ACT Att hantera stress och främja hälsa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
Motivation och förändring
Gun Frödemo - kurator Studenthälsan.
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
En Dag i Ramadan Ramadan
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv?
Tidsplanering Tidsplanering
Svenska som andraspråk
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Välkommen till Ungdomssamling!
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Syftet med en personlig handlingsplan
Mindfulness – en hjälp på vägen
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
©storm.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Ta ställning och handla!
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Livskompassen
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
ACT Att hantera stress och främja hälsa
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
ACT Att hantera stress och främja hälsa Gruppledare 1 & Gruppledare 2
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
ACT Att hantera stress och främja hälsa Träff 7 – Att gå vidare
ACT Att hantera stress och främja hälsa
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig?
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Här är ditt liv, Bertil! 15/
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 4 – Livskompassen
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Förändring – hot eller möjlighet?
Socialpsykologi.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 4 – Hur kan jag hantera mina hinder? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
Mina livsriktningar RELATIONER LivsriktningSteg jag vill ta ARBETE/UTBILDNING LivsriktningSteg jag vill ta FRITID LivsriktningSteg jag vill ta.
Presentationens avskrift:

ACT Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Att leva det liv jag vill leva Fredrik Livheim. www.livskompass.se PS. Kom ihåg att skriva in rätt namn istället för Gruppledare 1 & 2! Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare

Träff 1 Vad jobbade vi med träff 1? Vad är stress? Ska jag förändra eller acceptera? Att undvika tankar och känslor Tänkandet kan skapa lidande Medveten närvaro Öva hemma

Veckans tanke träff 1 ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas.” - Søren Kierkegaard (1813-1855)

Träff 2 Vad jobbade vi med träff 2? Repetition av träff 1 Genomgång av övningar hemma Livskompassen Hinder Språk, tankar, känslor och regler som hinder Öva hemma

spelar det ingen roll vilken väg du tar.” Veckans tanke träff 2 ”Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar.” - Alice i Underlandet, Lewis Carroll, 1865

Hur mycket har du övat under 2 veckor? 1. Medveten närvaro Max 10 + 5 poäng a) Övning 1, 2, 3 eller 4 minst fem gånger/vecka. Max 10 poäng (5 poäng/vecka) b) Välj någon vardagssak och öva på att vara extremt närvarande. Max 5 poäng (om 5 dagar/v, 4 poäng om 4 dagar/v osv) 2. Acceptans Max 4 poäng Vad händer när du kämpar? Vad händer när du accepterar? Max 4 poäng (2 poäng/vecka) Ps. Kom ihåg att revidera om det har gått annat antal veckor än 2 veckor.

Fortsättning av Hur mycket har du övat 3. Motion Max 4 poäng Gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka. Max 4 poäng (två poäng/vecka) 4. Din Livskompass Max 4 poäng Fortsätt fylla i nya saker. Skatta livsutrymme och balans eller Bull’s-Eye två gånger/vecka. Totalt max 27 poäng Ps. Kom ihåg att revidera om det har gått annat antal veckor än 2 veckor.

Vilka tankar ger din ”tjattrande apa” dig? Ps. Lägg gärna in en bild på dig själv istället för Fredrik Livheim

Övat hemma Namn CD Närvaro Acceptans Motion Livskomp Totalt (max 10 p) Närvaro (max 5 p) Acceptans (max 4 p) Motion Livskomp Totalt (max 27 p) Deltagare 1

Övat hemma Namn CD Närvaro Acceptans Motion Livskomp Totalt (max 10 p) Närvaro (max 5 p) Acceptans (max 4 p) Motion Livskomp Totalt (max 27 p) Deltagare 1

Träff 3 – Att leva det liv jag vill leva

Träff 3 - Översikt Repetition av träff 1 och 2 (klart) Genomgång av övningar hemma (klart) Att leva enligt sin Livskompass - Kolla sin Livskompass (skattning) - Vad är viktigast, målet eller vägen dit? Identifiera livsriktningar med ”livsriktningskort” - Välja kort man gillar - Identifiera vad man vill ha mer av i livet - Undersöka vad konkret göra för att ta steg mot vad som är viktigt i mitt liv. - Kartlägga hinder och hitta strategier att hantera dem Hur vårt tänkandet kan skapa lidande & stress Öva hemma

Din Livskompass senaste veckan Skaffa en nära relation Roligt tillsammans med vänner Skapa sammanhållning i familjen 10 Vara i naturen Hela tiden lära mer 5 Bidra till något viktigt Leva fullt ut, t ex bada Hem att trivas i Se till att ha roligt på jobbet Regelbunden träning Bra och varierad mat Regelbunden sex Tillräckligt med sömn

Hur har ditt liv sett ut den senaste veckan? Väg in både: kvantitet (hur mycket/mängd) & kvalitet (hur vitalt/starkt) Pappersversion eller digital, på www.stressklubben.se

Vad är viktigast? - Målet eller vägen dit?

Se upp så att du inte går på blåsningen som kan kosta dig livet! Bara jag … xxx så … xxx Lösning: Du är framme! Njut, dansa och upplev … Bracket = bransch (t ex sälja försäkringar) Hoax = lurendrejeri, bluff ”Vad är viktigast? - Målet eller vägen dit?” och skidåkarmetaforen. Om du vill använda den så behövs uppkoppling till Internet (eller att du spelat in klippet) samt högtalare. Googla på ”music and life” och eller Allan Watts så kommer ett fint klipp på YouTube som är cirka en minut. Det finns två lite svårare ord (hoax & bracket) som man kan förklara innan man visar klippet. Bracket = bransch (t.ex. sälja försäkringar) Hoax = lurendrejeri, bluff

Rocky om målet eller vägen VALBAR BILD

En livsriktning är som en fyr långt bort En livsriktning är som en fyr långt bort. Den vägleder dig genom stormen.

Livsriktningar är som ett hus … Vad vill du ha för hus? Det finns inga livsriktningar (engelskans values) som är rätt eller fel. Det handlar inte om att ”hitta vad man vill egentligen, innerst inne”, det handlar om att helt fritt välja vad man vill sträva mot. Lite som välja hur man vill att ens eget ”livsriktningshus” ska se ut. Man kan alltid ändra sig och välja ett helt nytt ”livsriktningshus”, eller bygga om det, eller bygga till det utifrån vad man vill just nu i livet.

Livsriktningar är som ett hus … Vad väljer du för hus?

Vad är skillnaden mellan Livsriktning & Mål? En livsriktning (engelskans value) är som en fyr, något man kan sträva mot, och något som aldrig blir klart. Ett mål är något man kan uppnå och till exempel bocka av på en lista. Nu ska vi köra lite frågesport. Livsriktning Mål Gå västerut Åka till London Vara en kärleksfull partner Gifta sig Ta hand om naturen Få hela kvarteret att sopsortera Vara en god vän Ha sju vänner Ta väl hand om mig själv Resa bort på jullovet Utmana mig själv att växa Hoppa fallskärm

En sund balans mellan livsriktningar och mål Två grupper som bestiger ett berg … VALBAR BILD

Det smarta med livsriktningar och handlingar Jag har FULL kontroll över vad jag gör - Det vill säga vilka steg jag tar med mina fötter. Det är smart att lägga vår energi på att förändra det vi har kontroll över. Det är jag som styr bussen! Jag har INTE full kontroll över vad livet ger mig - Men jag kan öka chanserna att få vad jag vill ha beroende på vilka steg jag tar med mina fötter.

Mina livsriktningar

RELATIONER Livsriktning Steg jag vill ta ARBETE/UTBILDNING Livsriktning Steg jag vill ta FRITID Livsriktning Steg jag vill ta HÄLSA Livsriktning Steg jag vill ta

Välja kort för livsriktningar 1. Välj vilket av de fyra områdena på din Livskompass som du vill börja med. 2. Välj två kort som du gillar per område. Lägg ut på din Livskompass. Det går också bra att använda ett kort man gillar för fler områden än ett. 3. Ta ett tomt livsriktningskort och skriv något på detta själv. Placera ett självskrivet kort på vart och ett av de fyra områdena i din Livskompass. 4. När du är klar finns det totalt 3 kort vid vart och ett av de fyra områdena på din Livskompass.

Att berätta om sina livsriktningar Du som berättar 1. Välj ett kort som du gillar. 2. Berätta för den som lyssnar: a) ”Detta är viktigt för mig för att …” b) Ge ett konkret exempel på hur detta kommit till uttryck i ditt liv i det förflutna. c) Ge ett exempel på hur du konkret vill att detta ska komma till uttryck i ditt liv i framtiden. 3. Upprepa med ett kort per område. Fortsätt med ytterligare kort per område om du hinner. Du som lyssnar 1. Ha ögonkontakt. 2. Var närvarande, lyssna med vidöppna öron/ögon. 3. Om den som berättar är abstrakt, be om konkreta exempel. 4. Inga övriga frågor eller kommentarer. 5. Tacka den som berättar när han/hon är klar med ett kort. Rollspela hur detta går till.

Exempel på hur detta kommit till uttryck Kort Exempel på hur detta kommit till uttryck Exempel hur jag vill uttrycka framöver Arbete/utbildning 1. 2. 3. Hälsa Fritid Relationer Be deltagarna att fylla i ETT exempel på varje område, det räcker med några stödord, bara stöd för minnet, om tid finns: fortsätt fylla i. BERÄTTA att de kommer att berätta för en annan person, två och två, inte för hela gruppen. PRINTA I A4!

Att berätta om sina livsriktningar Du som berättar 1. Välj ett kort som du gillar. 2. Berätta för den som lyssnar: a) ”Detta är viktigt för mig för att …” b) Ge ett konkret exempel på hur detta kommit till uttryck i ditt liv i det förflutna. c) Ge ett exempel på hur du konkret vill att detta ska komma till uttryck i ditt liv i framtiden. 3. Upprepa med ett kort per område. Fortsätt med ytterligare kort per område om du hinner. Du som lyssnar 1. Ha ögonkontakt. 2. Var närvarande, lyssna med vidöppna öron/ögon. 3. Om den som berättar är abstrakt, be om konkreta exempel. 4. Inga övriga frågor eller kommentarer. 5. Tacka den som berättar när han/hon är klar med ett kort. Rollspela hur detta går till

RELATIONER Livsriktning Steg jag vill ta ARBETE/UTBILDNING Livsriktning Steg jag vill ta FRITID Livsriktning Steg jag vill ta HÄLSA Livsriktning Steg jag vill ta

Min livsriktning tills nästa träff ?