Offertverktyget ett sälj- och prisverktyg Kerstin Järlo Åkerlund Business Services, Business Control Pricing
Offertverktyget Dagens agenda Kort om TeliaSonera Problembild 2004 Lösning Utvärdering Live demo av säljverktyget
Vår totalmarknad och några fakta Total befolkning mer än 453 miljoner Totalt antal anslutna abonnemang cirka 135 miljon varav ~43.5 miljoner i majoritetsägda bolag varav ~91.5 miljoner i intressebolag Huvudkontor i Stockholm Cirka 32,000 anställda 2008 nettoförsäljning 103 miljarder SEK Börslistad på Nasdaq OMX Stockholm, Nasdaq OMX och Helsinki Börs Främsta aktieägare – Svenska staten (37.3%) och Finska staten (13.7%)
CEO, TeliaSonera –Lars Nyberg Fokusområden World class service company Migrering från traditionella fastnäts tjänster Ny B2B försäljningsansats Tillväxt i Eurasia Kostnadseffektivitet Kvalitet i nätverk
TeliaSonera Group Organisation CEO Lars Nyberg CFO Per-Arne Blomquist Legalt Jan Henrik Ahrnell HR Karin Eliasson Kommunikation Cecilia Edström Mobilitets- tjänster Kenneth Karlberg Bredbands- tjänster Håkan Dahlström Eurasia Tero Kivisaari Business Services (B2B försäljning) Sverker Hannervall
Problem och behov 2004 Offerterna Säljprocessen Omfattande och till viss del ovidkommande information Svårtolkad och tidskrävande för kunden Olika layout för olika produkter Säljprocessen Många verktyg Svårt att hitta rätt information Mycket manuellt arbete
Utseende på mobilt ramavtal, per 1 mars 2004
Lösning: Offertverktyget Skapade en enkel och pedagogiskt utformad offert Förenklade säljarnas arbete reducerade antalet verktyg förbättrade analysen av kundens innehav och användnings vanor gav stöd för prissättningsarbetet skapade enhetliga och snygga offerter Automatiserade överföringen av avtalsinformationen till fakturerings- systemen
Utvärdering Väl mottaget av kunderna Kort utvecklingstid Skräddarsydd funktionalitet Användarvänlighet Låg kostnad – snabb payback Lätt att addera funktionalitet och produkter
Demo av Offertverktyget……
Tack!……