Grafiken: En del av spelet Rickard ArvedalFredrik Andersson
Grafikmotorn en del av spelmotorn Grafik Pipeline OpenGL vs. Direct 3D Modeller Texturer Animering Sammanfattning
Vad är en grafikmotor? En del av spelmotorn – Fysikmotor – Inputmotor – logikmotor – Etc Tar hand om grafiken i spelet – Inte en API
Grafik pipeline
OpenGL vs. Direct 3D Grafiska API, mot hårdvaran OpenGL var först Sen kom Microsoft med Direct 3D Varför komma med nytt när det redan fungerar bra? Chris Hecker ”DirectX har vunnit” OpenGL’s come-back
Modeller Ökar i detaljrikedom Modellen är byggd av – Meshar Polygoner – Punkter Level of detail
LOD
Texturer Bildtextur Procedurelltextur
Animering Skellet Motion capture
Sammanfattning Grafikmotorn en viktig del av spelmotorn. Pipelinen är processandet mellan 3D till 2D. 3D objekten är uppbyggda av – Modeller. – Texturer – Animering