1 september 20041 Den nya marknaden – vad ska vi leva av i framtiden? Staffan Brege Professor i industriell marknadsföring Linköpings Tekniska Högskola.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Advertisements

• VD kommentar • Finansiell information • Verksamhet och marknad • Framtiden • Frågor- och svar 2 Agenda.
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Elektronisk handel – Effektiva inköp
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
NetJobs Group AB (publ) Vision och strategi Finansiell plan och finansiella mål 2013.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
SAMORDNAD VÅRDPLANERING
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Tillväxtföretag i Västernorrland Monica Westberg Projektledare, Länsstyrelsen Västernorrland Monica Westberg StrategiResurs.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Stora additionstabellen
Business Reflex AB “Marketing som strategiskt verktyg för att driva affärsinnovation”
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Compare Karlstad Competence Area Karlstad
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
Logistics platforms for improved strategic flexibility
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Mattis Bergquist
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Vår metodik för att energieffektivisera Flerfamiljsbostäder
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
“De nya affa ̈ rsrelationerna – fra ̊ n produkt- till funktionserbjudanden” Artikel skriven av Staffan Brege, Daniel Kindstro ̈ m och Per-Olof Brehmer.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Jenna Brandon Sofie Flint Madelene Görs Linnea Henningsson Linnea JohanssonGrupp 8 LOGISTICS PLATFORMS FOR IMPROVED STRATEGIC FLEXIBILITY - - Abrahamsson,
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Moderna affärsstrategier
De nya affärsrelationerna
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
POP-kursen Programkonstruktion och Projekthantering 2004.
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Att forska om tjänster.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
The explanatory foundations of relationship marketing theory Shelby D. Hunt, Dennis B. Arnett och Sreedhar Madhavaram Journal of Business & Industrial.
Dynamic Effectiveness: Improved Industrial Distribution from Interaction Between Marketing and Logistics Strategies Mats Abrahamsson Staffan Brege Grupp.
Regleringar: främja effektivitet eller särintressen? Marknadsmisslyckanden och regleringsmisslyckanden !
När infaller Julafton och hur ofta?
Mallar svenska.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Triton Thomas Hofvenstam Riskkapital i träindustrin.
DE NYA AFFÄRSRELATIONERNA – FRÅN PRODUKT- TILL FUNKTIONSERBJUDANDEN Av Staffan Brege Daniel Kindström Per-Olof Brehmer Grupp 9 Pernilla Johansson Anna.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
Mats Abrahamsson & Staffan Brege (2004)
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________.
Marknad, målgrupp och mål
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentationens avskrift:

1 september Den nya marknaden – vad ska vi leva av i framtiden? Staffan Brege Professor i industriell marknadsföring Linköpings Tekniska Högskola

2 september Marknadsföringsfrågan: På vilket sätt lyckas vi vidareutveckla våra kundrelationer i en alltmer transaktions- orienterad affärsmiljö?

3 september Från relation till transaktion Utvecklingen av marknadsföringsmodeller har sedan 70-talet fokuserat på betydelsen av relationer och partnerskap Företagens marknadsstrategier bygger i hög utsträckning på denna strävan Inköpsstrategierna följer inte alltid samma logik – alltmer fokus på konkurrensutsättning och transaktion Det finns naturligtvis undantag – att konkurrensutsätta partnerskapsrelationer (åtminstone mellan modellbyten) Dock infrastruktur och strategier trycker på mot ökad transaktionsorientering

4 september Konsekvenser för teori och praktik Våra modeller måste mera realistiskt återspegla verkligheten! Marknadsföringen ”i verkliga livet” måste skapa nya erbjudanden som vidmakthåller/återskapar relationer med kunder! Måste bibehålla konkurrenskraften i kärnaffären?? Eller behövs det inte?

5 september Historisk tillbakablick OmvärldStrategiteoriMafö-teori 60-tal Konglomerat4 Pn TillväxtPortfölj-tillväxt

6 september Konsumentmarknadsföring SäljareMellanledKöpare

7 september Historisk tillbakablick OmvärldStrategiteoriMafö-teori 60-tal Konglomerat4 Pn TillväxtPortfölj-tillväxt talBack to basicsRelation Oljekris - stagnationKonkurrenstrategiNätverk

8 september Relationsmarknadsföring Tekniskt utbyte Kommersiellt utbyte Socialt utbyte Säljare Köpare

9 september Historisk tillbakablick OmvärldStrategiteoriMafö-teori 60-tal Konglomerat4 Pn TillväxtPortfölj-tillväxt talBack to basicsRelation Oljekris - stagnationKonkurrenstrategiNätverk talCore competenceTjänster Avreglering - globalOperativ effektivitetIntern mafö

10 september Förbättring av den operativa effektiviteten Ny strategisk positionering Operativa plattformar - effektiv säljkår - effektiva åf - CRM-system - global logistik Strategiska positioner - marknader/segment - marknadsandelar - sortimentsbredd - förädlingskedjan - konkurrensfördel Mats Abrahamsson & Staffan Brege, 2000 Strategisk och operativ effektivitet i marknads- föring och logistik

11 september Historisk tillbakablick OmvärldStrategiteoriMafö-teori 60-tal Konglomerat4 Pn TillväxtPortfölj-tillväxt talBack to basicsRelation Oljekris - stagnationKonkurrenstrategiNätverk talCore competenceTjänster Avreglering - globalOperativ effektivitetIntern mafö talReinventing strategyOne-to-one Global konkurrensOutsourcingVarumärken

12 september One-to-one Marketing inom B2C SäljareKöpare

13 september Krafter som driver mot transaktion Global konkurrens – mot perfekt marknad Pressad lönsamhet och kvartalsekonomi Centraliserade inköpsstrategier Inköpsandelens ökade betydelse för resultatet Elektronisk handel Offentlig upphandling

14 september Ta död på schablonföreställningar Ökad vidareförädling leder inte automatiskt till ökad lönsamhet Det är inte lönsammast närmast slutkonsumtionen i värdekedjan Kundanpassning (oplanerad sådan) kan vara ytterst olönsam Marknadsföring leder inte automatiskt till lönsamhet (vilket våra marknadsföringsteorier tycks anta – eftersom man aldrig talar om lönsamhet)

15 september Hur ser utvecklingen ut? Staffan Brege & Per-Olov Brehmer, 2004 Teknikdriven utveckling Kund/marknads driven utveckling Organisk utveckling Språngvis utveckling Vidga erbjudandet – system & funktion Radikal outsourcing Ny och utvidgad produktgeneration Nytt erbjudande

16 september Stärkt konkurrenskraft Minska antalet konkurrenter – från perfekt marknad till oligopolsituation Bygga upp byteskostnader – inlåsning och lokala monopol Vara effektiv i varje ”moment” – ABC-tänkande och benchmarking per ”moment”

17 september Den utvidgade produkten Core Kringerbjudanden Produkt Funktion

18 september Hur ser utvecklingen ut? Staffan Brege & Per-Olov Brehmer, 2004 Kärnaffären hotad Kärnaffären språngbräda Statisk ”bundling” Dynamisk ”bundling” ”Ta över” ”Skapa nytt”

19 september Systemförsäljning Hur långt från core competence? Added value > added cost? Vill kunden lämna över (delar av) sin systemintegrerande roll? Kunden – inköpsstrategi och inköpsorganisation? Inköpsstrategins förankring i den operativa inköpsverksamheten Partnerskap vs armslängds avstånd? Minskad konkurrens?

20 september Gunnebo Stängsel => Gunnebo Protection Produktions- orienterad vidareföräding. Vidareföräd- ling av den dragna tråden Marknads- orienterad vidareförädling. Tillhanda- hålla en funktion

21 september Affärsprocessen Kund efterfrågan Erbjudande Strategi Marknads undersökn Market Komm. Försäljn. Produktion Order/Bet/ Leverans After Sales Kund service

22 september Funktionsförsäljning och eftermarknad Optimera ny- och eftermarknad Skapa en intäktsmodell som tar betalt efter användning (och möjliggör att ta betalt på detta sätt) Var drar man gränserna – BOT-affärer? Leverantören tar över försäkringsrollen

23 september Outsourcing Starka finansiella drivkrafter från köparens sida Produktion och produktutveckling – exvis bilindustrin IT Business Process Outsourcing

24 september Relationsideologin!! ?? Relationer är långsiktigt mest lönsamt för både säljare och köpare!! ?? Detta kräver konkurrensutsatta och dynamiska relationer!!