SCB:s medborgarundersökning våren 2007

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Insikt 2013 Sundsvalls kommun
Advertisements

Haparanda kommun Medborgarenkät Vår 2012
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Insikt 2013 Karlshamns kommun En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
SKOP Rapport till Vara kommun om Undersökning om skolbarnomsorgen 2011 SKOP:s arkivnummer: S13MAR11 Nästegårds fritidshem.
Om undersökningen Läsanvisningar för resultatdiagrammen
Medborgarundersökningen I SCB:s regi sedan kommuner 22 Stockholmskommuner (sedan 2010) personer år 76 frågor + 11 tilläggsfrågor.
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Tyresö kommuns service under 2010.
Innehåll Bilder Innehåll Bild 2-3 SCB:s medborgarundersökningar
Södertörns nyckeltal 2008 kultur och fritid
SCB:s medborgarundersökning våren 2009
Piteå kommun som samhällsbyggare Piteå – det är hit man kommer när man kommer hem.
Bakgrund Ett av Stockholm Business Alliances prioriterade verksamhetsområden är att utveckla servicen till näringslivet Serviceundersökningen fångar upp.
Fakta om undersökningen
SKOP Rapport till Vara kommun om Barnomsorgsundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S22MAR11 Kvänums förskola.
Fakta om undersökningen
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Lidingö stads service under 2010.
Statistik från GSL efter avslutad intagning och återrapportering i september Intagna elever i Stockholms län.
Södertörnsnyckeltal 2008 – finansiella nyckeltal Agenda 09.10Traditionell analys 09.20Exempel Södertälje 09.30Frågor/synpunkter Jan Lorichs,
Finns det möjlighet att påverka mellan valen? SCB:s Medborgarundersökning – ett alternativ? Johan Wilén Enheten för demokratistatistik Statistiska centralbyrån.
SCB:s medborgarundersökning Resultat för Nacka kommun.
SCB:s medborgarundersökning våren 2009 Resultat för Södertörnskommunerna Jenny Hjort.
Nöjdhetsmätningar invånare Vårdguiden på telefon
Varumärket Luleå kommun
SKOP Rapport till Vara kommun om Barnomsorgsundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S22MAR11 Familjedaghem.
Medborgarundersökning SCB:s undersökning 14 september-8 november 64 kommuner deltog Hittills har 230 kommuner gjort undersökningen (155 mer än en.
SCB:s medborgarundersökning Nackas resultat med jämförelser Genomförd 19 september – 8 november personer svarade (av 1500)
Tilläggsfrågor och jämförelser med andra Stockholmskommuner Medborgarundersökning 2012 Utförd av Statistiska centralbyrån.
Medborgarundersökning Tyresö Våren Medborgarundersökning  Tyresö och 35 andra kommuner  Sedan hösten 2005 har 130 kommuner deltagit i undersökningen.
Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Insikt 2013 Haparanda stad En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
1 SÖDERTÖRNSKOMMUNERNA SAMVERKAR Kultur och fritid.... uppskattas av medborgarna men varför?
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Nacka kommuns attitydmätning bland kommuninvånarna 2003 Januari/februari 2003.
1 Äldreomsorg - årets rapport Kvalitetsnyckeltal och ekonomiska nyckeltal Bilaga med jämförelser
Medborgarundersökning 2010 Nacka kommun Jämförelser med andra Stockholmskommuner Bilaga till tjänsteskrivelse.
Medborgarundersökning 2011 Bilaga till tjänsteskrivelse KFKS 2011/ resultat Nacka kommuns tilläggsfrågor - jämförelser med de Stockholmskommuner.
Insikt 2015 Tjörns kommun En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Presentation av genomförda paneler om: Boendefrågor, Folkhälsa och Hemkänsla oktober 2008-maj 2009 Ahmad Azizi
Haparanda stad Invånarenkät 2015 Haparanda stad – Invånarenkät
SCB:s medborgarundersökning våren 2007 Specialrapport för Södertörnskommunerna Lars-Gunnar Strand SCB.
Överraskande Älmhult – internationellt & nära Medborgarundersökning 2015.
SCB:s medborgarundersökning 2014 Trollhättan stads resultat.
Medborgarundersökning Vision och mål Genomförande Vision och mål Systematiskt kvalitetsarbete i Leksands kommun.
Varumärket Luleå kommun Kommunikationskontoret Position Luleå kommun ska uppfattas som en nationell förebild inom respektive verksamhetsområde. Varumärkeslöfte.
Medborgarundersökningen 2009 Vad tycker Sölvesborgarna om Sölvesborg?
Överraskande Älmhult – internationellt & nära Medborgarundersökning 2015.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Stockholms län Resultat för Camillas hemtjänst & service i Täby (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Tyresö kommun Dalskolan - Elever Åk 8
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Ahmad Azizi Presentation av genomförda paneler om: Boendefrågor, Folkhälsa och Hemkänsla oktober 2008-maj 2009 Ahmad Azizi
Tyresö kommun Speldosan - Föräldrar Förskola
Tyresö kommun Teddybjörnen - Föräldrar Förskola
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Medborgarundersökning 2015
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Tyresö kommun Slottsvillan - Föräldrar Förskola
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kunderna om PRV:s Patentavdelning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Presentationens avskrift:

SCB:s medborgarundersökning våren 2007 Specialrapport för Södertörnskommunerna Lars-Gunnar Strand SCB

SCB:s medborgarundersökning våren 2007 Specialrapport för jämförelser mellan Södertörnskommunerna Botkyrka Haninge Huddinge Nykvarn Nynäshamn Salem Tyresö

Teknisk rapport Population: invånare 18-84 år. Undersökningsperiod: våren 2007 (12 mars- 7 maj). Urval: 1 000 personer per kommun. (500 personer i Nykvarn). Metod: postenkät med 3 påminnelsebrev. Andel svarande: - Södertörnskommunerna: 53% (49- 57%) - Övriga kommuner: 59 %

Om jämförelserna m.m.: Invånarnas betyg på infrastrukturen kommunens verksamheter inflytandet Betygsindex kan variera från 0-100. Ju högre desto bättre. Index under 40 kan betraktas som icke godkända. Jämförelsen mellan Södertörnskommunerna och med genomsnittet och för övriga 62 kommuner. Denna redovisning är begränsad till de övergripande betygsindexen.

Undersökningen innehåller tre frågeblock: A. Kommunen som en plats att leva och bo på (NRI) B. De kommunala verksamheterna (NMI) C. Om medborgarnas inflytande (NII)

Utbildningsmöjligheter Nöjd- Region- Index Arbetsmöjligheter Nöjdhet Utbildningsmöjligheter Miljö NRI Bostäder Trygghet Kommunikationer Kommersiellt utbud Fritid

Ex. Frågeområdet Miljö            -hur trivsam miljön är? Hur nöjd är du med din kommun vad gäller… -hur trivsam miljön är? -landskapet och naturen? -parker, grönområden och strövområden? Inte alls nöjd I högsta grad nöjd Ingen åsikt            1 2 3 4 5 6 7 8 9 10  

Nätverkets sju kommuner Nöjd- Region- Index (NRI), helhetsbetyget på kommunen som en plats att leva och bo på 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Botkyrka Haninge Huddinge Nykvarn Nynäshamn Salem Tyresö Nätverkets sju kommuner Övriga 62 kommuner Betygsindex

NRI (Nöjd- Region- Index) - Södertörnskommunerna fick ungefär samma NRI som övriga kommuner. Påtagliga skillnader: Höga helhetsbetyg för främst Nykvarn och Tyresö. Lågt för Botkyrka. Samtliga Södertörnskommuner har klart godkända NRI.

Modellanalys med prioriteringsmatris

Prioriteringsmatrisen - Visar faktorernas betygsindex - Visar faktorernas effektmått, dvs. hur stor påverkan en betygsförändring av respektive faktor förväntas ha på helhetsbetyget NRI. - Ju högre en faktor ligger desto bättre betygsindex. - Ju längre åt höger en faktor ligger desto större förväntad påverkan har den på helhetsbetyget NRI.

Prioriteringsmatris med faktorerna i modell A (Nöjd- Region- Index) Prioriteringsmatris med faktorerna i modell A (Nöjd- Region- Index). De sju Södertörnkommunerna.

Invånarna på Södertörn ger… ...högre betyg än sitt medelbetyg åt: Miljö Fritid ...lägre betyg än sitt medelbetyg åt: Arbetsmöjligheter Trygghet Kommunikationer Bostäder

Sammanfattning av informationen i prioriteringsmatrisen för NRI Att särskilt uppmärksamma: - Bostäder Trygghet Även förbättringar av Miljö och Fritid bör ha påtaglig effekt på helhetsbetyget NRI.

Stöd för utsatta personer Nöjd- Medborgar- Index Förskolan Grundskolan Gymnasieskolan Äldreomsorgen Nöjdhet Stöd för utsatta personer Gator och Vägar NMI Gång- och cykelvägar Fritid - Idrott Fritid - Kultur Miljöarbete Vatten och avlopp Renhållning Räddningstjänsten

Nätverkets sju kommuner Nöjd- Medborgar- Index (NMI), helhetsbetyget på de kommunala verksamheterna 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Botkyrka Haninge Huddinge Nykvarn Nynäshamn Salem Tyresö Nätverkets sju kommuner Övriga 62 kommuner Betygsindex

NMI (Nöjd- Medborgar- Index) - Södertörnskommunerna fick ungefär samma NMI som övriga kommuner. - Tyresö och Salem fick bäst helhetsbetyg för sina kommunala verksamheter. - Lägst betyg fick Nynäshamn. Samtliga Södertörnskommuner ligger på en godkänd nivå.

Prioriteringsmatris med faktorerna i modell B (Nöjd- Medborgar-Index) Prioriteringsmatris med faktorerna i modell B (Nöjd- Medborgar-Index). De sju nätverkskommunerna.

Invånarna på Södertörn ger… ...högre betyg än sitt medelbetyg åt främst: Räddningstjänst Fritid- Idrott Vatten och avlopp ...lägre betyg än sitt medelbetyg åt främst : - Stöd för utsatta personer Äldreomsorg Gator och vägar

Sammanfattning av informationen i prioriteringsmatrisen för NMI Att särskilt uppmärksamma: - Stöd för utsatta personer - Gator och vägar - Grundskolan - Miljöarbetet Även förbättringar av Renhållningen bör ha påtaglig positiv effekt på helhetsbetyget NMI.

Nöjd- Inflytande- Index Nöjdhet Tillgänglighet Information, Öppenhet NII Påverkan Förtroende

Nöjd- Inflytande- Index (NII), helhetsbetyget. Hur medborgarna bedömer sitt inflytande i kommunen 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Botkyrka Haninge Huddinge Nykvarn Nynäshamn Salem Tyresö Nätverkets sju kommuner Övriga 62 kommuner Betygsindex

NII (Nöjd- Inflytande- Index) - NII ligger för landets kommuner på en mycket lägre nivå än betygsindexen för NRI och NMI. - Södertörnskommunerna fick i genomsnitt något bättre NII än övriga kommuner. - Salem fick klart bäst helhetsbetyg på NII.

Prioriteringsmatris med faktorerna i modell C (Nöjd- Inflytande- Index) NII. De sju Södertörnkommunerna.

Invånarna på Södertörn ger… ...högre betyg än sitt medelbetyg på främst: Information Tillgänglighet ...lägre betyg än sitt medelbetyg på främst: Påverkan

Sammanfattning av informationen i prioriteringsmatrisen för NII Att särskilt uppmärksamma: - Påverkan - Förtroende Informationen har fått klart högre betygsindex än övriga faktorer.

Utbildningsmöjligheter Nöjd- Region- Index Arbetsmöjligheter Nöjdhet Utbildningsmöjligheter Miljö NRI Bostäder Trygghet Kommunikationer Kommersiellt utbud Fritid

Bostäder – Betygsindex för kommunerna samt genomsnittet för samtliga 62 kommuner 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Botkyrka Haninge Huddinge Nykvarn Nynäshamn Salem Tyresö Nätverkets sju kommuner Övriga 62 kommuner Betygsindex

Bostäder

Trygghet – Betygsindex för kommunerna samt genomsnittet för samtliga 62 kommuner 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Botkyrka Haninge Huddinge Nykvarn Nynäshamn Salem Tyresö Nätverkets sju kommuner Övriga 62 kommuner Betygsindex

Trygghet

Faktorn Fritid

Kommunen som en plats att bo och leva på Kommunen som en plats att bo och leva på. Jämförelser mellan kommuner i Stockholmsregionen

Stöd för utsatta personer Nöjd- Medborgar- Index Förskolan Grundskolan Gymnasieskolan Äldreomsorgen Nöjdhet Stöd för utsatta personer Gator och Vägar NMI Gång- och cykelvägar Fritid - Idrott Fritid - Kultur Miljöarbete Vatten och avlopp Renhållning Räddningstjänsten

Grundskolan – Betygsindex för kommunerna samt genomsnittet för samtliga 62 kommuner 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Botkyrka Haninge Huddinge Nykvarn Nynäshamn Salem Tyresö Nätverkets sju kommuner Övriga 62 kommuner Betygsindex

Grundskolan

Stöd för utsatta personer – Betygsindex för kommunerna samt genomsnittet för samtliga 62 kommuner 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Botkyrka Haninge Huddinge Nykvarn Nynäshamn Salem Tyresö Nätverkets sju kommuner Övriga 62 kommuner Betygsindex

Stöd för utsatta personer

Gator och vägar – Betygsindex för kommunerna samt genomsnittet för samtliga 62 kommuner 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Botkyrka Haninge Huddinge Nykvarn Nynäshamn Salem Tyresö Nätverkets sju kommuner Övriga 62 kommuner Betygsindex

Gator och vägar

Miljöarbete – Betygsindex för kommunerna samt genomsnittet för samtliga 62 kommuner 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Botkyrka Haninge Huddinge Nykvarn Nynäshamn Salem Tyresö Nätverkets sju kommuner Övriga 62 kommuner Betygsindex

Miljöarbete

Kommunala verksamheterna Kommunala verksamheterna. Jämförelser mellan kommuner i Stockholmsregionen

Nöjd- Inflytande- Index Nöjdhet Tillgänglighet Information, Öppenhet NII Påverkan Förtroende

Nöjd-Inflytande-Index (NII), helhetsbetyget på kommunens verksamheter 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Botkyrka Haninge Huddinge Nykvarn Nynäshamn Salem Tyresö Nätverkets sju kommuner Övriga 62 kommuner Betygsindex

Påverkan – Betygsindex för kommunerna samt genomsnittet för samtliga 62 kommuner . 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Botkyrka Haninge Huddinge Nykvarn Nynäshamn Salem Tyresö Nätverkets sju kommuner Övriga 62 kommuner Betygsindex

Påverkan

Förtroende – Betygsindex för kommunerna samt genomsnittet för samtliga 62 kommuner . 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Botkyrka Haninge Huddinge Nykvarn Nynäshamn Salem Tyresö Nätverkets sju kommuner Övriga 62 kommuner Betygsindex

Förtroende

Nöjd-inflytande-Index. Jämförelser mellan kommuner i Stockholmsregionen