För- och nackdelar med bildbehandling för analys av effekten av en trafiksäkerhetsåtgärd Lars LedenLuleå tekniska universitet VTT, Finland Mikko RäsänenVTT, Finland Kristin NilssonFB Engineering AB
Begrepp High Severity Situation Den nödvändiga inbromsningen (retardationen) för att nå ett sista PET-värde > 0. Tid till Olycka (Time to Accident), TO Post Encroachment Time, PET Retardation till säkerhet (Deceleration to Safety Time), DST
PET
ViVAtraffic Videobaserat, halvautomatiskt bildbehandlingsverktyg 2 mätmetoder –Interaktiv halvautomatisk mätmetod Avstånd Hastigheter Acceleration/Retardation Rörelselinjer –Automatisk mätmetod Antal fordon Medelhastigheter Projicerad tvådimensionell fordonslängd
Rörlselinje konflikt.exe
Real- och bildplanets samband
ViVA-grid bra
Reliabilitetstest automatisk mätmetod Test MedelfelS.E.Meann Skillnad vid olika kalibrering 61,60,450 71,70,352 81,10,352 Skillnad vid samma kalibrering0,20,1129 Medelfel (km/h) och medelfelets standardavvikelse (S.E.Mean)
Reliabiltetstest Tre observatörer och ViVAtraffic
Tid till Olycka
Metodens fördelar Möjlighet att upprepa studier av händelser Verifiera indata och förutsättningar Studera situationer med flera trafikanter i detalj Datainsamling över sträcka eller tid
Exempel
Metodens nackdelar Saknar fältupplevelsen Mjukvaruproblem Bildkvalitetens vikt Svårighet med kameraplacering Referenspunkter
ViVA-grid bra
ViVA-grid dåligt