Visualiseringar av intressentdata. Struktur Varför visualiseringar? Sätt att tänka kring visualiseringar Ett par olika tekniker Gemensam övning på att.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

SOA Governance with SOA Software For BUGS Martin Svensson.
Verksamhetsarkitektur (EA) Löser alla problem, eller hur..!?
Portal för elektroniska beställningar via Asynja
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Kinda Ödeshög Boxholm Ydre Tranås i
Spelregelsprocessen och samarbetet med civilsamhället
Ida Lindgren & Kip Smith
Introduktion till XML.
Samsökning – vad och varför. Vad innebär ordet? •Att söka i olika databaser eller andra källor •Att söka utan att veta var man söker •Att söka utan att.
Ord blir bild: bildförståelse genom kreativt skrivande
Fujitsu 1. © Fujitsu 2008 Stockholm Libris inspirationsdag Kristian Wallin Anne Sandfær Fujitsu Services A/S.
Digital kartforskning Björn Johansson
Välkomna och inledning! Ladok – Swamidagar 24 – 25 oktober 2011 Högskolan Väst, Trollhättan.
SS Standard för tekniska försörjningssystem
Get more efficient use of IFS Application with
7 monumentala självklarheter om kommunikation och samverkan Se till att vi blir bekanta.
© Swedish Defence Research Agency iFIX SCADA. 2 Vad är iFIX SCADA iFIX är ett automationssystem från GE. SCADA: Supervisory Control and Data Acquisition.
Om vikten av att undervisa datavetare och datatekniker i professionell etik Gordana DODIG-CRNKOVIC Department of Computer Science, Mälardalen University.
Visualiseringar av intressentdata
LDC - NETinfomöte Lunds universitet / Förnyad webbnärvaro Huvudprojektet Förnyad webbnärvaro Huvud- projekt.
Microsofts Produkter Mikael Nyström Senior Executive Consultant - TrueSec MVP Windows Server – Setup/Deployment
Libris som lokal OPAC Libris som lokalt discovery system?
Areamöte den 17 april 2010 i Uddevalla Ingrid Rylander, Info Master i Area 03 bost , mob , arb
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Från Kartago till WMS Mikael Grimheden Kristianstads kommun
LFA- Logical Framework Approach
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
OpenHierarchy introduktion
Valnöten VAD/HUR.
Self Service in the Enterprise Patrik Sundqvist.
Introduktion till DITA
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
VIS Verksamhetens InformationsSystem. Vad är VIS?
Elevledda utvecklingssamtal
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Reserverat för stickkafé kl Välkommen, sätt dig och sticka med oss! Reserverat för stickkafé kl Välkommen, sätt.
INNEHÅLL Vad är en biotopdatabas? Varför behövs den? Vad gör projektet idag och vad är målet?
Internationalisering EU-frågor Internationell strategi.
Enkäten Arbetsmiljöundersökning. Enkät - Massor med problem  Er ”klient” har massor med problem. Ta fram de tre viktigaste.
Religionskunskap Religion och identitet. Vecka 5-8
Systemdesign som process
Seminarium 26 november 2013 Erik Brandsma, Gd Energimyndigheten Ledamot i rådet och ordförande i referensgrupp 1 ”Smarta elnäts roll i energisystemet och.
Access Management och OTP integration med Novell iChain.
The Regulatory Monitoring Matrix Overview of system performance.
Organisationsteori MÅL, STRATEGI OCH EFFEKTIVITET
Uganda 1970.
Video Games The movie. E -Ni ska välja ett spel som är er favorit. -Ni ska förklara varför den är just er favorit -Hur kan spelet utvecklas i framtiden.
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Högskoleexamen 2:årig utbildning Kuststad Nära till naturen Metropol
OTP-PROJEKTET jämför bästa praxis och Integrerad Psykiatri (IP.) Från forskning till evidensbaserad praxis.
Sammanfattning Sammanfattning: Universums uppbyggnad Universum består utav: 73% markenergi, 23% markmateria och 4% vanlig materia. Mörk energi=
Varför är 1 meter 1 meter? 1 mil = 10 km 1 km = 1000 m
Begrepp och teknik inom fotografering. Kompaktkamera smidigt format allt i ett…
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Anita Finne Grahnén, LIF
”Att göra en Albin” Ett tjänstedesign projekt för bättre handhygien.
Roliga bilder 138
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik2 Introduktion till Systemdesign C.1 Systemdesign.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
”IT-flyttningen”. Inloggning  Arcada går in för en gemensam modell för inloggning. Användare kommer att ha ETT användarnamn och ETT lösenord för alla.
Kom alla mina barn Kom alla mina barn
Övning SoT Ni är Tävlingsledare för en tävling och ska göra några sista justeringar. Förutsättningar: KM – 18 hål slagtävling scratch, även en Hcp-tävling.
VIS Verksamhetens InformationsSystem
Lycka till med din dator! Fler guider på Good Luck!
Kundens röst (Voice of the Customer VOC)
Svenska – skriva berättelser
ኢንተርነት ሰነ 2013.
ACCIDENTS IN THE SUSTAINABLE SOCIETY
The customer journey Kall Evaluation Conversion Vem är här? Vad ska de
Presentationens avskrift:

Visualiseringar av intressentdata

Struktur Varför visualiseringar? Sätt att tänka kring visualiseringar Ett par olika tekniker Gemensam övning på att göra visualiseringar

Varför visualiseringar? Klocka – väckarklocka – hotelluppväckningsexemplet

Varför visualiseringar?

Diana, Pacenti & Tassi Ramverk för att kategorisera visualiseringar Två dimensioner

Tekniker – favoriter & longtail

Vad ingår i kategorierna? JourneyIllustrations1NarrativesStory3MediaFilm6 ∑ 17Customer journey6∑ 12Comics1∑ 10Photo2 Experience journey1Narrative1Sounds1 Stakeholder journey1Posters1Websites1 Journey mapping1Storyboard4 Layered journey mapping 1Pictures+text2 Scenario4 User scenario1 Sketches1

Teknikgenomgång Blueprint Customer Journey System map Storyboard Filma Scenario Desktop walkthrough

Systemkarta (System map)

Bild från servicedesigntools.org

Systemkarta (System map) Bild från servicedesigntools.org

Er tur!

Tjänsteritning (Blueprint)

Bild från servicedesigntools.org

Kundresa (Customer Journey)

Bild från servicedesigntools.org

Kundresa (Customer Journey) Bild från servicedesigntools.org

Scenarios