1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 28 maj 2009.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
För att göra avklippta hörn på en bild använder man sig av verktyget Picture Shape. Detta verktyg hittar du under fliken Picture Tools (som du får upp.
Advertisements

IFS TRAINER © 2011 IFS. MARIA ASSARSJÖ GULLBERGS STRANDGATA 15, GÖTEBORG +46-(0) Maria in 3 bullets: 
Urban settlements in Norway A comparison with delimitations using strict 200 m criteria Erik Engelien Division for Environmental statistics.
Click here to start Demo in English Klicka här för att starta Demo på Svenska It’s all about efficiency.
Mellanblå fält till höger: Plats för bild – foto, diagram, film, andra illustrationer Comparison of some instruments and methods for determination of sunshine.
Nyinstallerad Webinfo •I Central parameters skapa parametern Statlogger och ge value 1 Logga endast vissa sidor genom att skapa parametern i PageId.
ASP.NET MVC MVC historik ● Traditionellt arkitekturmönster som ansetts särskilt lämpligt i webbapplikationer ● Separation of concerns & loose.
© Apoteket AB Sidhuvud med plats för gemensamt namn för OH-serien Sidhuvud med plats för Enhet / Utförare – Internt Swedish community pharmacy classification.
1.Numerical differentiation and quadrature Discrete differentiation and integration Ordinary.
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Profu EUs energi- och klimatpaket och dess inverkan på de nordiska energisystemen - Resultat från NEP-projektet Thomas Unger, Profu Profu är ett oberoende.
Can we forecast the demand for high speed rail? MARIA BÖRJESSON 27 november 2009, 1.
Aims and outcomes Levnadsvillkor, attityder, värderingar och traditioner samt sociala, politiska och kulturella förhållanden i olika sammanhang och delar.
VÄLKOMMNA till EUHA 17 - ’B-uppsatskursen’.  The research problem: * ett epistemologiskt problem, ex: en kritisk ställning mot ett fenomen, en empirisk.
1 Hur sårbart är vägnätet för utbredda avbrott? Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys Inst. för transporter och samhällsekonomi KTH.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
Fråga 71 Hål är minoritetsbärare i ett n-typ kisel lager. Hålen injeceras från en sida och diffunderar in i n-typ lagret och en koncentrationsprofil upprättshåls.
DITA Topic  Topic är grundtypen i DITA. Från den är topics specialiserade i tre varianter: Concept, Task, och Reference.  Alla DITA topics delar en.
Backup strategies “in-a-nutshell” by System Center Robert Hedblom MVP System Center Cloud and Datacenter Management MEET member TechNet Moderator Consultant.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Regionala skillnader i det svenska vägnätets sårbarhet
Utflykt till Järna och utbyte med Youth Initiative Program Vårdinge by folkhögskola 6 maj 2011 Hållbar Utveckling B.
Förstudie 2. Design 3. Migrering 4 Analys av befintlig miljö –Microsoft Assessment and Planning (MAP) kan användas för att analysera sin miljö.
Name Title Microsoft Sweden. Avtalspraktiska fördelar Om-installation med valfritt media Kräver inte samma fysiska media som maskinen kom med Men…
Creating an Adobe Presentation Rapidly create Flash-based presentations and eLearning courses from PowerPoint Set Preferences Add or Edit Audio Add multimedia.
Carbon Dioxide Capture in the Pulp and Paper Industry
Welcome to Enköping The most central town in Sweden.
Welcome to Gävle! Bild: Albin Bogren / BARINGO. Education is the key to employment and increased choices in life.
Stora additionstabellen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
The Swedish Travel Card
Erik Stenborg Swedish adaptation of ISO TC 211 Quality principles.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot... E-services – what’s now and what’s next for the Swedish Pensions Agency? Mikael.
in paediatric population
Create a stunning dashboard and keep your job Patrik Sundqvist.
Self Service in the Enterprise Patrik Sundqvist.
Workshop 4 Framgångsrika Föredömen Lean Forum Konferens 8 oktober 2009 Anette Kinde.
15% av inneliggande patienter på svenska sjukhus är intagna på grund av felmedicinering ofta orsakad av ej identifierad njurfunktionsnedsättning dvs nedsatt.
Figure Types of analog-to-analog modulation
Vilka forskar på dövblindhet 2011?
Transport models Are they really that important? Christian Nilsson, WSP 17 October 2014.
Swedish ports A linchpin in Swedish industry. 95% of Swedish foreign trade is transported through a port.
Close to Karlsson in Falkenberg 4 camps á 20 days Possibilities for long time stay International players in the age of years old One camp for younger.
Mathematics 1 /Matematik 1 Lesson 2 – Functions and their solutions Lektion2 – Funktioner och deras lösningar.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Telia Business Innovation AB/khn Den Visionära Organsiationen vs. Den Förvaltande Organisationen...
OSD LIT/ZTI – Bending the rules Johan Arwidmark och Mikael Nyström.
FIRMA OCH VARUMÄRKESENKÄT Näringslivets syn på firma och varumärken Industry’s view of trade names and trademarks.
Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Public Participation and Dialogue in Road-Planning and Road-Design Example: Bypass Norrtälje Suzanne de Laval SWEDEN.
Biogas Sydost OH 1.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 13 maj 2008.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 22 maj 2007.
Speciellt intressant i kundbelåtenhet i Finland Tuovi Päiviö-Leppänen
Digitization and Management Consulting
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Meeting singles had never been so easy before. The growing dating sites for singles have given a totally new approach to getting into relationships. ‘Singles.
Vi gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen
Growth is good for the poor
Concept of Operation Advance notice may be sent or trucks arrive at initial state delivery site with detailed packing list Packing List copied One to.
Presentationens avskrift:

1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 28 maj 2009

2 Sårbarhetsanalys av utbredda avbrott

3 Background Past applied vulnerability studies focused on identifying important (critical, significant, vital) links Our aim: Study vulnerability to area-covering disruptions –Provide complement to single link failure analysis –Develop methodology for systematic analysis –Apply to large real-world road networks –Gain general insights

4 Methodology Study area is covered with grid of equally shaped and sized cell Each cell represents spatial extent of disruptive event Event representation: All links intersecting cell are closed, remaining links unaffected Hexagonal Square

5 Methodology Multiple, displaced grids used to increase accuracy Advantages of grid approach: –No coverage bias: Each point in study area equally covered –Avoids combinatioral issues with multiple link failures –Easy to combine with frequency data Disadvantages: –Results depend on rotation

6 Consequence model Indicator: Increase in travel time, unsatisfied travel demand Constant, inelastic travel demand Initial travel times estimated with congestion, no change during closure

7 Consequence model During disruption of cell, two possibilities: 1.No alternative routes Unsatisfied demand, must delay trip until after closure 2.Alternative routes Users choose new shortest route, or if faster delay trip

8 System and user perspectives Cell importance: Total increase in travel time for all users when cell is disrupted Worst-case regional user exposure: Mean increase in travel time per user starting in region when most important cell for region is closed

9 Case study Swedish road network: 174,044 directed links, 8,764 origins/destinations Matrix of estimated travel demand (vehicles/hour) between every origin/destination pair Personal cars and light and heavy trucks Three square cell sizes: 12.5 km, 25 km, 50 km 12/48 hour closure duration Cell size# cells/grid# grids 12.5 km km km24116

10

11 Cell importance 25 km grid

12 Konsekvenser uppdelade på olika resenärer, ordnat i stigande allvarlighet

13 Cell importance Unsatisfied demand constitutes 60% - 90% of total increase in travel time on average Unsatisfied demand consists of internal, inbound/outbound and crossing demand Consequences as function of cell size

14 Förhållande mellan att stänga hela rutan eller slumpmässigt vald meter väg i rutan De 11 värsta rutorna finns i Skåne

15 Worst-case county user exposure Exposure depends on concentrated travel demand, not network redundancy In most exposed county, more than 60% of demand unsatisfied

16 Worst-case cell vs. link Area-covering disruption particularly worse in densely populated regions 12 of 21 counties: Worst-case link within worst-case cell

17 Some insights Other factors behind vulnerability to area-covering disruptions compared to single link failures Vulnerability reduced through allocation of restoration resources rather than increasing redundancy For important cells, unsatisfied demand constitutes nearly all increase in travel time (Results depend on link and demand location and regional partition)

18 Väglänkars betydelse för omledning

19 Idé Vägar kan vara betydelsefulla i meningen att de utgör bästa alternativ om det skulle bli avbrott på någon annan länk Dessa behöver inte nödvändigtvis vara betydelsefulla i meningen att avbrott på länken själv blir allvarliga Kan ändå motivera speciellt hänsyn Målet är att formulera mått på denna ”indirekta” betydelsefullhet, beräkna dem för ett svenskt vägnät och analysera vilka faktorer som inverkar Hypotes: –indirekt betydelsefulla länkar är länkar med normalt låga flöden som ligger ”parallellt” med länkar med höga flöden –mer punktvis lokaliserat än direkt betydelsefullhet som är mer stråkformat

20 Mått Mått 1: Flödet som flyttas över till länken när det blir avbrott på någon annan länk, summerat över alla andra länkar Länkarna kan viktas med mått på sannolikhet för avbrott, t.ex. länkens längd Vi kan också ge större vikt åt närliggande länkar Förutom summering (genomsnitt) kan man studera worst-case

21 Mått Mått 2: Skillnaden i konsekvens om både studerad länk och annan länk stängs, jämfört med bara annan länk, summerat över alla andra länkar Fångar både omledning av flöde och näst bästa alternativ På samma sätt som för mått 1: Länkarna kan viktas med mått på sannolikhet för avbrott, t.ex. länkens längd Vi kan också ge större vikt åt närliggande länkar Förutom summering (genomsnitt) kan man studera worst-case

22 Tidsplan Första version av studie och rapport klar under juni Presenteras på konferens i september