För- och nackdelar med bildbehandling för analys av effekten av en trafiksäkerhetsåtgärd Lars LedenLuleå tekniska universitet VTT, Finland Mikko RäsänenVTT,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Acron Formservice AB Kenny Johansson. Acron Formservice AB Kenny Johansson.
Advertisements

Joakim Eriksson Luciano Hermansen
för sjuksköterskeexamen ©
Krav på tillförlitlighet i TSD trafikstyrning och signalering
Arbetsmarknadens kompetensförsörjning på kort och lång sikt Med kommentarer till förundersökning av Thång, Ohlsson & Holmer, (Institutionen för arbetsvetenskap,
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Att bygga hållbara städer helhetssyn på miljö & hälsa i stadsbyggandet Lars Nyberg Länsstyrelsen i Stockholms Län Att bygga hållbara städer MEX-dggar.
Utbildningar (just nu)
Beräkning och provning vid typkontroll av ställningar i Sverige
Jan Liliemark Läkemedelsdagen
Varför gör vi denna satsning?
Datorer gör bilarna säkrare
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Vad man kan få ut av statistik över alumnerna - några exempel
Inklusion av placerade barn Nyborg 28 augusti 2012
Rörelse och kraft Sid
Syftet med Klimatidolerna - Att skapa framtidsbilder för Växjö, Europas grönaste stad - Att låta Växjöprofiler testa på framtidens gröna varor och tjänster.
Hygro-thermal stability of composite materials for radio telescopes
Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2007)
Kapillaroskopi.
Rörelse Kapitel 7.
2 Bilder motsvarande Bolles presentation 49 Merförseningar 62 Tågdata
Vikten av CRP och Blodstatus i PV
FL8 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Grundläggande statstik, ht 09, AN1 F9 Analys av frekvenstabeller Hittills har vi analyserat eller jämfört 2 grupper avseende variabler på intervall- eller.
RAps supercross (del 1) Förstudie om möjligheter till mikro-databaserade analysfunktioner i rAps Jörgen Lindell, doktorand Kulturgeografiska Institutionen,
BNP Kvartal Pressträff 30 juli BNP – kvartal 2, snabb 2012 Kvartal 2 Kalenderkorrigerad2,3 Faktisk1,8 Säsongrensad1,4.
Riskjustering Johan Bring. Målsättning Förklara de statistiska grunderna för att kunna förstå beräkningarna i SAPS3.
Algoritm analys och rekursiva metoder kap 5,7
Ny nationell höjdmodell över Sverige SweDEM
DEN NYA TRAFIKREGELN OM VÄJNINGSPLIKT MOT GÅENDE VID ÖVERGÅNGSSTÄLLE I SVERIGE – FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDER Lars LedenLuleå tekniska universitet VTT, Finland.
Problemlösning, andragradare och kubikrötter Sid 75-85
Motorcyklisters hastigheter
IQFleet. Utvärdering av konceptet fordonståg i verkliga trafikförhållanden. Utveckla simuleringsverktyg för att prediktera trafikflöden på motorväg, genom.
Felkällor vid RTK-mätning Ragne Emardson
Skattningens medelfel
Förmågor och centralt innehåll
Flödesmätningar med hydroakustik Stina Nyman & Mikael Lennermark
E-FAKTURA PRIVAT STATISTIKSAMMANSTÄLLNING - SVENSKA MARKNADEN 2013.
Det inträffar olyckor vid snökoterkörning ■Årligen omkommer ett tiotal personer och ungefär 800 skadas ■Två tredjedelar av dödsolyckorna inträffar på isen.
FK2002,FK2004 Föreläsning 2.
Västra Innerstaden ANITA OHLSSON Demenssjuksköterska
Transportforum B-WIM VÄGNING AV TUNGA AXLAR I FART. ETT PROJEKT FÖR ATT UNDERSÖKA BELASTNINGARNA PÅ VÄGNÄTET. Arne Lindeberg, ITS-sektionen.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Traf 2005 Regeringsuppdrag utvärdering nya hastighetsgränser Klart – delrapport Återrapportering i riksdagen Motiv: oro rörigt och.
Hur vi i stadsplaneringen jobbar för att skapa förutsättningar för hållbar konsumtion Sara Wård.
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Utvecklingsprocessen Webbutveckling. Utvecklingsprocessen Bli inte rädd för alla begrepp och alla verktyg man verkar behöva kunna. Du måste inte använda.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Linköpings universitet
Skoluniform – en punkares mardröm? Jon Franzén Umeå Universitet VT 2006.
Rörelse Kapitel 7.
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Haverikonsekvensanalys av Elfordonsbatterier
Noggrannhet – Precision – Riktighet
Datorseende TexPoint fonts used in EMF: AA.
Datorer gör bilarna säkrare Mathias Bylund Johan Svensson.
Presskonferens 7 december 2010 Arbetsmarknadsutsikterna Hösten2010 Tord Strannefors.
Den framtida operativa trafikbilden Inst. för informationsteknologi Uppsala universitet Bengt Sandblad.
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Skolrapport gymnasieprogram Motorbranschens tekniska gymnasium - Fordon och transport.
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
VTT Technical Research Centre of Finland August 2007Jukka Hietaniemi Senior Research Scientist, VTT Fire Safety Engineering ATT SKYDDA HEMMEN MED INTELLIGENT.
Miljömålstyrd tillsyn på kommunal nivå En intervjustudie om några kommuners erfarenheter Martina Norberg Miljövetarprogrammet, Linköpings universitet.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
X 4.3 Sträcka, tid och hastighet
Siden sist Nordisk webseminar Oslo, februar 2007
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
High-Tech Direct Mail Campaign ”Hottest Thing”
Presentationens avskrift:

För- och nackdelar med bildbehandling för analys av effekten av en trafiksäkerhetsåtgärd Lars LedenLuleå tekniska universitet VTT, Finland Mikko RäsänenVTT, Finland Kristin NilssonFB Engineering AB

Begrepp High Severity Situation Den nödvändiga inbromsningen (retardationen) för att nå ett sista PET-värde > 0. Tid till Olycka (Time to Accident), TO Post Encroachment Time, PET Retardation till säkerhet (Deceleration to Safety Time), DST

PET

ViVAtraffic Videobaserat, halvautomatiskt bildbehandlingsverktyg 2 mätmetoder –Interaktiv halvautomatisk mätmetod Avstånd Hastigheter Acceleration/Retardation Rörelselinjer –Automatisk mätmetod Antal fordon Medelhastigheter Projicerad tvådimensionell fordonslängd

Rörlselinje konflikt.exe

Real- och bildplanets samband

ViVA-grid bra

Reliabilitetstest automatisk mätmetod Test MedelfelS.E.Meann Skillnad vid olika kalibrering 61,60,450 71,70,352 81,10,352 Skillnad vid samma kalibrering0,20,1129 Medelfel (km/h) och medelfelets standardavvikelse (S.E.Mean)

Reliabiltetstest Tre observatörer och ViVAtraffic

Tid till Olycka

Metodens fördelar Möjlighet att upprepa studier av händelser Verifiera indata och förutsättningar Studera situationer med flera trafikanter i detalj Datainsamling över sträcka eller tid

Exempel

Metodens nackdelar Saknar fältupplevelsen Mjukvaruproblem Bildkvalitetens vikt Svårighet med kameraplacering Referenspunkter

ViVA-grid bra

ViVA-grid dåligt