Välkommen till Åbo Akademi Lärcentret i Åbo Välkommen till Åbo Akademi Verktygslådan för ny undervisande personal 12.9.2008 Tove Forslund, Lärcentret tove.forslund@abo.fi, www.abo.fi/lc/
MinPlan TeRes Inststure Sture Auditering Adobe ConnectPro Moodle Nelli Egenlärare Nelli Linda Tritonia Mimers Brunn Arto Arbetsforum Graduklubben IT-verktygslådan
Dagens program Att arbeta som lärare vid ÅA Undervisningsplanering Vilka färdigheter och kunskaper och vilken information behövs Hur kan dessa färdigheter utvecklas Personalutbildning och –utveckling Uppgörande av portfolio Undervisningsplanering Fakulteternas undervisningsplanering Examination och bedömning Plagiathantering vid ÅA Kursutvärdering och plagiering Stöd för utveckling av undervisningen Lärcentrets tjänster för utveckling av undervisningen Nätstödd undervisning Översikt över stödtjänster för studerande IT-verktygslådan, studieteknik, informationssökning, skrivhandledning, gradustöd, studierådgivning, karriärvägledning Tillgänglig teknik för undervisningen Moodle ConnectPro
Färdigheter och information för att arbeta som lärare vid ÅA - utveckling av den egna kompetensen
Pedagogiska-didaktiska MinPlan (kursdatabas, nmälningsfunktion) Moodle ConnectPro, Skype mm. Sociala färdigheter Ämneskunskap Tekniska färdigheter Pedagogiska-didaktiska färdigheter Kännedom om kontexten Presentationsteknik Föreläsningsteknik Handledning och feedback Examinationsformer Aktivering av studerande Samarbets- och grupparbetsformer Få studenterna motiverade mm Examensstadga och tentamensinstruktionen Bedömningskriterier Direktiven för plagiathantering mm.
2) Vad är dina egna styrkor och svagheter som lärare 1) Utöver ämneskunskap, vad behöver du som lärare kunna och känna till ? 2) Vad är dina egna styrkor och svagheter som lärare
Personalutbildning för undervisande personalen Olika typer av personalutbildning: ”Inlärning och undervisning för universitetspersonal” 12 sp (PF) Korta kurser i praktisk universitetspedagogik (”Pedagogiska paletten”), planering av och handledning på nätkurser och IT i undervisningen Kvotplatser på ”LIN 1 – Introduktion till nätpedagogik” 8 sp (Lärocenter Tritonia) Kvotplatser på konferenser/seminarier: de nationella Peda-forum-dagarna, Pedagogisia verkkoja kokemassa (årligen i Åbo) Regelbundet återkommande informationsseminarier om aktuellt inom stödet för undervisning och studier Lunchseminarier om IT (och IT i undervisningen) Årlig minikonferens om (nät-)kursutveckling – lärare presenterar praktiska exempel Ämnes-/husvisa korta kurser, demon och presentationer (ex. 1-2 h intro i ex. Moodle eller ConnectPro, nätstödd undervisning) kontakta larcentret@abo.fi Individuell IT-handledning (office-programvaran, moodle, ConnectPro mm.) Se Lärcentrets kurskatalog för aktuella kurser http://www.abo.fi/personal/kurskatalog
...rekommenderas ur kursutbudet hösten 2008 bl.a.... Moodle-kurser: Introduktion till Moodle 16 & 17.9 kl. 8.30–10 Fortsättningskurs i Moodle, del 1 24.9 kl. 8.30–10 Fortsättningskurs i Moodle, del 2 26.9 kl. 8.30–10 Lunchseminarier (bloggar, Adobe ConnectPro, Flickr & YouTube, iGoogle & deli.cio.us) kl. 12-13 Den pedagogiska paletten: Hur undervisar jag på bästa sätt? 3.10 kl 9.00–12 Lärstilar och -strategier 14.10 kl. 13.00–16 Pedagogisia verkkoja kokemassa, seminarium 9-10.10, Åbo (kvotplatser) LIN 1: Introduktion till nätpedagogik, 8 sp, (kvotplatser), tidpunkt januari–juni 2009, anmälan senast 30.11
Portfolio
Portfolio Fakta om det professionella jaget, men mer detaljerat i portfolion än i CV Dokumentation över de egna kompetenserna (intyg, men även ’produkter’ av arbete och studier) Verktyg för personlig utveckling (själv)utvärdering, reflektion (arbetsfilosofi) mer framtidsinriktad –planer (vad kunde/vill jag jobba med) vad har jag arbetat med/studerat och var har jag lärt mig genom detta
GRUNDPORTFOLIO här samlas allting PORTFOLIOARBETE samla material och feedback, välja ut och utvärdera, spara i grundportfolion GRUNDPORTFOLIO här samlas allting VISNINGSPORTFOLIO Urval för viss mottagare
Exempel på en undervisningsportfolio Helsingfors universitets information på svenska: http://www.helsinki.fi/henkos/universitetsportfoljer/ Innehåll i undervisningsportfolion (HU): undervisningsfilosofi och –etik undervisningsanställningar/ undervisnings- och handledningserfarenhet/ undervisningsspråk självvärdering av den egna undervisningen och samspelet i undervisningsgemenskapen utvärdering av undervisning, feedback av studerande och kolleger läromedel, pedagogiska publikationer, artiklar och föredrag pedagogisk utbildning universitetspedagogisk aktivitet och utveckling av undervisning internationalisering, internationella relationer inflytande i samhället pris, stipendier och andra utmärkelser förtroendeuppdrag, medlemskap i arbetsgrupper och kommittéer annan verksamhet med anknytning till undervisning visioner och utvecklingsplaner Struktur för undervisning och handledning i portfolio (HU): Erfarenhet av undervisning och handledning inom grund- och forskarutbildning Pedagogiskt tänkesätt och egen utbildning Produktion av läromedel och utnyttjande av undervisningsteknologi Utveckling av egen undervisning och undervisningspris Deltagande i utvärdering och utveckling av undervisning Starka sidor, utvecklingsutmaningar och visioner när det gäller den egna undervisningen Andra pedagogiska meriter
ÅA: Ope.fi-portfolio 2-10 sp http://www.abo.fi/personal/opefiportfolio Syftet verktyg för att visa på det egna kunnandet i användningen av IT i undervisningen dokumentation av deltagande i ope.fi-kurser visa på att Åbo Akademis (undervisande) personal uppfyller kraven som UVM ställer på universitetspersonalens ope.fi-kunnande kartlägga best practices av IT-produktioner för demo vid ÅA vid behov utgöra ett underlag för utvecklings- och lönesamtal Innehåll och struktur på ope.fi-portfolion deltagande i kurser på ope.fi I- och ope.fi II-nivåerna (2001- ) exempel på produktioner kartläggning av och självutvärdering av de egna färdigheterna och av användningen av IT i undervisningen
Ope.fi-portfolio 2-10 sp Deltagande i ope.fi-kurser Exempel på produktioner Utvärdering av de egna färdigheterna Kursmodul 1. Att komma igång med nätkurser/Kursplanering Uppläggning av nätkurser Aktivering och examination på nätet Handledning på nätkurser Minikonferenser om kursutveckling o.dyl. Kursmodul 2. Innehållsproduktion Användningen av Blackboard eller Moodle Webbdesign, textbehandling och presentationsprogram. Informationssökning och källkritik Upphovsrätt Produktion av ljud-, bild- och videomaterial för undervisningen Minikonferenser om kursutveckling o.dyl. Kursmodul 3. Att genomföra kurser Pedagogiska metoder och angreppssätt (PBL, samarbetsinlärning, kollaborativt lärande, inlärningsstilar mm) Videokonferens Nätkommunikation Minikonferenser om kursutveckling Exempel på användningen av olika tekniker i undervisningen eller annan virtualiseringsverksamhet kurs gjord i Blackboard eller Moodle digitalt undervisningsmaterial artikel, undervisningsmaterial eller motsvarande om IT i undervisningen plan för nätkurs eller tillämpning av pedagogisk metod i nätkurs eller produktion av nätundervisningsmaterial dokumentation av handledning på nätkurs Kartläggning av färdigheterna Rapport som innehåller: datum för genomförd kartläggning av färdigheterna reflektion över vad du fått ut av de för dig viktigaste ope.fi-kurserna du deltagit i pedagogisk grundsyn beskrivning av hur du använder eller kunde använda IT i undervisningen dina utvecklingsbehov vad gäller användningen av IT i undervisningen Omfattning: För varje sp krävs deltagande i 12 h närstudier. I portfolion bör finnas kurser från alla tre kursmoduler ovan (Kursplanering, Innehållsproduktion, Att genomföra kurser). Omfattning: För varje sp krävs tillämpningar av två-tre tekniker, programvara eller motsvarande. Omfattning: Rapporten bör omfatta ca en sida (ca 500 ord). Ope.fi-portfolio 2-10 sp
Undervisningsplanering
Fakulteternas undervisningsplanering Akademins alla kurser finns i kursdatas i MinPlan Tidtabell: uppdateringar av kurserna i databasen i jan-feb Innehållet i kursdatabasen Kursbeskrivning Litteratur länkad till bibliotekets databaser Kursens arbetsformer och dimensionering av kursens arbetsmängd
Handledning i användningen av MinPlan Kurser http://www.abo.fi/personal/minplanintro Inplanerade kurser i höst: Att föra in kurser i kursdatabasen och att ta i bruk kurs- och tentanmälan 27.11 kl 10-12 eller 9.12 kl 13-15 Skriftliga guider och eGuider: http://www.abo.fi/student/minplanmanualer
Sture, TeRes och Inststure Sture – studieregister TeRes – tentresultat (bedömning av prestationer) Inststure – lärarens vy till Sture
Examination Examensstadga och tentamensinstruktion Tentamen Tentresultat eller bedömning av skriftliga arbeten: senast 2 veckor efter tent/deadline Tentresultat: publicering, uppbevaring Anslagstavla: Undantagsvis namn på personer (som är godkända), i princip matrikelnummer Internet: får ej uppge namn eller personbeteckning Uppbevaring av tentsvar och övningsarbeten: 2 månader efter att resultatet tillkännagivits. (Om läraren returnerar studentens arbeten upphör uppbevaringsskyldigheten) Studerande bör uppbevara kopia av skriftliga övningsarbeten tills de är bedömda
Bedömning och lärandemål Bedömningskriterier – ämnesspecifikt HF, MNF och TkF: blanketter på webben för bedömning av kand-, gradu- och diplomarbeten Lärandemål MinPlan/kursdatabasen: Uppnådda kunskaper och färdigheter Införs stegvis mer systematiskt läsåret 2008-2009 Lärandemålen beskriver vad studenterna förväntas kunna efter kursen och påverkar därför kursinnehållet, undervisningsformerna och aktiviteter under kursen och studenternas utvärdering Utgör grunden för examinationen Hur är lärandemålen formulerade? Inleds med ”Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna” och därefter 4–8 målbeskrivningar som innehåller ett verb som beskriver vad studenten bör kunna (beror på kursens syfte och nivå), t.ex. namnge, sammanfatta, redogöra för, analysera, tillämpa, tolka ett eller flera ord som anger innehållet i prestationen ett eller flera ord som anger kvaliteten på prestationen, t.ex. självständigt, utförligt, översiktligt Prestationerna skall vara mätbara, dvs. kunna bedömas och utgöra grund för betygssättningen
Direktiv för plagiathantering vid Akademin Styrelsen slog fast direktiven 5.6.2008 Direktiven + stöd för information åt studerandena hittas här: http://www.abo.fi/personal/plagiathantering Skiljer mellan ”oförsiktig användning” – ”plagiat” Med oförsiktig användning avses en situation där studeranden oavsiktligt presenterar materialframställt av en annan person som sitt eget. Kriterierna för oförsiktig användning uppfylls ifall studeranden har missförstått arbetsuppgiften, om studerandens misstag klart beror på slarv eller studeranden uppenbart är okunnig i citerings‐ och annan referensteknik. Med plagiat avses en situation där studeranden avsiktligt presenterar material framställt av en annan person som sitt eget. Kriterierna för plagiat uppfylls ifall studeranden vet eller borde ha vetat att det återgivna materialet är utarbetat av en annan person eller underlåter att följa lärarens anvisningar för att undvika oförsiktig användning. Vid misstänkt plagiat Om läraren misstänker plagiat > kontakta dekanus, som handhar förundersökning Om plagiat därefter misstänks > alltid disciplinär behandling av rektor
Kursutvärdering TkF: fakultetsrådsbeslut att alla kurser utvärderas (sammanställning till examinator och studiechef) Programvara för elektronisk kursutvärdering på kommande Kursutvärderingsfrågor Kursutvärdering att editera för eget bruk ingår i alla moodle-kurser För övriga kurser, se exempel på utvärderingsblanketter/-frågor: http://www.abo.fi/personal/kursutvardering
Stöd för utveckling av undervisningen
Stöd för utveckling av undervisningen i Åbo Koordineras av Lärcentret i Åbo Verksamheten bygger på samarbete vid Akademin i Åbo med fakulteterna (studiecheferna, egenlärarna, undervisande personalen, byråpersonalen) stödenheterna (Datacentralen, AV-centralen, Fortbildningscentralen, Åbo Akademis bibliotek, studieförvaltningen) Uppgift: Lärcentret stöder personalen i att utveckla undervisningen och stöder studerande i att studera effektivt Lärcentret hjälper läraren att hitta rätt Vi skall veta vilket stöd som finns/inte finns och vem som kan hjälpa! Lärcentrets nyhetsbrev och webb (www.abo.fi/lc) Målgrupper personal och studerande inom grund-, vuxen- och forskarutbildning Personal lärcenterchefen (heltid), studierådgivare (heltid), Moodle- och Blackboard- och administrator samt IT-systemplanerare (DC), amanuens för AV-centralen (heltid) samt planerare för personalutbildningen och utvecklingen av stödtjänster för lärare och studerande (deltid) och bibliotekarier vid ÅAB Organisatoriskt: Lärcentret hör under studieförvaltningen, egna utrymmen på kommande i ASA-huset
Stöd för utveckling av (nät-)stödd undervisning https://www. abo Tillgång till teknik och programvara Utrymme: Multimediaarbetsrum och videokonferens-utrymmen Individuell handledning: teknisk handledning för programvara och utrustning för undervisning, pedagogisk och administrativ handledning speciellt för nätkursproduktion Produktion av multimedia Skriftligt stödmaterial Utbildning Finansiering för nätkursproduktion
1. Tillgänglig teknik, bl.a. Moodle – kursens ’ryggrad’ Adobe ConnectPro – för handledning Video- och ljudbandning vid AVC – för nätföreläsningar Adobe Presenter – för nätföreläsningar
2. Utrymmen Multimediaarbetsrummet Mimers Brunn Videokonferens Lugnt arbetsrum i Chemicums/DC för produktion av undervisnings- eller studiematerial Datorer utrustade med viss specialutrustning och specialprogramvara (t.ex. licensbelagd) samt med programvara som behövs för multimediaproduktion http://www.abo.fi/personal/mimersbrunn Videokonferens Tre utrymmen i Åbo (DC, FÄ, FC) http://www.abo.fi/personal/gruppvideokonferens
3. Individuell handledning Tekniskt stöd: användarhandledning för Moodle, Blackboard, desktop- och gruppvideokonferens, produktion av nätföreläsningar, handledning för övriga datorprogram för administration Stödpersoner vid Datacentralen och AV-centralen samt deltidsanställda av Lärcentret Pedagogiskt handledning och administrativt stöd för i första hand nätkursproduktion (instruerande material, vettig uppbyggnad i lärplattformen, bedömning och examination, lärarens arbetsmängd, upphovsrätt, ersättning för kursutveckling och handledning mm.) Lärcenterchefen
4. Produktion av multimedia Lärare/kursplanerare behöver inte alltid lära sig alla programvaror, kan i stället beställa produkuktioner som görs inom ramen för Lärcentrets multimediaverkstad. Flash-animationer för (nät-)kurser (för att t.ex. åskådliggöra olika processer, bilder och modeller) Bildbehandling och -produktion för olika ändamål, t ex PowerPoint-produktioner och nätkurser Producerar film i WindowsMovieMaker Bilder, texturer och 3D-produktioner för Second Life Bandar in föreläsningar (ljud/video, i studio eller föreläsningssal) Editerar ljud- och videofiler till sådan storlek och sådant format som kan sättas in på nätkurs/på webben Exempel: http://www.abo.fi/personal/produktioner Beställningarna görs till Maria Sundström eller Kenneth Sjölund (fornamn.efternamn@abo.fi)
5. Skriftligt stödmaterial http://www.abo.fi/personal/stodmaterial Avändarguider för Moodle, olika tekniska apparater och tillämpningar (ConnectPro, Adobe Presenter, minidiskspelare, MS Producer, HotPotatoes, streaming, videofilmning, videokonferensing mm.) Handbok för utveckling av nätkurser (dvs. processbeskrivning för produktion av nätkurser). Handbok för produktion av digitalt undervisningsmaterial (dvs. processbeskrivning för produktion av digitalt undervisningsmaterial) Hjälpmedel för informationssökning, Guide i referens- och citatteknik Pedagogiska kompendier: Aktiverande metoder, Examinationsguider, E-handbok, Handledning på nätkurser, Peer feedback, Handledning på masskurser Modellavtal för upphovsrätt Underlag för kursplanering, allmänna anvisningar, övningsuppgifter och examinationsformer mm
Nätstödd undervisning Strategi för nätstödd undervisning vid ÅA 2007-2010 http://www.abo.fi/personal/virtstrategi - Här finns även fakulteternas och språkcentrets virtualiseringsstrategier
Mervärdet med nätstödd undervisning, bl.a Göra kursen tillgänglig för studerande och lärare för studerande som inte bor i Åbo, om studerande vid ÅA i Vasa, för vuxenstuderande, då studerande börjat sommarjobba kan minska på antalet föreläsningar i auditorium (nätföreläsningar eller studerande bearbetar lärarens och bokens material i övningsuppgifter som lämnas in) löser ev. problem med att studerande inte är med på föreläsningarna… handledning av examensarbeten då studerande inte vid ÅA; handledning av lärare och övr.studerande via plattform, desktopvideokonferens
Mervärdet med nätstödd undervisning, bl.a Förbättrar förutsättningarna för inlärning aktivera studerande bearbeta nya kunskapen i övningsuppgifter under kursens gång (läraren ser också vem som hänger med) förändra examinationsformerna från sluttentamen till kontinuerlig examination även tysta syns i nätkurser (i övningsuppgifter, i frågeforumet som kan göras obligatoriskt) studerande kan ta del av varandras övningsarbeten (och ge feedback åt/fråga varandra) grupparbeten instuderingsfrågor/självrättande test/övningstenter etc. för läskurs/sluttent/självkontroll av vad man kan/lärarens mellankontroll underlättar processkrivning mer handledning åt var och en
Mervärdet med nätstödd undervisning, bl.a Effektivera kursadministrationen kursdokumentationen på nätet speciellt bra t.ex. om flera olika handledare och enheter involverade i genomförandet enklare/snabbare t.ex. distribuera och ta emot material, speciellt i masskurser vitsord/godkänt för prestationer under kursens gång tillgängliga bara för individen underlättar uppdateringen av kursmaterialet
Börja med nätstödd undervisning Kolla personalutbildningar om praktisk pedagogik och teknik! Ofta korta kurser för att komma igång Minikonferenserna kan ge idéer Beställ kortkurser till den egna enheten Ta ibruk Moodle stegvis som kontaktforum i kurser (anslagstavla, inlämning av uppgifter, materialdistribution, vitsord/GK/närvarokryss för kursens delmoment etc) Använd ConnectPro för forskarmöten och för handledning av studerande som inte är på plats Utnyttja de guider och stödmaterial som finns på Lärcentrets hemsidor, ganska mycket utöver det ämnesspecifika materialet har någon annan redan funderat på och dokumenterat www.abo.fi/lc > Stöd för kursutveckling > Stödmaterial
Handbok för nätkursutveckling www.abo.fi/lc > Stöd för kursutveckling > Handbok för nätkursproduktion 1. Planering 2. Produktion 3. Start och genomförande 4. Avslutning Förberedelse & yttre ramar Produktion av kursmaterial Handbok för material- produktion Uppdatering av nätkurs som skapats tidigare Kursavslutning & kurs- utvärdering Pedagogisk planering Planering av aktivering av studerande Användarnamn + lösenord åt deltagarna Dokumentation, uppdatering & vidareutveckling Medieval Planering av handledning & feedback Kursstart + ev. närstudier Utvärdering av arbets- processen Lärmiljö & layout Introduktion av studerande i lärmiljön Testning av kursen Handledning Examination
Planeringsunderlag Modul/Helhet /Tema/Vecka 1 /Tema/Vecka 2 etc Tidsperiod Målsättning/ Lärandemål Innehåll Litteratur Aktivering/ Övningsuppgift 1 - Hurudan uppgift Omfång Indiv./par/grupp Teknik Feedback Bedömning Deadline Aktivering/Övn.uppgift 2 etc Uppskattad arbetsmängd för lärare / studerande
Översikt över stödtjänster för studerande
Nybörjar- rådgivning vid ÅA personlig rådgivning tekniska verktyg Studentkåren + föreningar studierådgivare (Lärcentret, TkF/IT-avd., HF & SVF, amanuens vid MNF) studieplan egenlärare Webbstöd - ex. studierådgivning tutorer MinPlan personlig rådgivning tekniska verktyg studiechefer + övrig fakultetspersonal Nybörjar- rådgivning vid ÅA ville@abo.fi studentpsykolog studentpräst kurser Kommunikationskurser (CSK) Studieorienteringsveckan IT-kurser (IT-verktygslådan, fakultetskurser) HFs studieorientering 2 sp TFs Kommunikationsfärdigheter 3 sp ESFs studieorientering 1 sp Informationssökning (ÅAB) Akademiska studiefärdigheter 1-3 sp
IT-verktygslådan Vid HF och TF: IT-baspaketet i Word, Ppt och excel (12 h) som en del av studieorienteringen (1 sp) Vid ESF: I företagsekonomi och sociologi har Word, Excel och PPt bakats in i grundstudierna i undervisningen > detta kan även göras vid MNF, TkF och övriga ESF-ämnen!
Studieteknik och informationssökning Webbmaterial om studieteknik: www.abo.fi/student/studieteknik/ Föreläsning i studieteknik för alla nya studerande i Åbo (v. 35-37) om akademiska studier, tidsplanering, antecknings- och lästeknik, inlärningsstilar och –strategier, att studera i grupp https://www.abo.fi/student/media/10434/studieteknik2008.pdf Föreläsning/demo i informationssökning för åk 1 vid HF, ESF och TF (obligat.) och MNF (frivillig) Innehåll: demonstrationer av Alma-databasen (bibliotekets egna, främst tryckta, samlingar), hur söker man systematiskt, att göra sökargument (boolesk logik), tesauri, demonstrationer av Nelli-portalen: bibliotekets elektroniska resurser, skillnad mellan att söka kvalitetskällor och ”att googla” Informationssökning på kandidatseminarienivå (eller senare) Skräddarsydda sessioner som planeras i samråd med lärarna Ta kontakt med fakultetsbibliotekarien! Ex. folkloristik: bibliotekarien får på förhand veta uppsatsrubriker och/eller problemformuleringar. 2-3 träffar med gruppen + hemuppgifter. Integrerade i kand.seminarierna. Nätkursen Akademiska studiefärdigheter 1-3: Studieteknik 1 sp, Akademiska studier + Informationssökning à 1 sp https://www.abo.fi/student/akadstudkurs
Skrivhandledning och språkgranskning Språkcentret erbjuder skrivhandledning åt studerande för allt från fackuppsats till gradu Boka tid för personlig rådgivning (1 t) Webbmaterial bl.a. med skrivråd www.abo.fi/csk > se Skrivhandledning, Språkgranskning och Kommunikation
Gradustöd Graduvägen – stödmaterial för skrivprocessen (kand-, gradu-, diplomarbete) Inkl. Gradumall (template för word): www.abo.fi/lc/gradu/ Graduklubben: www.abo.fi/lc/gradu/klubb.htm för kand.- och pro gradu skribenter
Arbetsforum www.abo.fi/arbetsforum Åbo akademiska rekryteringstjänst (ÅA, TY, TSE) Hjälper nyutexaminerade och studerande få jobb, praktikplatser och sommarjobb Personlig vägledning: Personlig inbjudan till alla 2:a årets studerande, karriärvägledning för alla när som helst, hur skriva ansökan, intervjuövningar Gruppvägledning: Kurser i att söka jobb, Information på ämnesenheterna inom ÅA, Jobb inom…-seminarier, Jobbsökargrupper Praktik: interna och externa praktikplatser, Erasmus-praktik Arbetsmarknadsanalyser, statistik över studerandes placering efter examen Arbetsförmedling: info om lediga jobb, mejl-lista om lediga jobb Hjälper till med frågor om vad man kan studera för att bli t.ex översättare, informatör eller analytiker Berättar hurdana jobb det finns inom olika branscher
ConnectPro webbkonferens - möjliggör muntlig kommunikation i realtid, dvs. deltagare och lärare måste vara närvarande på samma tid, men behöver inte vara på samma plats utan kan delta från sin egen dator varifrån som helst
Hur kan desktopvideokonferens användas i undervisningen? Föreläsning läraren kan föreläsa för en liten eller stor grupp och samtidigt visa PowerPoints, webbsidor eller andra dokument, som i vanligt auditorium Deltagarna kan ställa frågor genom att via sin mikrofon säga till, genom att skriva i chatten eller genom att indikera med en ikon i deltagarlistan att de har en fråga Handledning Läraren kan ge feedback (muntligt, skriva in kommentarer, märka för i texten) på en eller flera studerandes övningsarbeten (worddokument, webbsidor, ppt mm.), vilka de förevisar för varandra på desktoppen. Grupparbeten Studerande kan bearbeta ett gemensamt dokument, dvs. diskutera innehållet och turvis skriva i samma dokument som alla ser på sin desktop
Stöd för desktopvideokonferens Adobe Connect Pro Utrustning och programvara hörlurar med mikrofon (headset) webbkamera Ingen särskild programvara behövs, men man behöver ett användarnamn och lösenord för att kunna inbjuda andra till/fungera som värd för möten (men inte för att delta i ett möte) www.abo.fi/lc > Utrustning&programvara > ConnectPro Användarguide för dem som sammankallar till videokonferens Användarguide för deltagare i videokonferens Info om hur studentdatorer är utrustade med webbkameror och headsets Stödperson Dan Holm, DC, dan.holm@abo.fi, tfn 4379 användarnamn till ConnectPro handledning med att komma igång
Moodle
Att komma igång 1. Beställ en kursbotten från dc-elarande@abo.fi 2. Välj ett av tre sätt att lägga upp kurser - veckoformat, ämnesformat (dvs. uppdelat i moment/moduler) (eller socialt format). 3. Klicka på “Aktivera redigering”. 4. Skapa kursen! När redigering är aktiverat kan kursutvecklaren nu ”Lägga till en aktivitet” eller ”Lägga till en resurs” från en intuitiv drop-down-meny som visar valbara moduler med olika egenskaper och funktioner.
Aktiviteter Blogg Ord- och begreppslista Wiki Workshop Uppgift Forum Test Enkät Opinionsundersökning Journal Chat Blogg Ord- och begreppslista Wiki Workshop
Resurser (Text-)material i kursen som…. Etikett ren text (obs välj webbsida – här finns textredigerare) uppladdade filer länkar till webbplatser Etikett Lägg till beskrivningar (med bilder om så önskas) var som helst på kursens hemsida. T.ex. för mellanrubrikrer.
Kursadministration Betygsbok Loggar och rapporter över deltagarnas aktivitet Info och foto av studerande och lärare Epost Möjlighet att prenumerera på inlägg i kursen och möjlighet att tvinga studerande prenumerera Inlägg på anslagstavlan som epost till studerande
Inloggning och kursnycklar www.abo.fi > Studerande/Anställda > Nätkurser> Logga in på Moodle Man kan be studerandena ge en “kursnyckel” för att få tillträde till en kurs. Sidan kurskategorier visar beskrivningar av varje kurs. Studerande ser när de loggat in en lista över alla kurser som de är registrerade på (Mina kurser).
Stöd för moodle Stöd och administratörer: Dan Holm och Marika Birell, DC, dc-elarande@abo.fi Guider och information: http://www.abo.fi/personal/moodle Introkurs i Moodle Det finns hundratals kunniga användare av öppen källkod som har anslutit sig till utvecklarna av Moodle i en gemenskap av lärande. Välkommen till http://moodle.org/