Information + tjänst = service online
Papper 30% Elektroniskt 70% Nu krävs det hårt arbete för varje procentenhet som går från P till E. Eller en fetare morot: Du får dra av 200:- om du gör som vi vill… Väldigt lättVäldigt svårt
Målgrupper som har stora svårigheter att utföra onlinetjänster Funktionsnedsättningar Svenska som andraspråk Låg utbildningsnivå Svag koppling till arbetsmarknaden Väldigt lättVäldigt svårt
Samma tjänst lösningar? 400 olika tjänster riktade mot medborgare och företag Ett problem – ett system = väldigt många olika sätt att göra samma sak Detta gör användarna galna! Och som skattebetalare kanske vi vill att våra pengar ska användas smartare.
Dagens e-tjänster är en bluff! Det här betyder: Vi har ingen koll internt. Vi måste gå och leta i pärmar sorterade efter årtal för att se om du skickat in det här…
Även när vi förenklat återstår grundläggande problem: Det är bara en intresseanmälan som hamnar som e-post hos en handläggare. Sättet att handlägga ansökningar har inte ändrats. E-tjänsten används inte för att ”slutföra affären” (avtala om instrument, tid, plats, lärare samt att ta betalt).
Ändrar verksamhetens sätt att arbeta Skapar nya möjligheter för användaren Ser till hela processer och situationer Utgår från webbens möjligheter och styrkor Sparar tid och kraft
Lyssna eller kolla film. Klicka på det du vill göra. Kolla upp läraren… Förhandla med tjänsten om tid och plats Betala direkt Hej! På tisdag börjar du spela trummor. Vi ses på Hagaskolan, rum 15. Hej! På tisdag börjar din son spela trummor. Han ska vara på Hagaskolan, rum 15.
Du har fyllt i att ditt barn bor växelvis på två ställen. Avståndet från ena bostaden till skolan har du angett till 4 km. Om dina uppgifter stämmer kommer vi att skicka ett busskort inom 3 dagar. Hälsningar Kommunen Jag godkänner att ni kollar vad jag sagt och ansöker härmed om ett busskort.
Hej! Vi ser att ditt barn uppfyller kravet för att få skolskjuts. Om du vill ha ett busskort kan du tacka ja direkt. Hälsningar Kommunen. Ja, jag vill ha ett busskort!