MICROSOFT BUSINESS ACADEMY Konsten att ”leverera…” GREAT communications nordic AB Stefan Pihl
Karl Malone ”The Mailman” …because he always delivers! Karriär: 18 säsonger i Utah Jazz 1 säsong i LA Lakers 1500 ligamatcher över 200 play off-matcher Poängsnitt: 25/match
Mål – Börda eller inspiration? Det finns bara ett säkert sätt att aldrig missa ett försäljningsmål…
Budskap Vanliga fallgropar vid säljkampanjer Mål Förankring Databas/ målgrupp Vi har en så unik lösning den måste vi nå ut med! Vilken agenda och vilka talare ska vi ha på seminariet? Boka 50 möten 50 deltagare på seminariet ”Jodå vi har en bra adresslista. Vi köpte den någonstans ifrån…” ”Vem har tid att ta mötet, som TM- byrån bokade imorse? Det är på tisdag.” Resultat 5 Resultatet blir vad det blir. Tyvärr gärna: ”Nej många möten var inte så bra. De var intresserade men hade inget behov” ”Flera hade inte rätt potential så jag har bara träffat hälften”
Utgå från affärsmål SamtalMötenOfferterAffärer 5 (Snittaffär 100 kr)
SamtalMötenOfferterAffärer Databas/ målgrupp 2 Kan vi nå målen genom att jobba mot dessa bolag? Förankring 3 Mål och tidsåtgång & belöningsmodell Uppföljning och krav på återrapportering Förväntan vid nykundsmöten Kompetens Erfarenheter Förmåga att förstå kunden Säljprocess 5 (Snittaffär 100 kr) Mål 1 5 affärer á 100 SEK Inte 45 möten Budskap 4 Vi vet målet Vi vet vilken målgruppen är Budskapet ska löpa genom hela kampanjen Utgå från affärsmål
Tillbaka till Karl… Hur ska jag spela för att få fler skottlägen varje match? 25 poäng per match? Ha, i år ska jag göra 30 i snitt! Att man aldrig kan knipa igen. Det är bäst att köra lite skotträning så man sätter vartannat istället för vart tredje skott.
Effektivare försäljning… SamtalMötenOfferterAffärer (Snittaffär 100 kr) Mål 1 Databas/ målgrupp 2 Förankring 3 Budskap 4 Säljprocess (Snittaffär 125 kr)