NUAK 2014 140923 Betyg i högskolan ur svenskt och europeiskt perspektiv Maria Stenberg Pamela Henriksson Sektionen för examen Göteborgs.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
IFS TRAINER © 2011 IFS. MARIA ASSARSJÖ GULLBERGS STRANDGATA 15, GÖTEBORG +46-(0) Maria in 3 bullets: 
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Betygsättning i svensk högre utbildning – ett hinder för mobilitet?
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
för sjuksköterskeexamen ©
Välkommen till Vikenskolan
Kalibrering – Dagens kapacitet – något under DG
Att söka till högskolan
Skåne University Hospital
Page 1 © Inter IKEA Systems B.V Hej!. Page 2 © Inter IKEA Systems B.V :
Våren  Byte av studenter mellan partneruniversitet, se Avtalsdatabasen  Studieresultat tillgodoräknas av hemuniversitet  Rätt till studiemedel.
Eva Pärt Enander och Malin Wester
ASP.NET MVC MVC historik ● Traditionellt arkitekturmönster som ansetts särskilt lämpligt i webbapplikationer ● Separation of concerns & loose.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Department meeting, CSEE, April 21, People in and out 2.Salaries 3.Course evaluations for lp2+3 4.Applications to LTU programs.
Enkät till projektledare om projektföljeforskning
EUCEN European University Continuing Education Network -En internationell organisation med 212 medlemsuniversitet från 40 länder -EUCEN grundades 1991.
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Vägledningscentrum Career guidance centre
SWAMID WS Uppsala /18. SWAMID 2.0 Inledning, mål och syfte med SWAMIDs workshop eduID – Status, framtid och frågor eduID och AL2 LUNCH.
Förstudie 2. Design 3. Migrering 4 Analys av befintlig miljö –Microsoft Assessment and Planning (MAP) kan användas för att analysera sin miljö.
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Atlantis - Joint Bachelor/Masters Degree Peter Gustavsson.
Publicitet The Barents Region PAJALA.
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Datavetenskap vid Karlstads universitet. Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT.
Welcome to Gävle! Bild: Albin Bogren / BARINGO. Education is the key to employment and increased choices in life.
Stora additionstabellen
EUs Sjunde ramprogram för forskning - FP7 Gabriella Norlin NCP SiS Senior Adviser Science Communication
EUs Sjunde ramprogram Science in Society Gabriella Norlin NCP SiS Senior Adviser Science Communication
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Informationsdag Vetenskap i samhället – Science in Society Maria Hagardt, NCP Vetenskap i samhället,
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot... E-services – what’s now and what’s next for the Swedish Pensions Agency? Mikael.
Instruktioner för Lärare & handledare som använder Appearance Matters utbildningsmoduler LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with.
Svenska WebDewey Introduktion Harriet Aagaard Svenska Deweyredaktion
ETSI II SP 3: Bridge Aesthetics and Cultural Effects Aim: To relate aeshetical, environmental and cultural values with other important aspects of bridge.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Landsbygdsnätverken i Europa Presentation vid Landsbygdsnätverkets träff Hans-Olof Stålgren och Nils Lagerroth.
Betygssystem? Seminarium Malmö högskolas utbildningsberedning
Study visit programme – Adult Education VET in the Gothenburg Region Tid: 13 –17 oktober 2008 Tema – ett av följande: Increasing adult participation in.
NORSTAT SVERIGE Frimis, 22/ Henrik Kronberg.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Allergiprevention med probiotika
Dewey decimalklassifikation i Sverige
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Känsliga frågor Vad gör jag om missnöje med utseendet verkar vara en fråga för en deltagare eller kollega LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has.
Kunskapsintensiva miljöer och ekonomisk tillväxt Hans Lööf Centre of Excellence for Science and Innovation Studies, KTH. 1.
1 Avgifter för studenter utanför EES området Förväntat antal masterstudenter vid ICT-skolan EES-området: 43 Utanför EES-området: 341 Nu totalt 350 platser,
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
EU:s Sammanhållningspolitik Fyrbodal Sverker Berglund Europeiska Unionen Europeiska regionala utvecklingsfonden Europeiska Socialfonden.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Verksamhetsförlagd tid, VFT vid Lärarutbildningen läsåret 06/07
Experience from LiU Collaboration with Industry Ingegerd Bauren & David Lawrence Linköping University.
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Sidnummer1 Dewey i Sverige Användarmöte Dewey 9 april 2013 Harriet Aagaard Svenska Deweyredaktionen.
Stora subtraktionstabellen
Betyg och internationell mobilitet - avrapportering till Forum för internationalisering Sveriges universitets- och högskoleförbund.
Potential of hardwood Europeiska Unionen Utvecklings- och garantifonden för jordbruket Cooperation fair, Brussels in June 2005.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Presentationens avskrift:

NUAK Betyg i högskolan ur svenskt och europeiskt perspektiv Maria Stenberg Pamela Henriksson Sektionen för examen Göteborgs universitet Egraconsprojektet With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union 1

EGRACONSPROJEKTET Projektinformation Egraconsprojektet är ett Lifelong Learningprojekt (Erasmus multilaterala projekt) och medfinansierat av EU- kommissionen. Egraconsprojektet startade 1 oktober partneruniversitet från 12 länder (inklusive University networks Santander Group och Unica). With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union 2

EGRACONSPROJEKTET Mål Att kartlägga olika betygsättningsstrukturer i Europa i detalj. Ett Grading Table ska reflektera betygssnitt i fördefinierade referensgrupper. Att definiera de mest passande aggregerade nivåerna (I ECTS Users Guide föreslår man ISCED- koder för sammanslagna referensgrupper) Att förenkla tolkningen och användandet av betygssystem runt om i Europa till förmån för både studenter och universitet/högskolor. Att underlätta konvertering av betyg genom att göra det automatiserat (utveckla ett Europeiskt webbaserat konverteringsredskap). Att ta fram gemensamma, digitala mallar för konverteringen. With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union 3

EGRACONSPROJEKTET Kontext och problemområden Fler och fler europeiska studenter deltar i internationella utbytesstudier. Det finns en stor variation av betygsspraxis och betygskulturer i olika länder och institutioner exempelvis relativ eller målrelaterad betygssättning. Egraconsprojektet vill utveckla en gemensam lösning och ett verktyg som kan användas av alla parter. With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union 4

EGRACONSPROJEKTET Betygssystem i Europa : Ex 1: Belgien Betygsskala från 0 till 20 Godkänt betyg går från 10/20 Betyg över 16 ges relativt sällan I fransktalande Belgien är en student godkänd när personen ifråga har nått ett sammanlagt medel av 12/20. With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union 5

EGRACONSPROJEKTET Betygssystem i Europa : Ex 2: Nederländerna Betygsskala från1 till 10. Godkänt betyg är 5.5 (avrundat uppåt till 6). Inte heller här används alltså hela skalan Halva poäng används inte vid alla universitet eller institutioner. With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union 6

EGRACONSPROJEKTET Betygssystem i Europa : Ex 3: Italien Betygsskala från 0 till 30. Lägsta betyg för godkänt är 18/30 Högsta betyg är 30 (relativt många får högsta betyg)men studenterna kan även få ngt som kallas « 30 lode » (« 30+ », « 30 cum laude »), with honor. Studenterna kan tentera samma kurs flera gånger för att förbättra sitt betyg. With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union 7

EGRACONSPROJEKTET Betygssystem i Europa: Ex 4: Sverige De mest frekvent använda betygsskalorna är U/G/VG och U/G. Godkänd/ icke utan beröm godkänd/ med beröm godkänd. U/3/4/5 Tillräckligt (E), Tillfredsställande(D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A) Inget samlat betyg för examen. With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union 8

EGRACONSPROJEKTET Hantering av betyg i Europa ECTS credit transfer När ECTS- skalan används av båda universiteten och kurserna tillgodoräknas med betygen i dess ursprungliga form. Bilateral conversion tables Programkoordinatorn gör en specifik “nyckel” för översättning av betyg mellan de inblandade partneruniversiteten. Görs antingen på central nivå eller på fakultet/institution. The ECTS grading scale (relativ betygsskala A10%, B25%, C30%, D25%, D10% officiell till 2009) Betyg konverterades till ABCDE- skalan. The ECTS Grading table introduced in the Users’ Guide 2009 Översättning/jämförelse av betyg görs med hjälp av distributionstabeller som kan läsas av i ett Grading Table. With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union 9

EGRACONSPROJEKTET Felkällor vid en jämförelse av betyg utan procentuell fördelning. With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union ECTS grade Student distribution (relativa betyg) A10% B25% C30% D25% E10% F Fail (with minor problems) FX Fail Local markECTS grade 16 +A 14 +B 12 +C 11 +D 10 +E (pass) Exempel på tolkningsproblematik där distribution (procentuell fördelning) ej räknas in (ex Belgiens system vs ECTS). 10

EGRACONSPROJEKTET ECTS Users’ guide 2009: Grading table: introducerar distributionstabeller (procentuell fördelning). Italy France *Ackumulerad procentsats i rött. Exempel: Betyget 27 i Italien blir 12 i Frankrike With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union lode 6.9%1.9%5.7%2.3%6.0%2.7%11.3%8.2%9.0%11.8%12.3%0.5%15.7%5.7% 100*93,191,285,583,277,274,563, ,221,921,45, %18.59%18.45%12.05%9.46%3.65%2.30%0.43%0.22%0.06%0% 10065,2146,6228,1716,126,663,010,710,280,060 11

EGRACONSPROJEKTET Metod för Grading Tables Eventuell referensgrupp bestäms av betygsättande lärosäte. Betygsfördelningen beräknas. Den ackumulerade procentsatsen fastställs för det aktuella betyget (inom referensgruppen) Den enskilda studentens betyg läses av i tabellen Den ackumulerade procentsatsen jämförs med hemuniversitetets ackumulerade procentsats och det motsvarande betyget kan läsas av Ju fler nivåer som finns i betygsskalan desto lättare är det att jämföra betygen With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union 12

EGRACONSPROJEKTET Fördefinierade referensgrupper Kan skilja sig från land till land Kursnivå vore det ideala men det är inte alltid rimligt pga för litet urval. Alternativ: program, grupperingar av program, institutioner, ämnesområden, osv. ECTS Users’ Guide nämner: ‘ a single programme or group of homogeneous programmes from which a consistent grading could be derived’ (grading culture) Egracons föreslår användande av ISCED study area codes (Eurostat/OECD/UNESCO): 3- eller 4-siffrig kod With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union 13

EGRACONSPROJEKTET Partners  P1 Ghent University – BE (NL)  P2 UNICA Network - BE  P3 Santander Group Association – ES  P4 University of Liège – BE (FR)  P5 Sapienza University of Rome – IT  P6 University of Rouen – FR  P7 University of León – ES  P8 Vilnius University - LT  P9 University of Gothenburg – SE  P10 University of Essex – UK  P11 University of Lausanne – CH  P12 Justus Liebig University of Giessen – DE  P13 Inholland University of Applied Sciences - NL  P14 University of Warsaw - PL With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union 14

EGRACONSPROJEKTET Associated partners  University of Göttingen – DE  University of Groningen – NL  Malmö University College – SE  Université de Rennes 1 – FR  Université de Rennes 2 – FR  Norwegian University of Science and Technology – NO  Erasmus Student Network - BE  Agence de Mutualisation des Universités et Etablissements - FR With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union External evaluator  Maria Sticchi Damiani (Rome) 15

EGRACONSPROJEKTET Contacts : Management en coordination: Valère Meus Stocktaking and criteria: Rafael de Paz Conversion tool development and testing : Luciano Saso Quality assurance : Sylvain Lamourette With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union 16

17 Thank you! Valère Meus Project Partners In collaboration with With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union