Samt förslag på utbyte av bromblock på befintliga godsvagnar till 2020

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Advertisements

Resultat av telefonundersökning maj 2008 om enskilt eller kommunalt huvudmannaskap för vägar och parkmark Bilaga till tjänsteskrivelse Sammanställning.
PTS Bredbandskartläggning
Samma grundidé Din bostad kan vara värde miljoner, till vilken nytta?
Folkhälsan i Sverige: Årsrapport 2012
Grafer Riks-Stroke årsrapport
Jaktens värde och rovdjuren
Krav på tillförlitlighet i TSD trafikstyrning och signalering
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Demografikonsulten 2005 Den demografiska utvecklingen i Norrtälje med utblick mot 2020 Demografikonsulten Åke Nilsson Edsvägen 2C Upplands.
Nytt avtal - AB, Allmänna bestämmelser med SKL / Pacta
Att bygga hållbara städer helhetssyn på miljö & hälsa i stadsbyggandet Lars Nyberg Länsstyrelsen i Stockholms Län Att bygga hållbara städer MEX-dggar.
Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. Kontaktformulär  På varje seriös webbplats bör det finnas ett kontaktformulär.  Använd ej maillänkar, risk för spam!
Standardiseringsarbete om klimatfrågor, fordon i vinterklimat Design and test of rolling stock under severe conditions.
Gamla människor bryter så många ben för att de snubblar på mattor och kanter och på hinkar. En tant som kan vara någon annan än min mormor bröt först ena.
LED – INVESTERING SOM LÖNAR SIG Mer ljus med mindre energi
Utredningen om revisorer och revision EU har initiativet De små företagens kostnader för administration skall minskas med 25% till år 2012.
Solvärme&Solel Björn Karlsson.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning
Fjärde järnvägspaketet
Småskalig värmeförsörjning med biobränslen, oktober 2010, Piteå Kostnadseffektiv partikelavskiljning i mindre närvärmeanläggningar.
Kostnads-nyttoanalys inom CAFE – metod och preliminära resultat
Krav och energimärkning av uppvärmningssystem
NetJobs Group AB (publ) Vision och strategi Finansiell plan och finansiella mål 2013.
ERA Task Force for Freight Wagons Maintenance Bernt Andersson ERA Arbetsgrupp Underhåll av hjulaxlar
Lägstalöner och lönespridning: Effekter på samhällsekonomin Lars Calmfors Svenskt Näringsliv 17/
Genomförandeplan av TSD drift (2012/757/EU)
Behörighetsprövning annan ombordpersonal. Bakgrund Harmoniserad behörighetsprövning av ombordpersonal. – Regleras i TSD Drift och Trafikledning – Gäller.
Fruktsamhet och mortalitet, uppdelat på födelseländer och
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Syfte Att belysa den framtida befolkningsutvecklingen och vilka finansiella konsekvenser det medför vid den kvalitet och omfattning av kommunal service.
Styrketräning i teori och praktik
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Bilen, bränslet, beteendet - Politiken, marknaden, individen Järfälla kommun 1 april 2014.
Kap 2 – Förändringshastigheter och derivator
Den samhällsekonomiska nyttan av utlandsstudier Resultat från studier i utredningen av utlandsstudiemedel (SOU 2011:26)
Social hållbarhet -processägarskapet
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Handel med utsläppsrätter utanför EU ETS
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Institutionsägda lokaler Övrigt: Mätningen är gjord terminstiden för VT13 (undantag.
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Kund- och Marknadsanalys/MJ Sid 1 Martin Johansson Bortfall, ”pragmatiker” och statistiktalibaner.
Kväve Almedalen 2013 Johanna Sandahl, vice ordförande.
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Energi Älvkarleby Ridklubb
Jacob Nilsson VD Axjo AB.
Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt
Delårsrapport Q3 1 juli – 30 september 2011 Jan Forsberg, VD.
Datastrukturer och algoritmer VT © Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Bredden-först exempel ABCD EFGH IJKL MNOP = Obesökt.
Varumärket Luleå kommun
Medborgarundersökning SCB:s undersökning 14 september-8 november 64 kommuner deltog Hittills har 230 kommuner gjort undersökningen (155 mer än en.
Bussplan Stockholm - vad är syftet? -Att på tio år byta ut alla bussar i innerstadstrafik mot eldrivna bussar och erbjuda stockholmarna en busstrafik som.
Presentationsmaterial EFFSYS 2 dagen Projekt 19 Decentraliserade pumpar i kylapplikationer Jörgen Rogstam och Zhengqian (James) Cai Sveriges.
Presentation vid branschrådet för järnväg Revidering av TSD för Funktionshindrade.
Leader Dalsland och Årjäng
Finansdepartementet Kommentarer på ESO-rapporten ”Swedish Tax Policy: Recent Trends and Future Challenges” ESO-seminarium 31 maj Statssekreterare Hans.
Barnomsorgsmarknaden i EU Vilken potential finns för svenska företag att tillhandahålla barnomsorg i Europa? Mikael Elinder Rapport för Almega.
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Fråga 1: Om ledamöter i ALF- kommittén har haft personlig fördel avs kommitténs bedömning av deras ansökningar? Fråga 2: Om kvinnliga & manliga ledamöter.
SWEPOS  Nätverks-RTK –tjänst – utbyggnad i Kiruna-området Kiruna arbetsgruppsmöte
Undersökningen utfördes sommaren/hösten 2008 vid två stormarknader, den ena i Eskilstuna och den andra i Nacka utanför Stockholm. 100.
Föreläsning 3: Företagets teknologi och kostnader (PR kap 6-7)
Uppföljning av avdelningarnas uppdrag 2011 Ordförandekonferens Polstjärnan 23 – 24 november 2011 Torbjörn Carlsson, utredare.
Mathematics 1 /Matematik 1 Lesson 4 – discrete series and their solutions Lektion4 – diskreta serier och deras lösningar.
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Presentationens avskrift:

Samt förslag på utbyte av bromblock på befintliga godsvagnar till 2020 TSD Buller Samt förslag på utbyte av bromblock på befintliga godsvagnar till 2020

Bakgrund Enligt 2008/57/EC ska ERA leverera en rapport samt vid behov förslag på en reviderad TSD Buller Utvärdering – kostnad /nytta Kontinuerlig kurva för förbifartsbuller som funktion av APL (axlar per längd) för vagnar Andra stegs gränsvärden för förbifart Ett möjligt andra stegs gränsvärden för startbuller Inlemmande av infrastruktur krav System för övervakning av hjuldefekter

Tidplan Arbetsgruppen är färdig Ska beslutas av RISC – men ej på nästa möte Troligt ikraftträdande hösten 2014

Skillnader mellan nya och gamla TSD Buller 14 sidor – hänvisar till EN 3095:2013 Både höghastighet och konventionell Ny gränsvärden Kontinuerlig APL kurva för godsvagnar Tillägg - stationärtbuller från fläktar etc. Mäta acceleration vid 40 km/h – men ingen gräns Förenkling av bevisbörda för små serier

Stationärt buller Main air compressor - (LipAeq,T) Impulsive noise of the exhaust valve of the air dryer - (LipAFmax)

Förbifartsbuller Category of the rolling stock subsystem LpAeq,Tp (80 km/h) [dB] LpAeq,Tp (250 km/h) [dB] Electric locomotives and OTMs with electric traction 84 (85) 99 Diesel locomotives and OTMs with diesel traction 85 (85) n.a. EMUs 80 (81) 95 DMUs 81 (82) 96 Coaches 79 (80) Wagons (normalised to APL=0,225)* 83 *APL: the number of axles divided by the length over the buffers [m-1] Gamla gränsvärden inom parantes

Specialfall For locomotives with total tractive power of more than 6 000 kW and a maximum axle load of more than 25 t the limit values for starting noise LpAF,max may be raised up to 89 dB and pass-by noise LpAeq,Tp (80 km/h) may be raised up to 85 dB.

Konsekvenser En miljon förlorade friska levnadsår varje år pga. av trafikbuller i västra Europa (WHO 2011) Inga nya krav för godsvagnar – därför begränsad effekt Nyttan vore större med efterkonvertering av bromsblock för befintliga godsvagnar Går att uppnå de nya kraven med befintlig teknik - så därför rimliga kostnader

Omvärld Tyskland Nederländerna och Schweiz vill ha hårdare krav, ett II- stegs gränsvärden samt på sikt förbud för trafik med ”bullriga” godsvagnar. Norska och finska specialfall om vinterförhållanden försvinner.

Förslag till svensk ståndpunkt Förslaget är väl avvägt och bör stödjas av Sverige

Fortsatt arbete Ta ställning till Tysklands initiativ om konvertering av befintliga godsvagnar till 2020 Överväga andra effektiva styrmedel för att skynda på introduktionen av tystare bromsblock, t ex. subventioner till tysta tåg, högre avgifter för bullriga.

Kostnad nytta för byte av bromsblock Beräknad nytta 5 kr/tåg km Kostnad 0,036-0,18 kr/vagn km (Wiebe 2011) Kostnad för tåg med 25 vagnar 0,90-4,50 kr/ tåg km

Större nytta på vissa sträckor Byte av alla bromsblock ger, även om vi räknar med högsta kostnaden, en samhällsekonomisk nytta Andra styrmedel som leder till konvertering framför allt i tätbefolkade områden kan leda till en högre samhällsekonomisk nytta.

Diskussion Hur får vi en snabbare introduktion av LL-block? Vad passar bäst för Sverige - Differentierade avgifter? Förbud på TEN-T? Förbud i tätbefolkade områden? Kan samhällsnyttan öka över tid? Kommer att öka med ökad trafik och förtätning av städer? Kommer kostnaden för LL-block att minska med ökad marknad?

Slut

Stationärtbuller Category of the rolling stock subsystem LpAeq,T [unit] [dB] LipAeq,T [dB] LipAFmax [dB] Electric locomotives and OTMs with electric traction 70 (75) 75 85 Diesel locomotives and OTMs with diesel traction 71 (75) 78 EMUs 65 (68) 68 DMUs 72 (73) 76 Coaches 64 (65) Wagons 65 n.a. Gamla gränsvärden inom parantes

Startbuller Category of the rolling stock subsystem LpAF,max [dB] Electric locomotives with total tractive power P < 4500 kW 81 (82) Electric locomotives with total tractive power P ≥ 4500 kW OTMs with electric traction 84 (85) Diesel locomotives P < 2000 kW at the engine output shaft 85 (86) Diesel locomotives P ≥ 2000 kW at the engine output shaft OTMs with diesel traction 87 (89) EMUs 80 (82) EMUs with a maximum speed vmax ≥250 km/h 83 DMUs P < 560 kW/engine at the engine output shaft 82 (83) DMUs P ≥ 560 kW/engine at the engine output shaft 83 (85) Gamla gränsvärden inom parantes