Informationssystem och databasteknik, 2I-1100 Introduktion till informationssystem - användning, teknik och utveckling.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Advertisements

Att söka och förvalta kunskap
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Systemkarta.
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
Tjänster.
Kravspecifikation och IT-upphandling
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Kvalitet i grundutbildningen1
Objektorienterad tänkande
Högskoleingenjör Datateknik 180 hp
Informationssystem och databasteknik, 2I-1100
Modellering med UML
Varför vänta! Dra nytta av nya funktioner i Maximo
Praktisk databasdesign (kap 12)
Paul Johannesson DSV-linjen inriktningsval 2004 Informationssyste m.
Dataföreningen i Sverige
Planering av datasystem (4sv)
Modell för Utveckling av ledningssystem
Implementering av H ProgSäk
1 Uppgift Implementera HProgSäk i Safety 1st Tillämpa HProgSäk i ”Pilotprojekt”
Datamodeller C21.2 Kursansvarig: Eva Lindh
SAMBA Metodologiskt utveckling IT i vården terminologi
SAST Stockholm Avs. Joachim Kravhantering.
Vaasa Polytechnic1999 / kno / OOA Definiera systemet OOA-Analysdokument - metodöversikt Sid: / Definiera uppgiften A.1.1 Syfte A.1.2Systemdefinition A.1.3Omgivning.
Moderna affärsstrategier
Systemdesign som process
IT i organisationer och databasteknik
Navision – RIM Rapid Implementation Methodology - anpassning.
Programmeringsmetodik
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
IT i organisationer och databasteknik, 2I-1033
INFORMATIONSSYSTEM Informationssystem: datoriserat system som stödjer en organisations informationsförsörjning VERKSAMHET avbildar Definitionen alltför.
Strukturering av informationssystem Föreläsningsunderlag
System arbetssystem informationssystem
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Arkitektrollen. Ansvar och uppgifter Architecture notebook Mycket intensivt elaboration – inception Mål: en stabil arkitektur i slutet på elaboration.
Kort om Projektplanering
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Navision – RIM Rapid Implementation Methodology – användning David Knezevic, Stockholm,
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
Vad är ett informationssystem?
04/06/ Balanserade kunskapsflöden - därför behövs wfmd.org Balans i hela verksamheten > delarna.
Informationssystem och databasteknik, 2I-1100 Introduktion till informationssystem - användning, teknik och utveckling.
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Datastrukturer och algoritmer Föreläsning 16.
Dokument Process (DP) Metadata Ett standardiseringssamarbete för att: Att effektivisera åtkomst till verksamhetsdokument mellan och inom organisationer.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Att mäta tillgänglighet Susanna Laurin
1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik2 Introduktion till Systemdesign C.1 Systemdesign.
ACD 3 Bligård & Simonsen ACD 3 (Aktivitetscentrerad design) Lars-Ola Bligård & Eva Simonsen
Introduktion till The Rational IT Model
Välkommen till Civilingenjörsutbildningen i Datateknik!
”Projects are about People”
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Design & Utvärdering, 5 poäng
Programvara i säkerhetskritiska tillämpningar
I offentlighetens tjänst
National Implementation of the GSBPM – The Swedish Experience
Presentationens avskrift:

Informationssystem och databasteknik, 2I-1100 Introduktion till informationssystem - användning, teknik och utveckling

Vad är ett informationssystem? Informationssystem: datoriserat system som stödjer en organisations informationsförsörjning INFORMATIONS SYSTEM VERKSAMHET avbildar presenterar ANVÄNDARE

Exempel på informationssystem zOrdermottagning zLagerhantering zFakturering zPlatsbokning y Flygresor y Medicinska behandlingar zPersonaladministration zBanksystem Informations system

Typer av system TRANSFORMATIONS SYSTEM signalerar till påverkar REAKTIVA SYSTEM

Varför informationssystem? 1. KOORDINERA AKTIVITETER 2. KONTROLLERA, ÖVERVAKA 3. GE UNDERLAG FÖR BESLUT 4. EFFEKTIVISERA, AUTOMATISERA 5. NYA TJÄNSTER/PRODUKTER 6. NYA ORGANISATIONSFORMER Operationell Taktisk Strategisk Organisationsnivåer

Nya organisationsformer zVirtuella företag zMarknadsplatser ConsumerRetailerSupplier

Egenskaper hos informationssystem Komplexitet hos algoritmer LågHög ISKompilatorer Numerisk analys Grafisk presentation LågHög IS Numerisk analys Komplexitet hos datastrukturer

Egenskaper hos informationsssytem Grad av kontroll över omgivningen LågHög ISProcesskontrollsystem LågHög IS Kompilatorer Vissa kontrollsystem Interaktion med människor och organisation

Definition av informationssystem DATORISERAT SYSTEM SOM STÖDJER KOMMUNIKATION AV FORMALISERAD INFORMATION INOM EN ORGANISATION

Realisering av informationssystem zDATABASER y Datastruktur y Applikationsprogram zRAD och IDE y Visuella modelleringsspråk y Frågespråk y Rapportgenerator y Formulärhanterare y Generellt programmeringsspråk y Data dictionary

Informationssystem- arkitektur VERKLIGHET INFORMATIONSSYSTEM Informations processor Konceptuellt schema Informations bas Händelse- meddelanden Frågor Svar

Komplexitet i systemutveckling zApplikationsområdet komplext y Storlek y Oklar begreppsvärld y Motstridiga krav y Föränderliga krav zUtvecklingsprocessen svårstyrd y Många personer inblandade y Olika kategorier av personer inblandade y Projektstyrningsproblem zAvsaknad av standarder y "Uppfinna hjulet på nytt" y Jämför med andra konstruktionsområden

Metoder för systemutveckling VATTENFALLSMETODER FÖR- STUDIE ANALYS DESIGN IMPLEMEN- TERING Motiv: - Strukturera utvecklingsarbetet - Underlätta uppföljning och utvärdering

Rational Unified Process

Phases zInception: beskriv systemets mål och affärsnytta samt projektets omfattning zElaboration: specificera systemets egenskaper och arkitektur zConstruction: realisera och testa systemet zTransition: sätt systemet i drift

Business Modelling zSyfte: att förstå organisationen samt de behov och problem som systemet skall lösa zLeverabler: use cases, objektmodeller, dynamiska modeller

Requirements zSyfte: att ta fram de krav som skall ställas på systemet, särskilt vilken funktionalitet som skall tillhandahållas zLeverabler: detaljerade use cases som visar hur aktörer kommunicerar med systemet

Analysis and Design zSyfte: att beskriva hur systemet skall realisera funktionaliteten, att beskriva mjukvaruarkitekturen, att skapa specifikationer som styr implementering och test zLeverabler: klassdiagram, dynamiska modelller, paketstrukturer

Implementation, Test, and Deployment zImplementation: programmering och integration av mjukvarukomponenter zTest: test att funktionaliteten uppfylls samt att komponenter och delsystem interagerar korrekt zDeployment: drifttagande av systemet i produktionsmiljö

Supporting Workflows zConfiguration management: att upprätthålla systemets integritet under utvecklingen, versionshantering zProject management: planering, bemanning, uppföljning, riskhantering zEnvironment: sätta upp och underhålla projektets infrastruktur

Systemaspekter MÅL OBJEKT HAND- LINGAR styr påverkar uttrycker önskvärda tillstånd hos

Funktionsanalys Funktion: aktivitet som utförs av en enhet inom en organisation zExempel på funktioner (biblioteksverksamhet): y Inköp av böcker y Utlåning av böcker y Återkrav av böcker zFunktionsanalys syftar till att: y Identifiera samtliga funktioner i en organisation y Avgöra vilken information varje funktion behöver y Avgöra vilken information varje funktion skapar y Beskriva informationsflödet mellan funktionerna y Beskriva informationsflödet mellan en organisation och dess omgivning

Dataflödesdiagram Beställnings mottagande Katalog- kontroll Budget kontroll BokinfoBudgetinfo An- ställd Bok- handel Beställnings rutin Lev.info

Objektanalys Objekt: ting eller företeelse som förekommer i en verksamhet zExempel på objekt (biblioteksverksamhet): yBöcker yLåntagare yBoklån yBokhandlare zObjektanalys syftar till att: yIdentifiera alla objekt som uppträder i en verksamhet yBeskriva objektens egenskaper yBeskriva sambanden mellan objekten yUppställa regler som gäller för objekten yBeskriva de händelser som påverkar objekten

Konceptuellt schema PERSON LÅN BOK KOPIA låntagare avser av beställer namn datum titel ISBN nr Regler: En person får låna högst tio böcker Händelser: Bokbeställning, boklån

IS Development, Acquisition, and Support Business and Requirements Mod. Analysis and Design Project Management Maintenance People and Organisation Business and IT Alignment Process Improvement Change Management Ethical Aspects of IS/IT IS Investment and Evaluation Information and Commu- nication Technology Databases Software Hardware Telecommunication Operations and Network Management Production and Operations Service and Help Desk Security and Control Infrastructure Management Information for Knowledge Work, Customer Satisfaction, and Business performance Use of Information in Organisations Knowledge Management Decision Support Process Support Organisational Interoperability provides automates and leverages Created byempowers

Kursens mål Kursens mål är att ge kunskaper om begrepp, metoder och verktyg som används vid utformning och implementering av informationssystem samt att ge färdigheter i tillämpning av databasteknik. Kursen skall också ge en förståelse för affärsnyttan med informationssystem samt hur informationssystem påverkar individer och organisationer.