Grafiken: En del av spelet Rickard ArvedalFredrik Andersson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
S p e g l a r.
Advertisements

Configured Edititon för Unicenter 3.0 Sättet att snabbt komma igång med Unicenter.
WCAG 2.0 som ett konkret verktyg i arbetet med komplexa tekniker Andreas Cederbom.
Spel i Datorkunskap Instruktioner: Klicka på en av de röda cirklarna
InterAmus Musifier Problemet: Musiken skall växa ur sig själv och följa skeendet i spelet.
Demo 1. Demo | 2. Start | 3. Oss | 4. Idén | 5. Processen | 6. Sammanfattning.
Att presentera med PowerPoint
A 3D racing game with network support. Team •Jonas Gustafsson •Lin Loi •Fredrik Norén •Michael Sandén •Patrik Sjölin.
Sociala medier Maria Holm
PowerPoint 2007 Lathund.
MANGE_MANIAC Ämne A Ämne B Viktig information Länkar till dina favoritplatser Skriv ett välkomstmeddelande här. Det kan vara ett långt meddelande eller.
Lärande med wiki Om att arbeta med lärande genom ett wikiverktyg.
A 3D racing game with network support. Team •Jonas Gustafsson •Lin Loi •Fredrik Norén •Michael Sandén •Patrik Sjölin.
Introduktionskurs för användare Del 3
Modern Data Protection
PKI & Active Directory Certificate Services
Speltestning -Fuzzy Logic. Bakgrund - Strategier - Akademiska världen vs speldesigner.
Utbildningswebben Lär dig mer. Hitta och registrera dig till en utbildning Utbildningswebben är din startpunkt när du vill utbilda dig. Här finns verktyget.
Kontroll av DiVA-poster Peter Sjögårde School of Education and Communication in Engineering Science KTH Royal Institute of Technology DiVA-möte
Fallstudie: ODE-baserad simulering Inspirerad av läroboken, Case Study 20.6.
Digitala bilder. Elektroniska bilder VH Digitala bilder Datorskärmen visar bild m.h.a. pixlar.
Network RTS MS3 Presentation. B-Hive Mål Nätverk Nätverk Olika enheter Olika enheter –Soldat & arbetare Taktiskt element Taktiskt element –Sten sax påse.
POWERPOINT 2007 GRUNDKURS. VAD GÖR POWERPOINT?  SKRIVER TEXTER  RITAR GRAFIK  ANIMERAR  INFORMERAR Här kommer snart resultatet för 2012… TÄNK OM?
1 MSPEL Föreläsning 5 DSV Peter Mozelius 3D – programmering.
1 Föreläsning 8 Grafik AWT. 2 Grafik Frame använder man för att skapa ett fönster Button använder man om man vill ha en knapp att trycka på Canvas är.
VattenInformationsSystem Sverige - VISS
Stöd för haptisk hårdvara i en spelmotor
Söderhamnsmodellen inflytande barn & unga
Välkommen!.
Jämförelse av 3D-möjligheter för HTML5 Rasmus Saxén.
FUTURUM.KOM. 25 folkbibliotek i Kalmar, Blekinge och Kronobergs län Länsbibliotek Sydost Regionbiblioteket i Kalmar län.
Configured Edition av Stonewatch AB Sten Lindström
NUI MjukvaraHårdvara Natural User Interface Text Grafik Objekt Komma ihåg Känna igen Intuitiv Frånkoppla d Indirekt Direkt Console GUI NUI.
Upplägg över presentationen 1: Grundläggande spelinfo 2: Hur vi gjorde 3: Subversion 4: Google Code 5: Speltest.
Mer om tidsvärden Jonas Eliasson Professor Transport systems analysis, KTH Director Centre for Transport Studies.
Att presentera med PowerPoint Alexander1.
Med er från olika delar av världen är.... Jens Helgeson! Jens njuter just nu av utsikten från Golden Gate-bron med ett glas Kaliforniskt rödvin i handen.
Business Intelligence
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Exempelbaserade specifikationer med SpecFlow
Jonny Karlsson GRUNDKURS I PROGRAMMERING MED JAVA Föreläsning 9 ( ) INNEHÅLL: -Tabeller av klassobjekt -Användning av Java API specifikationen.
15 maj Partikelsystem för interaktiva 3d-miljöer - med shaderteknologi Examensarbete vid inst. för datavetenskap Jakob Schyberg,
Papilio: Framtagning av handlingsplan Ett arbete som av Pär Antonsson. Examensarbete C-nivå 15hp, Högskolan i Kalmar.
Välkommen till Sommarkollo Windows Presentation Foundation och Expression Blend Robert FolkessonJohan Lindfors
Experiment Som forsknings-, design- och utvärderingsmetod.
Lösningsförslag 0-nivå Kontextnivå föreläsa examinera Lektioner
Microsoft Visual Studio och.NET Framework, idag och imorgon! Robert Folkesson
Redo för en ny dag. Tänk om det fanns affärssystem som var lika enkla att använda som Office?!
Agenda Intro MCRM 3.0 Installation Konfigurering Quick Tour MCRM 3.0 Import av konton (praktiskt exempel) Frågor och summering.
Joachim Nässlander IT-Expert, Knowledge Factory. Joachim Nässlander IT-Expert på Knowledge Factory MVP File Systems & Storage.
R E D A regionalt digitalt arkiv - ett samverkansprojekt LANDSARKIVET I LUND.
Perception och motorik Perception och MDI Modeller Konkreta resultat Generella slutsatser Att läsa: Kapitel 2 & 3 i Carroll.
Perception och motorik
Återblick. Vad är en databas? ”En samling information som är organiserad på ett sådant sätt att det är lätt att söka efter och hämta enskilda bitar information”
Vad ser du på bilden? Beskriv bilden i ord! Vilken tid är det i bilden?
4/12/2017 5:44 PM Asset Management
1 Registrering och uppladdning shp-filer för geotekniska undersökningsområden - startläge.
Virtuella karaktärer. Acceptans av digitala karaktärer Människan är en social varelse. Popularitet speglar social acceptans.
KINEMATIK I 1-DIMENSION
Post- och telestyrelsen Ny kalkylmodell för det fasta accessnätet Informationsmöte, 28 september 2015.
Groundet Theory. Grounded Theory Barney Glaser Aselm Strauss ” Awarness of Dying”, 1965 ” The Discovery of Groundet Theory”, 1967.
Spelutveckling med.NET Johan Lindfors. Agenda  Introduktion till DirectX och Direct3D ◦ Komponenter ◦ Grafik  DirectX SDK och Visual Studio ◦ Visual.
Microsoft® Office Word 2007-utbildning
Microsoft® Office SharePoint® Server 2007-utbildning
Illustrator introduktion.
[Förbättringsprojekt]
Politiskt deltagande Sammanfattning.
Rekommenderar en strategi
Ingen vet om fetmaepidemin kommer att fortsätta eller bromsa in
Välutvecklad process Strategiskt viktig process
Presentationens avskrift:

Grafiken: En del av spelet Rickard ArvedalFredrik Andersson

Grafikmotorn en del av spelmotorn Grafik Pipeline OpenGL vs. Direct 3D Modeller Texturer Animering Sammanfattning

Vad är en grafikmotor? En del av spelmotorn – Fysikmotor – Inputmotor – logikmotor – Etc Tar hand om grafiken i spelet – Inte en API

Grafik pipeline

OpenGL vs. Direct 3D Grafiska API, mot hårdvaran OpenGL var först Sen kom Microsoft med Direct 3D Varför komma med nytt när det redan fungerar bra? Chris Hecker ”DirectX har vunnit” OpenGL’s come-back

Modeller Ökar i detaljrikedom Modellen är byggd av – Meshar Polygoner – Punkter Level of detail

LOD

Texturer Bildtextur Procedurelltextur

Animering Skellet Motion capture

Sammanfattning Grafikmotorn en viktig del av spelmotorn. Pipelinen är processandet mellan 3D till 2D. 3D objekten är uppbyggda av – Modeller. – Texturer – Animering