ElDeRly-friEndly Alarm handling and MonitorING. 2  Maj 2008 t.o.m maj 2011 (36 mån), ev förlängning.  Direktstyrt från EU-kommissionen.  Budget för.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Advertisements

Framtidens trygghetsboende
Vet Du vem av hemtjänstpersonalen som är Din kontaktman? • 173 personer svarade ja • 166 personer svarade nej • 13 blanka enkätsvar inkom.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Lönar det sig med utbildning?
Lite siffror om Nackas äldre befolkning
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Tekniken, fördelar och nackdelar Av Elin och Johan Olofsson ht-07
© 2013 ANTROP Resan genom äldrevården och äldreomsorgen i Uppsala län Hur kan vi göra den bättre?
Bengt Andersson Hjälpmedelsinstitutet
Webbkollen hemma Följ upp förbättringsåtgärder för att säkra en trygg utskrivning Intervjustödet Webbkollen hemma kan användas vid uppföljning av åtgärder.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Svenska palliativregistret Anita Ottosson.
Resultat kundundersökning 2011 ( egen undersökning ) - Svarsfrekvens 63 %
EU-ambassadörsuppdrag Monza Italien 19 maj 2010 Marie Nygårds & Jeanette Bohman.
Bättre liv för våra äldre
Bättre liv för våra äldre
Särskilda boendens antibiotikaanvändning SANT-studien
Öppna Jämförelser SKL Öppna Jämförelser -SKL Sammanställning av resultatet ur flera olika undersökningar och register: Socialstyrelsens.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
ÅRSRAPPORT För helåret 2007
Stockholm stad Familjedaghem 2013 Staden totalt Presentation Om undersökningen Frågorna i enkäten Inför läsning av rapporten Svarsfrekvens Resultat –Staden.
Ett projektarbete under ST i allmänmedicin av Magnus Röjvall
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Linnéa 5, Ljungby 2 Inga-Lill Palm, arbetsterapeut kommunen
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Framtidens utmaningar
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Medicinerna gör äldre sjuka Artikel i Dagens Samhälle nr 14 /2011.
”Hur samverkar vi kring tidig upptäckt av demens?
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Eva Pettersson, Apoteket AB Särskilda boendens antibiotikaanvändning SANT-studien Ett samarbetsprojekt STRAMA, Apoteket AB och Karolinska Institutet.
SAMBA Lars Björkman SAMverkan Begrepp Arkitektur.
Bakgrund ? ? V&O BMS Tillit TILLIT kommunikation Ett samverkansprojekt mellan kommunen, landstinget och det privata näringslivet i Umeå.
Projektledare Jan-Erik Wounsch Ambulanscentrum NU-sjukvården
Simon Falck rAps användardagar, Oktober, (24) Internationella Statistikdatabaser och Tekniska finesser rAps användardagar 22 Oktober, 2009.
Umeå kommun CONFIDENCE EU-projekt för att möta en åldrande befolkning.
Landstingsstyrelsen /KS. Andel nöjda med besöken hos hälso- och sjukvården i Norrbotten. Grupper, år Genomsnitt för riket och Norrbotten 83.
Onödiga återinläggningar – nej tack!
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Ewa Care Magdalena Gräff Trygghet i vardagen Vi erbjuder en tjänst till dig och dina närstående.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Trygg och säker hemma SVOM
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Bostäder anpassade för äldre?
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

ElDeRly-friEndly Alarm handling and MonitorING

2  Maj 2008 t.o.m maj 2011 (36 mån), ev förlängning.  Direktstyrt från EU-kommissionen.  Budget för dessa tre år är knappt 2 miljoner, 50% finansierat.  ”Real-life trials” i 6 länder: Sverige, Danmark, Estland, Tyskland, Italien och Spanien. EU-PROJEKT

3 Deltagande organisationer Televita S.p.A.Italy A.S.S. n. 1 TriestinaItaly AGE - European Older People’s PlatformBelgium Region SyddanmarkDenmark Pflegewerk Management GmbHGermany East-Tallinn Central HospitalEstonia Servicio Aragonés de la SaludSpain Health Information Management SABelgium TeleMedicina Rizzoli S.p.A.Italy TB-SolutionsSpain Municipality of HebySweden County Council of UppsalaSweden Municipality of LangelandDenmark

4  Inte bara teknik.  DREAMING handlar om att genom tekniken: –förse äldre människor som vill bo kvar hemma med ökad trygghet och minska deras ensamhet. –ökad trygghet genom att ett särskilt larm kan användas utomhus. –kunna underlätta för den äldre genom att inte behöva åka till vårdcentral eller sjukhus lika ofta. –bryta ensamhet och isolering genom att använda en särskild utrustning som är kopplad till deras vanliga TV. Via den kan de sedan kommunicera med sina anhöriga. DREAMING är …

5 Tekniken HIS Central Unit Mambo 2HIS PortalVideo Conference Vital MonitorsEnvironmental and Bi-directional Monitors

6 Measurements / Alert Trigger HIS Central Unit HIS Portal Sensors Measurement Monitoring Center, Doctor, Nurse etc. Mambo 2 SMS/ Call

7 Scenarios Mambo 2 Fall Daily Announce Medication Reminder Emergency Button No manual reset! No confirmation! No manual reset! Wrist Button No manual reset! ALARMALARM ALARMALARM Monitoring Center Call Alert-Trigger by Mambo 2 RepeatRepeat RepeatRepeat

8 Monitoring Center Videoconferencing System Contact Center My Community Add contacts

9 Typ av alarm  Typ 1 alarm: ej akuta larm och endast medicinska. Dessa går direkt till vårdcentralernas e-post som kollas av varje vardag.  Typ 2 alarm: är larm som anses akuta. Dessa kan vara brandlarm, utebliven rörelse i deras bostad eller att de själva trycker på sin larmknapp. Kan även vara medicinska värden som avviker för mycket.  De akuta larmen åtgärdas utefter framtagna handlingsplaner och de går alla till SoS-alarm i Västerås.

10 Urvalsgrupp  Personer över 65 år.  Någon eller flera av följande diagnoser: KOL Diabetes Hjärtsvikt  Ej demensdiagnos  Först bara personer som redan hade trygghetslarm men listan räckte inte till.

11 Heby kommuns grupper  10 personer i testgruppen från norra kommundelen varav 5 st. redan har trygghetslarm.  9 personer i testgruppen från södra kommundelen varav 7 har trygghetslarm sedan tidigare.  Totalt 19 i testgruppen och 18 i kontrollgruppen.  Tyvärr bortfall redan tre i kontrollgruppen och en i testgruppen.

12  Faktorer som kommer mätas/redovisas Antal inläggningar på sjukhus Längd på sjukhusvistelserna Antal konsultationer av familjeläkare och specialister Antal besök på akutmottagningen Antal fall. Antal frakturer Antal dygn på korttidsplats Antal flyttar till särskilt boende Antal bortfall Mätningar

13  Livskvalitet Livskvaliteten hos de äldre kommer mätas genom att använda ett frågeformulär särskilt framtaget för äldre personer men som baseras på WHOs internationellt erkända standard. (WHOQOL-OLD or WHOQOL-BRIEF)  Nöjdhet hos användarna Hur nöjd med utrustningen respektive användare är kommer mätas via frågeformulär som fram för de olika kategorierna av användare. De kommer formuleras olika utefter vad användarna har för intresse i projektet. Viktiga aspekter

14  Genomgått utbildning i utrustningen. 6 personer inom hemtjänsten, 3 från norr och 3 från söder.  Matchning av utrustning pågår och är klar inom de närmsta dagarna.  Vi hade som deadline att ha två system (personer) igång 2/11-09 och att alla skulle vara igång till jul. Vi har idag 27/11 ett system helt igång och ska installera hos 6 personer nästa vecka.  Har arbetat fram en informationspärm som ska finnas för personal både på vårdcentralerna och inom hemtjänsten. Där ska telefonnummer och dylikt finnas så att personalen alltid vet vart man ska vända sig med frågor.  Känns kul att äntligen starta! Var är vi nu?

ElDeRly-friEndly Alarm handling and MonitorING Tack för er uppmärksamhet!