Kognitiv psykologi Neurokognition Kap 2 Tobias Johansson

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Profilen Ljus/optik.
Advertisements

Kognitiv psykologi Introduktion Tobias Johansson
Nervsystemet.
Formulär Tänkte nu gå igenom vad ett formulär är och hur man kan skapa dem i Access.
Ljus/optik.
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Äldre IT-användare och tillgänglighet
JOHANNA BJÖRK Konsulent
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Parkinson och demens Jens Berggren Leg. Psykolog
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Datavetenskapens roll. Datavetenskap •Vad är datavetenskapens roll i kognitionsvetenskapen?
Nervsystemet och hjärnan
Ellära Fysik 1 / A Översiktlig beskrivning av en del av innehållet i Ellära – Fysik A För djupare studier hänvisar jag till kurslitteratur som finns.
- Konsten att ge feed-back
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
PSYKOLOGINS BIOLOGISKA GRUNDER
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Minnet – grundläggande principer Sensory memory Short-term memory Long-term memory (kap 5-6)
Perception och kognition
Profilen Ljus/optik.
Objektorienterad tänkande
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Av: Ludwig Karlsson & Sebastian Sverin
Elektrisk impedans tomografi(EIT)
18 nov 2005 snf årsmöte / HM 1 1 Lokalisation av psykiska funktioner och dysfunktioner med hjärnavbildningsmetoder Helge Malmgren Filosofiska Institutionen,
Fyra viktiga element i konsumentbeslut
Kap 11 Språk Kap 11
Sensorisk överkänslighet vid Fragile X Utbildningsdag Kompetenscentrum Sällsynta diagnoser, KS, Solna Britt-Marie Andersson arbetsterapeut.
Nervsystemet.
1. Konnektionism – grunderna
Minne.
NERVER OCH NERVSYSTEMET
Nervsystemet.
Den multimodala hjärnan
Neurovetenskap Studier av (centrala) nervsystemet
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Sinnesorgan, nervsystem, hjärna, hormoner
Ljus/optik.
Fysisk aktivitet, kost och hälsa
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Nervsystemet 1. Tar emot olika typer av information från sinnesorgan och olika sinnesceller i kroppen. 2. Hjärnan behandlar informationen genom tolkningar,
Distribuerad Kognition DCOG. Bakgrund  Mitten-slutet av 80-talet  UC San Diego  Edwin Hutchins, (James Hollan, David Kirsh)  !Lokaliserad individuell.
Marie Hultén Demenssköterska i Mora Författare Utbildar/föreläser Baseboll.
Kognition och teknik Beata Terzis
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Nervsystemet Nervsystemet är nödvändigt för att kroppens olika delar snabbt ska kunna få kontakt med varandra, och fungera som en helhet. Kommunikation.
Nervsystemet styr din kropp
SPRÅKET OCH HJÄRNAN. IDAG Psykolingvistik och neurolingvistik Neurolingvistikens historia Några viktiga diskussioner Experimentella metoder 2.
Kognitiva processer och representationer n Propositionella representationer lagrar information i LTM n Aktivationsspridning möjliggör åtkomst n Men sen.
Neurovetenskap Studier av nervsystemet
Grafisk visualisering
1. Konnektionism – grunderna
Behaviorism och intentionalitet
Neurovetenskap Studier av nervsystemet
Kognitionspsykologi Kognition Psykologi Perception Minne Tänkande
Att träna på inför NO-provet
Föreningen kognitivt stöd
Övergripande ……………………………………….. Medvetande Orientering
Träff 11 Välkomna!.
Nervsystemet och hjärnan
Design & Utvärdering, 5 poäng
Kognitiv ergonomi på arbetsplatsen
Tips för bättre kommunikation
Rehabilitering av kognitiv funktion vid Stressrehabiliteringen, NUS
Eller varför biter treåringen ?
Nervsystemet 1. Tar emot olika typer av information från sinnesorgan och olika sinnesceller i kroppen. 2. Hjärnan behandlar informationen genom tolkningar,
Presentationens avskrift:

Kognitiv psykologi Neurokognition Kap 2 Tobias Johansson Tobias.Johansson@hkr.se

Kognition och hjärnan Hur är kognition relaterat till hjärnans struktur och funktion? Kunskap om hjärnan ger en bredare förståelse av kognition. Kan ge detaljerad information om en rad olika saker, t ex när saker registreras i hjärnan etc.

Hjärnans struktur Cortex = tunt lager av neuron. Indelat i 4 lober. Frontalloben: högre funktioner, språk, tänkande, planering, minne, inhibering etc. Temporalloben: språk, minne, hörsel, syn, etc. Parietalloben: beröring bl a. Occipitalloben: första station i cortex för visuell information.

Sensory homunculus

Subkortikala strukturer Hippocampus: forma basen för explicita minnen. Amygdala: emotionella aspekter av minne. Thalamus: processande av information från sinnena (förutom lukt). Cerebellum: koordinering av rörelser.

Neuron Neuron = nervceller specialiserade på att sända och ta emot information i nervsystemet. Hjärnan innehåller ca 180 miljarder neuron.

Receptorer Receptorer = nervceller som är specialiserade på att ta emot information från omgivningen (ljus, lufttrycksändringar, etc), som omvandlas till elektrokemiska signaler.

Aktionspotential Aktionspotential = elektrisk positiv signal som färdas längs en axon (utan att försvagas). Signalen färdas snabbare om axonet har ett myelinlager. Ökad stimulusintensitet ger inte högre aktionspotential. ”All or nothing”. Ökad stimulusintensitet ger istället högre frekvens av signaler (”spike frequency”).

Synapser Signalering mellan två neuron sker via synapser. Aktionspotentialen resulterar i utsläpp av neurotransmittorer i synapsen. Dessa binds av receptorer hos den postsynaptiska cellen. Neurotransmittorer kan vara exciterande (ökar sannolikheten för postsynaptisk aktivitet) eller inhiberande (minskar sannolikheten för postsynaptisk aktivitet). Synapser anses viktiga för formation av minnen. När ett stimulus visas så ger vissa celler ifrån sig aktionspotentialer (”avfyrar”). Vid upprepad stimulering så sker strukturella förändringar i synapsen, som gör att vidare stimulering resulterar i högre postsynaptisk aktivitet. Synapserna ”minns”. Kallas Long Term Potentiation (LTP).

Neuron och informationsprocessande Neuron processar information genom att interagera med varandra, så att vissa neuron eller grupper av neuron svarar på vissa stimuli. Hubel och Wiesel (1965) har t ex hittat celler som svarar mot enstaka egenskaper, t ex lutning eller rörelse. Ju högre upp i det visuella systemet, desto mer specifikt svarar cellerna.

Moduler Hjärnan är organiserad i moduler som är specialiserade för vissa funktioner. Broca: språkproduktion. Wernicke: språkförståelse. Inferiotemporal: perception av former, objektigenkänning.

Representation av information i nervsystemet Hjärnan representerar troligtvis information på ett distribuerat sätt, så att olika egenskaper eller olika objekt kan involvera samma nervceller, fast med olika aktivitetsmönster. Konnektionistiska modeller använder ofta distribuerade representationer, vilket ger mer robusta (ofta mer korrekta) resultat än om varje nervcell representerar mer specifika egenskaper.

Distribuerad aktivitet De flesta aktiviteter involverar flera olika regioner av hjärnan. Frontalloben: working memory, minne över kort tid, tänka, resonera, planera. Kalle tänker och funderar. Temporalloben: episodiskt och semantiskt minne, minne för specifika händelser, generell kunskap. Kalle tänker tillbaka och använder begrepp. Amygdala: emotioner. Kalle är uttråkad och upprörd. Brocas område: språkproduktion.Kalle pratar. Basala ganglierna, parietala cortex, cerebellum: motoriska responser. Kalle gapar och skriker och rör sig.

Metoder för att studera hjärnan Single-unit recording. Registrerar aktiviteten hos enstaka nervceller.

Mirror neurons Mirror neurons: celler som svarar både vid utförande och observation av en handling. Upptäcktes (av en slump) m h a single-unit recording. Anses vara viktiga för förståelse av handlingar, imitation, empati, förståelse av intentioner, språk.

Event-related potentials (ERP) Registrerar aktiviteten hos många (flera tusen) nervceller. Bra temporal upplösning, dålig spatial upplösning. T ex Stenberg et al. (2000). N400-komponent, omedveten semantisk priming.

Brain imaging PET fMRI Subtraktionsteknik Mäter radioaktivitet. Indirekt mått av blodflöde, vilket är ett indirekt mått på mental aktivitet. Bra spatial, dålig temporal upplösning. fMRI Mäter magnetiska egenskaper hos hemoglobin. Hemoglobin avger syre vid hög hjärnaktivitet, vilket ökar hemoglobinets respons till magnetiska fält. Bättre spatial och temporal upplösning än PET. Billigare, smidigare. Dock sämre temporal upplösning än ERP. Subtraktionsteknik Stimuleringsaktivitet minus Baselineaktivitet

Calvo-Merino et al. (2005) - fMRI Balettexperter Capoeiraexperter Kontrollgrupp Titta på filmer med rörelser från Balett (A) Capoeira (B)

Högre aktivitet i ”mirror system” när man observerar en aktivitet som reflekterar ens motoriska expertis. Hjärnan svarar som om man utförde handlingen.

Neuropsykologi Dissociering Studerar effekter av hjärnskador. Enkel Identifierar hjärnstrukturer som är nödvändiga för vissa mentala funktioner. Dock svårt att veta vad det är som orsakar effekterna. Oftast begränsat till fallstudier. Dissociering Enkel 1: Skada X påverkar förmåga A, men ej B. Dubbel – bättre evidens för olika mekanismer än enkel. 2: Skada Y påverkar förmåga B, men ej A.

Exempel dubbel dissociering Dubbel dissociering mellan Korttidsminne (STM) och Långtidsminne (LTM). STM LTM H.M. Ok Ej ok K.F. Ej ok Ok

Funktionell dubbel dissociering Samma som innan, fast med experimentella variabler istället för skador. T ex, tänk er att det finns två typer av minne, spatialt och temporalt. Om dessa båda är olika minnesysstem, så borde man kunna hitta nån manipulation som selektivt påverkar temporalt men inte spatialt. Man borde också kunna hitta nån manipulation som påverkar spatialt men inte temporalt minne.

T ex så här:

Hälbig et al. 1998 Hälbig et al. (1998). - Dubbel dissociering mellan temporalt och spatialt minne. - Dissociering 1. - Dissociering 2.