Programmeringsteknik K och Media

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dator.
Advertisements

INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
F2 - Intro till Java1 Föreläsning 2 - Intro till Java  Sammanfattning av Lektion 1 (kap 2): • Vad behövs för att kunna programmera? • DrJava • Java •
Array Skriv ett program som frågar följande: ”Hur många tal vill du mata in?” användaren matat in ett tal t.ex n. då frågar programmet n ggr följande.
En avancerad miniräknare
Frågor Allmän IT-kunskap avsnitt 1 kapitel 1 Repetition 4
Anders Sjögren Lagringsklasser •en variabel i C har två attribut –type( int, float, char..... ) –lagringsklass( auto, extern, register, static ) •lagringsklassens.
Föreläsning 3 Repetition Operatorer Styrstrukturer Deklaration och anrop av metoder.
Filhantering Grundprincipen för filhantering Öppna filen
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik för K och Media
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 13 Allt om tentan. Sistaminutenhjälp: På fredag 17 december kl 12 sitter Linda i kemi-fiket och svarar på frågor.
Programkodens uppbyggnad
Att programmera i språket Java
Föreläsning 2 Datalogi för E1 2D1343
Föreläsning 8 Appletprogram/fristående grafiska program Rita linjer, rektanglar mm Skriva text Byta färg Appletprogram html.
Föreläsning 6 Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Föreläsning 2 Primitiva datatyper Variabler och konstanter Tilldelning Inläsning Operatorer Villkorssatsen if Slingor: while och for.
Strömmar Vid läsning och skrivning används något som kallas strömmar.
Föreläsning 13 Polymorfism, Paket och JAR-filer. Polymorfism Ordet härstammar från grekiskan Poly – många Morf – form Polymorf – många former Någonting.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser och instansvariabler -Tabeller av klassobjekt.
Föreläsning 11 Arrayer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Pekare och speciell programstruktur i inbyggda system
Repetition inför slutprovet
Pointers. int a=5; int f(int b) { a--; b++; return b; } int main() { int a=3; printf("%d,",f(a)); printf("%d",a); return 0; }
Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.
Välkommen till Del 1.
1 Pass 2 Allmän IT Hårdvara Hårdvara Hårdvara = Maskinvara Hårdvara är ett samlingsnamn för olika fysiska tillbehör till en dator. T. ex. Systemenhet.
Mer om arv - Polymorfism Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling Fredric Ragnar
Deklarera en struct som kan användas för att representera en rät linje Använd den I main för att deklarera en variabel som du initierar så att den representerar.
Problemlösning Veckodagsproblemet Gissa talet Siffersumman.
Mitt första Java program Mahmud Al Hakim Copyright, Mahmud Al Hakim, 1.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
1 Föreläsning 5 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Repetition Metoder Array API och klassen ArrayList.
Objektorienterad programmering i Java
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Java paket och jar-filer
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Frågor Allmän IT-kunskap avsnitt 1 kapitel 1 Repetition 3
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 2 ( ) INNEHÅLL: -Variabler och datatyper -Tilldelning av variabler -Aritmetiska.
Problemlösningsmetodik
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Metoder.
Föreläsning 12 Om slutprovet. Repetition –deklaration av variabler –skapande av objekt (instansiering) –Vektorer och Vector-klassen –Klasser –Instans-/klassvariabler.
Föreläsning 4 Klasser Och Objekt.
Föreläsning 4 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Föreläsning 1 Om kursen Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Introduktion till programmeringsspråket Java -Den allmänna.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Digitalitet.
PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 1 ( )‏ Innehåll: Introduktion till paralellprogrammering (“concurrent programming”)‏ Introduktion till parallellprogrammering.
Föreläsning 13 Appletprogram/fristående grafiska program Arv Rita linjer, rektanglar mm Skriva text, byta färg Appletprogram & HTML Grafiska användargränssnitt.
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 1 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Föreläsning 3 Villkorssatsen if Slingor: while och for Felsökning.
Övning2 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Föreläsning 5 Objekt Klasser Konstruktorer Metoder Minnesbilder av objekt.
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 9 Inläsning och utskrift på fil –SimpleTextFileReader –SimpleTextFileWriter Felsökning Java API.
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
Föreläsning 7 Repetition Sammansatta datatyper –vektor (hakvektor, array) –matris.
1 Föreläsning 2 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Föreläsning 1 Introduktion till kursen. Algoritmer
Föreläsning4 Repetition slingor Metoder. while-sats består av följande delar: 1. while 2. Villkor-sats (condition) 3. uttryck (statement) while-sats int.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 3 kap 2-4 Repetition Föreläsning-datayper-syntax-tilldelning.
1 Föreläsning 4 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Föreläsning 3 Väsentliga delar i ett Javaprogram Input i paketet extra
Python.
Presentationens avskrift:

Programmeringsteknik K och Media 1999-10-03 Föreläsning 3 Vad består en dator av? Vad är ett binärt tal? Vad är Internet? Hur fungerar ett program? Hur skriver man ett program? Tjuvtitt på metoder Tjuvtitt på klasser Linda Kann, Nada

Hårdvara och mjukvara Hårdvara Mjukvara de delar av en dator som man kan ta på, tangentbord, skärm, sladdar osv Mjukvara program och data

Hårdvara Processor (CPU) Inenheter Utenheter den del i datorn som utför programmets satser Exempel: Intel Pentium processor 500MHz Klockfrekvensen (i MHz) anger hur snabb datorn är Inenheter t ex tangentbord, mus Utenheter t ex bildskärm, skrivare, högtalare

Mer hårdvara Primärminne Sekundärminne Här lagras det program som körs just nu de data programmet använder (variabelvärden) Efter programkörningen finns data inte längre kvar i primärminnet Sekundärminne Används för långtidslagring (filer) T ex hårddisk, diskett, cd-skiva

Olika typer av mjukvara Operativsystem styr alla datorns aktiviteter ger ett användargränssnitt till datorn håller reda på datorns resurser, t ex minnet Exempel: Windows NT, Solaris, MacOS, UNIX, Linux Tillämpning övrig mjukvara Exempel: ordbehandlare, spel, egna program

Lagring av data Data representeras med tal, dvs digitalt All information lagras digitalt i datorn: tal text bilder ljud video program

Binära tal I datorns minne lagras talen binärt, dvs i bas 2 En binär siffra (0 eller 1) kallas en bit Bas 10 1 2 3 4 5 6 7 8 Bas 2 1 10 11 100 101 110 111 1000

Primärminnet Primärminnet är uppdelat i ett antal minnesceller där värden kan lagras Varje minnescell har en egen adress När värdet behövs använder datorn adressen för att komma åt det På de flesta datorer består varje minnescell av 1 byte, dvs 8 bitar

Primärminnet (forts) Stora värden lagras i flera minnesceller efter varann Datorn kommer då åt värdet via adressen till den första av minnescellerna 4122 4123 4124 4125 4126 4127 01001110 11011010 01111111 01001110 01000011 11101110

Sekundärminnet Data som ska sparas lägger man på en fil En fil kan t ex innehålla text, programkod eller data Filer som hör ihop brukar man lägga i en mapp (kallas också folder eller katalog)

Nätverk Ett nätverk är två eller flera sammankopplade datorer som kan dela program, data, mm Internet är ett världsomspännande nätverk e-post chat nätnytt (diskussionsgrupper) www (World Wide Web)

Javaprogram Det finns tre typer av javaprogram: Textbaserade Skriver och läser från DOS-fönstret Program med grafiskt gränssnitt Använder menyer och knappar för att kommunicera med användaren Appletprogram Läggs in på en webbsida – kan köras av alla med tillgång till www

Hur fungerar ett textbaserat program? import java.io.*; // Beräknar antalet class Frekvens{ public static void m System.out.print( int brädlängd = 8; if (mått < brädlä System.out.prin else utdata indata Dator

Programmerare/användare Programmeraren är den som skrivit programmet Den som just nu kör programmet kallas användare

Variabler Deklarationerna reserverar minnesutrymme där värden kan lagras char svar; Skilj på variabelns namn och dess värde: svar En variabels värde kan ändras genom tilldelning eller inläsning Inläsning ger användaren möjlighet att ge variabeln ett nytt värde ’J’

Programmeringsteknik K och Media 1999-10-03 Algoritm En algoritm är ett antal instruktioner för hur man löser ett problem Det är viktigt att hålla reda på i vilken ordning instruktionerna ska utföras Algoritm för att skriva ett javaprogram: Hitta på en algoritm. Formulera algoritmen i Java. Provkör! Rätta felen. Upprepa punkt 3 och 4 tills programmet fungerar som du tänkt. Linda Kann, Nada

Hur skriver man program? Rita upp hur det ska se ut på skärmen. Skilj mellan programmets utskrifter och användarens inmatning. Beskriv i ord vad som ska göras (algoritm). Tänk efter vilka variabler som behövs. Skriv programmet på papper och läs igenom. När du skriver in på datorn – kopiera gärna ditt första program men glöm inte att byta namn efter class!

Tjuvtitt på metoder Vissa beräkningar behöver man göra ofta i ett program. Istället för att skriva satserna som utför beräkningen flera gånger kan man definiera en metod som gör beräkningen. En metod känner man igen på att den har parenteser efter namnet (t ex println(), sin(0.58)).

Tjuvtitt på klasser De primitiva datatyperna beskriver enkla värden (ett heltal, ett tecken osv). För att beskriva sammansatta data använder man klasser. Namn på klasser börjar alltid med en versal (t ex String).