Konsumenttjänstlagen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Advertisements

ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Distans- och hemförsäljningslagen
VÅRA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENTER
PRIVATJURIDIK Köp och andra avtal (kapitel 8, sid )
Konsumentköplagen.
Avtalslagen.
Konsumenttjänstlagen
Lyxfällan – vem vill hamna där?
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Tre kritiska situationer
Kommunal konsument-vägledning
LAGAR OCH REGLER.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto Kvittot kan vara bra att ha om du vill: - Kontrollera så.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Lagar och Regler Kap. 5.
SAMHÄLLSEKONOMI.
Lyxfällan – vem vill hamna där?
Konsumenttjänstlagen
ATT VARA KONSUMENT. SANT ELLERFALSKT? En butik får höja priset hur mycket de vill.
Konsumentkreditlagen
Arbetsområden Direktrådgivning Förebyggande arbete mot skolor, butiker, föreningar med mera Marknadskontroller, i egen regi eller på uppdrag av Konsumentverket.
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
E-handel Handeln utan gränser. Allmänt om e-handel E-handel, elektronisk handel E-handel, elektronisk handel 8 miljarder omsättning/år i Sverige 8 miljarder.
Tre kritiska situationer
Räkna fram resultatet Kapitel 7: Beräkna ekonomin
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA)
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Konsumentköplagen.
Resor och reseförmedlare
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
Fall från ARN. Fall från ARN Flyttjänst Sara vill ha skadestånd Flyttfirman svarar: Lampan var sönder när den packades ner Sara har packat själv och.
EVELINA LINDBERG Beredningsjurist Haninge.
EVELINA LINDBERG Beredningsjurist Göteborg.
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Lyxfällan – vem vill hamna där?
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Konsumentköplagen.
Köprätt.
Säljarbetets förutsättningar
- Ekonomi= hushållning med resurser.
Produktens olika delar
Butikens marknadsföring
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
 Centralt innehåll:  Konsumtion och ekonomi  Ungas privatekonomi, till exempel att handla över Internet, att låna pengar, att handla på kredit eller.
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 9 K ONSUMENT- skydd.
Konsumenträtt Kap. 8.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
Ekonomi II Prissättning. Samhällskunskap 1bEkonomi II2 Pris Priset på en vara som säljs på en marknad bestäms av köparens efterfrågan och säljarens utbud.
Att vara konsument En butik får höja priset hur mycket de vill. Sant falskteller?
Konsument-ekonomi Ord och begrepp.
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
En kort lektion i hur du inte blir blåst
En muntlig eller skriftlig överenskommelse
Kommunal konsument-vägledning
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Konsumenträtt Germaine Hillerström.
Lagarna inom handel Kap. 13.
KAPITEL 9 Pris och moms.
Direktupphandling av varor och tjänster
Att sluta avtal.
Direktupphandling av varor och tjänster
I den här uppgiften får du upp till ett
Budget och skuldrådgivare
Tre kritiska situationer
Direktupphandling av varor och tjänster
Presentationens avskrift:

Konsumenttjänstlagen Tvingande till kundens fördel En tjänst ska vara fackmannamässigt utförd Säljaren är skyldig att avråda Om kunden är missnöjd: kräva att felet rättas till kräva ett lägre pris häva köpet.

Konsumenttjänstlagen, forts. Slutligt pris får inte vara mer än 15 procent högre än angivet pris Tilläggsarbete kräver godkännande Undantag om säljaren inte lyckas få tag i kunden: om tilläggsarbete har lågt värde om felet kan leda till allvarlig skada.

Distans- och hemförsäljningslagen Gäller vid hemförsäljning, telefonförsäljning och köp på internet Kunden kan ångra sig inom två veckor efter leverans av varan För tjänster kan kunden ångra sig inom två veckor efter det att avtalet slöts. Tjänsten får inte vara påbörjad Säljaren är skyldig att lämna information om kundens rättigheter

Distans- och hemförsäljningslagen, forts. Pengarna ska betalas tillbaka inom en månad Undantag kunden har själv kontaktat säljaren vid livsmedelsköp priset understiger 300 kr vid hemförsäljning vid köp av vissa tjänster på internet, t.ex. resor

Konsumentverket Konsumentverket stödjer konsumentrådgivare testar produkter Konsumentombudsmannen, KO övervakar att konsumentlagar följs