En läsande klass Träff 1 - Introduktion.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tänk på vad du säger innan du uttalar orden!!!
Advertisements

Skolbibliotekets hemsida Vad finns där… Hjälp till skolarbeten.
Samtala om böcker.
Nulägesanalys genom frågor
Enheter introduktion Hur lång är du?
Vad ska du kunna nästa vecka vid avsnittsavslutet?
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Skapa ett video-CV på YouTube
Muntliga nationella prov i svenska
Patientenkät sommaren -13
Del 4 Anteckna och planera
Så här har vi haft det under våren En presentation av vad klass 3 på Krika Bygdeskola har gjort under vårterminen 2001.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Les meilleures photos de
Vad menas med ett ämnes egenskaper?
Prova  Roliga bilder  Spel  Roliga videoz  Musikspelare  Downloads!  Till de minsta  Kontakt.
Börja blogga! Så här skapar du en hemsida för att börja blogga.
Syftet med en personlig handlingsplan
Den uppsats ni är på väg att skriva skall en vacker dag presenteras muntligt. I betygskriterierna för Svenska C står det att eleven, skall använda sig.
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Att hålla en presentation
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Uppdrag granskning Ulrika sandmark
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Träff 2 Erfarenhets-utbyte & VENN-diagram
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
Raka rör - så här kommunicerar vi på webben
PIRATPARTIET Rubriksnitt: Impact, vanlig text Arial Här kan man lägga en lite ingressbetonad text på ett par tre meningar (men funkar även utan). Vill.
Olika test Andrea Watson Athley Sverige ska ha löst miljöproblemen till 2020 Miljömål 40% mindre energibehov ?
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Riktad skrivning Vad kommer du ihåg för några läsförståelsese- medhjälpare ? Vad minns du om dem? Skriv tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni.
Hur vill du att vi arbetar med dessa uppgifter?
Hur gör du för att förstå en text?
Medvetande - Yttervärld. Är världen så som den ser ut?
Att rita en instruktion
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Färgelanda bibliotek Kvalitetssäkring Låntagarenkät.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Skolutveckling via digitala medier
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Vad är bra och vad kan bli bättre? Utvärdering med Ekjur12 15/
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
Del 4 Anteckna och planera
Identitet Vad formar oss till oss?.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Formellt, skarpt och snyggt
Riktad skrivning Varför jobbar vi med läsförståelse- medhjälparna (tror du)? Skriv rubrik och svar tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni har skrivit.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Elev loggbok.
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
HEJ! Nu ska jag visa en presentation som jag har gjort. Hoppas du gillar den :)
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
- Hon läser så bra, snabbt och med flyt. - Nu läser han kapitelböcker själv, så nu behöver vi inte högläsa längre. Vad är egentligen läsning?
”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Lässtrategi Titta på rubrik och bilder.
Presentationens avskrift:

En läsande klass Träff 1 - Introduktion

Träff 1 Avstämning av framtida träffar Wiki-sidan ELK-hylla på biblioteket VÖL – utvärdering Diskussionsgrupper Hur börjar man? Nästa träff

VÖL – Vet, Önskar veta, Lärt mig Att undervisa i läsförståelse

Anteckna gärna i drive-dokumentet http://korturl.com/tr1disk Diskussion Anteckna gärna i drive-dokumentet http://korturl.com/tr1disk

Diskussionsfrågor Börja med att tillsammans titta på titel, rubriker och inledning i studiehandledningen. Vad säger dig ”En läsande klass”? Vad är en ”En läsande klass”? Vad betyder det för dig? Vad tror du att det kommer att betyda för din undervisning? Till dagens träff skulle alla ha läst de inledande sidorna i studiehandledningen. Gav dessa sidor dig en ökad förståelse för vad ”En läsande klass” innebär? Var det något som var helt nytt för dig? Vad av det som beskrivs gör du redan med din klass? Var det något du inte förstod? Var det något som du genast blev sugen på att prova?

Hur börjar man? Vad måste man veta för att kunna läsa? Hämä-hämähäkki kiipes langalle. Tuli sade rankka, hämähäkin vei. Aurinko armas kuivas satehen. Hämä-hämähäkki kiipes uudelleen. Vad måste till för att förstå texten? Läste jag texten rätt? Jag fyra bröder har och systrar två som bor hemma alla. Hur lär man sig rätt ordföljd?

En otrolig natt Med handledning

Nästa träff Tis 30 sep kl 14:30 Läxa: testa någon av introduktionslektionerna