Cerebral synskada hos barn

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredning på Embla Center Emblamodellen
Advertisements

Neuropsykiatriska diagnoser Kristina Darfeldt leg. psykolog kristina
Appar som kognitivt stöd
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Björn Kadesjö, barnläkare, UPP-centrum Socialstyrelsen och
Susan Tetler Malmö högskola
Övertag av unga vuxna med funktionshinder
Asperger syndrome and schizophrenia Psychiatric and social cognitive aspects Tove Lugnegård 2012.
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
OM ASPERGER SYNDROM/AUTISM
Kognitiva funktionshinder
Allvarliga arbetsolycksfall: - Sjuk mer än 30 dagar
Datavetenskapens roll. Datavetenskap •Vad är datavetenskapens roll i kognitionsvetenskapen?
Nationellt Kunskaps Center för Dövblind frågor Inspirationsdagar
Modellen
Valideringsprocessen
4 delarbeten 14 december 2011 Lena Nylander
Målgrupper i Västra Götaland
Det pedagogiska perspektivet
Perception och kognition
Barnteamet på Syncentralen Halland
LÄRSTILAR&ARBETSSTILAR Margareta Melén Ht DEFINITIONER ÖVERGRIPANDE DEFINITION: ÖVERGRIPANDE DEFINITION: ”Lärstilen är en uppsättning biologiska.
Mitt liv med Aspergers syndrom Hanna Danmo Källman.
Ögonbedömning av svårundersökta patienter
Habiliteringen En resurs för personer med varaktiga funktionsnedsättningar.
Med brukarna i centrum eller vilken roll kan Daisy/Epub spela när det gäller universell utformning? - om Begripsam UD2014 The web and cognitive disabilities.
Akupunktur inom skolhälsovården Lena Solén skolsköterska
Autism och autismliknande tillstånd Autismspektrum
Ebixa Ebixa memantin ATC-kod: N06DX01 Godkänd:
NPF-Huset.
Leg. Sjukgymnast och projektledare Målfokuserad Funktionell Träning
Michael Karlsson leg psykolog
Valideringsprocessen
Samsjuklighet Pascal Borgström, Marie Hagnell & Erling Thernström
Synfunktionen vid pre- och perinatal hjärnskada
Hannah Jakobsson, leg. psykolog;
Neuropsykiatriska utbildningsprojektet
Linköpings universitet
Tre förskrivningsstudier i primärvård Diagnos-förskrivningsstudierna 2000, 2002 och 2005.
Marie Hagnell, Sylvia Mellfeldt Milchert & Erling Therström
HABILITERINGEN VÄSTER
Synanamnes Screeningmetod för att hitta synförändringar efter hjärnskada. Märta Berthold-Lindstedt Syngruppen : Märta Berthold-Lindstedt, Kerstin Dillström,
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Statistiska samband i trafikolyckor Av: Lina Forsberg Hangjin Lee Daniel Leo Carl-Mikael Westman.
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Habiliteringen för barn och vuxna i Uppsala län Studiebesök Marie-Louise Åkerlund kurator.
Svenska Dyslexiföreningen Andra samtidiga diagnoser hos flickor med autism och ADHD Stockholm Svenny Kopp, överläkare, med.dr. Gillbergcentrum,
Autism spektrum Autism Aspergers syndrom. Ett spektrum!! IQ 70 asperger ”högfungerande autism” 80% av barn med autism autism.
A. Boman Barnortopedi Anders Boman Barnortoped Astrid Lindgrens Barnsjukhus, Karolinska sjukhuset.
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
Barns delaktighet och inflytande hjälpmedelskonsulenterna Jenny Lerström & Hanna Slott Öjenhed leg arbetsterapeut och leg logoped.
Testslide Test01.
Syfte Inspirera och ge kunskap om Handigolf Starta Handigolfverksamhet på våra golfklubbar.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Ingrid Nordberg, rådgivare/specialpedagog,
Hur formas personligheten?
- en metod för att stärka patientsäkerhetskulturen.
Kognitionspsykologi Kognition Psykologi Perception Minne Tänkande
Logoped och Audionom utbildningen höstterminen
Dokumentera levnadsvanor i Cosmic
Personligt Ombud Östermalm – statistik februari 2005 – juni 2007
Användning av syn- och hörselhjälpmedel vid bilkörning
”Bästa möjliga vård utifrån bästa tillgängliga kunskap” Nationellt kliniskt kunskapsstöd Ingegerd Johansson-Molin
Trafikmedicin (järn- och) spårvägar
Psykisk sjukdom bland äldre och behandling inom vården
Diagnoser vid besök/slutenvårdstillfällen bland folkbokförda i Västra Götaland - Verksamhetsanalys 2017 koncernavdelning data och analys
Logoped och Audionom utbildningen höstterminen
PRUSFENOMENET-UPPGIFTSBANAN Uppgiftskorten
Autism Tre symtomkomplex socialt samspel språk/kommunikation beteende.
Presentationens avskrift:

Cerebral synskada hos barn Lena Jacobson Barnögonläkare Neuropediatriska kliniken Astrid Lindgrens Barnsjukhus

Synfunktion synskärpa detaljseende synfält färgseende mörkerseende kontrastseende samsyn visuell perception-kognition

Problem med både INFLÖDE och BEARBETNING

Cerebral visual impairment är en funktionell diagnos – i likhet med cerebral pares mental retardation autism/Asperger ADHD/DAMP

Ett barn kan ha flera funktionella diagnoser samtidigt t ex cp + cvi cvi + ADHD cvi + mental retardation Asperger + cvi eller bara en …..till följd av en missbildning eller skada

Identifieringen av andelen individer med synskada i en kohort av CP barn beror på hur synskada definieras vilken metod som valts för att testa synskärpa om synfältet kartlagts och med vilken metod om syntolkningsproblem räknas till synfunktion

Synskada (S<=0.3) vid CP hemiplegi N= 134 10 % diplegi N= 137 26 % tetraplegi N= 20 83 % dyskinetisk CP N= 50 27 % ataxi N= 12 8 % totalt N= 353 19 % Himmelmann K et al 2006 DMChN

N=64 MRI verified perinatal brain damage Ögonmotilitet vid cvi N=64 MRI verified perinatal brain damage strabismus, eso-or exotropia 86% nystagmus 46% unstable fixation 84% dysmetric saccades 93% abnormal smooth pursuit 96% paroxysmal deviations 77% Salati et al, Dev Med Child Neurol 2002

associerade synbanor och areor visuo- spatiala funktioner, styrning av rörelser var? vad? form, färg, ansikte

Dorsal stream dysfunktion Oförmåga att hantera komplexa visuella omgivningar (simultanagnosi) Problem: Att hitta leksak i en leksakslåda Att hitta föremål på en mönstrad matta Att se ett avlägset föremål Att känna igen en person i en grupp människor Att komma bort i trängsel Att vantrivas i röriga miljöer Svårt att läsa Svårt att kopiera

Dorsal stream dysfunktion Nedsatt förmåga att utföra visuellt styrda rörelser Problem: Svårt att med synens hjälp gripa med precision Svårt att bedöma djup, att se nivåskillnad och styra foten.

Dorsal stream dysfunktion Ouppmärksamhet Problem: Svårt att se, att titta, medan man samtidigt talar, kan medföra att barnet går in i hinder eller snubblar Uttalad frustration då man blir störd

Ventral stream dysfunktion Nedsatt förmåga att känna igen Problem: Svårt att att känna igen bekanta, ibland t o m familjemedlemmar genom att titta på ansikte Svårt att känna igen former och föremål

Ventral stream dysfunktion Dåligt lokalsinne Problem: Tappa bort sig även i känd miljö

Vid CVI ofta Subnormal linjär synskärpa Inskränkt synfält eller nedsatt känslighet i synfältet Svårt att hålla fixation och utföra ögonrörelser Dorsal och ventral stream dysfunktion

Vad behöver förbättras? Kartläggningen av synfunktion inkl perimetri Träna scanning? Skatta syntolkningsproblemen Tvärfackligt samarbete Utforma träningsprogram för orientering och mobility Utforma läsinlärningsmetod och bästa textpresentation, specialpedagogik, inlärning av matematik… mm