förstår sitt eget bästa! Marknadsföringsknep försöker få folk att köpa dyrare produkter än de ”borde” (om folk förstod sitt eget bästa) Flera orsaker: bristande rationalitet (t ex referensberoende, storleksblindhet), bristande självkontroll (äta godis, röka), bristande information I dessa fall vill vi inte härleda utvärderingen enbart på observerat beteende Men man ska ha bra skäl för detta – paternalism är lockande… Konsistens mellan beteende och utvärdering?

Nyckelfråga: vem tar hem vinsten? Resenärerna? Flyg/tåg-bolag? Markägare? Kommuner, regioner…? Om det är de senare alternativen så vill man egentligen ha så ”verkliga” tidsvärden det bara går – helst anpassat efter just den linjen t ex Vid det första alternativet är ”sociala” tidsvärden det naturliga alternativet Dock – ta med skillnader i ”tidsnytta”, det är bara skillnader orsakade av inkomst som ska bort! ”Sociala” eller ”verkliga” tidsvärden?

Logsumma och rule-of-a-half

c jm D jm c ik D ik KÖ c jm 0 c jm 1 c jm 0 c jm 1 KÖ=0!

Några frågor

Inga ”rena tidsvärden” – vi kan bara observera en viss tradeoff Alt-mode-SP: kan i viss grad skilja på resurs-VoT och direkt VoT – MEN det visar sig att det också finns selektion i direkt nytta (vissa gillar att cykla, andra att åka tåg…)

Hur ändras tidsvärdet om en förbättring orsakar överströmning från andra färdmedel? Definitionen av generaliserad kostnad – variabler och parametrar Komfortdelen och resursdel; den senare ändras vid överflyttning, den förra inte Men finns självselektion även i komfortdelen (vissa föredrar tåg, andra bil, allt annat lika)

En åtgärd kan förändra tidsvärdet. Det är också ett sätt att ändra GK i CBA Ex: Trygghetsstudien