Lars Niklasson Linköpings universitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Staten och det civila samhällets organisationer
Advertisements

Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Vetenskaplig Metod.
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Ledarskap för utveckling - en utmaning
Säkerhetskulturmätningar hos enheter inom Västra Götalandsregionen
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
- Exempel från Folkhälsoenhetens utvärderingar
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Utvärdering av projekt- att mäta hur förväntningar uppfylls?
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Maria Jansén Länsmuseernas samarbetsråd, Länsstyrelserna och Riksantikvarieämbetet.
Delaktighet.
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
Inspel 2 Birgitta Öberg Inst för Hälsa och Samhälle Linköpings universitet.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Självutvärdering av projekt
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
19 AUGUSTI FRITID FÖR ALLA UTVÄRDERING AV KLUSTER PERSPEKTIV PÅ METODUTVECKLING I KLUSTERPROJEKT.
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
Frågor som påverkar utvärderingens design Uppdraget - VAD, VARFÖR, VEM, VILKA INTRESSEN? Bedömningen - IDEAL, VEM, VILKA INTRESSEN? Kunskapen - VAD, VILKA.
Forskningsprocessen idealt
Varför all denna utvärdering?
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
[Förbättringsprojekt]
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Presentationens avskrift:

Lars Niklasson Linköpings universitet Utredningskunskap Lars Niklasson Linköpings universitet

Disposition Vad är utvärdering? Hur gör man?

Vad är utvärdering? Utredning Uppföljning Utvärdering Forskning Ofta framtidsinriktat Uppföljning Hur blev det? Vad tillfördes? (additionalitet) Utvärdering Varför blev det så? (kausalitet) Forskning Som utvärdering, men friare ämnesval

Varför är kausalitet svårt? Många orsaker till effekterna (Många effekter av en orsak) Hur dra slutsatser (=forskning): Deduktivt (utgå från teori) Induktivt: logiskt samband, samvariation Jämförelser snarare än experiment Statistiskt samband Kärnan: om A så B, om inte A så inte B Konstanthåll andra faktorer (kontrafaktiskt)

Additionalitet är farligt Det blir nästan alltid nåt nytt Input Output Beteende Riskerar överskatta positiva effekter Undersök även negativa effekter och dödviktseffekter, crowding out etc.

Varför utvärdera? Utvärdering är ett sätt att utveckla politiska åtgärder Och att utveckla egen verksamhet En del av mål- och resultatstyrning Men blandas ofta ihop med uppföljning, att samla data och dra slutsatser utan att förstå orsakssamband. Blir ritual. Lindgren: ”Monstret” är uppföljning

Syftet är att skapa nytta Ta fram ny kunskap Bidra till att aktörerna förstår verksamheten bättre Därför behöver utvärderaren vara ”ödmjuk och trovärdig” Hjälp till självhjälp

Olika fokus Kostnadsjämförelser, benchmarking Kvalitetsgranskning Evidens (metaanalys) Implementeringen, programteorin Processerna: hur gick det till? Ramfaktorer: förutsättningarna Målgruppen: när antas ”erbjudandet”? Intressenterna: större bild

Planeringstrappan Varför? Syfte, planerad användning Vad? (när?) Precisera och tolka uppdraget Vilka? Hur? Resultat? Stäm av och förankra

Vem ska göra det? Tre oförenliga (?) önskemål Legitimitet, dialog, information Två roller med olika profil Kontrollant eller terapeut Tre utförare Externa utvärderare Självvärdering Expertpanel (peer review)

Datainsamling Rekonstruera programteorin Samla data om Målgruppen, utförarna och styrningen Resultat, processer och förutsättningar Jämförelser över tid och/eller rum Med/utan åtgärd, före/efter Insamlingsmetoder Enkäter, intervjuer, gruppintervjuer

Dåliga utvärderingar ”One shot post-design” För smala undersökningar, undersöker bara objektet. Självskattningar

Utvärderingsprocessen Sätt in frågorna i ett sammanhang Utveckla och omformulera (förankra) Fråga de berörda för att förstå mer Vilka faktorer behöver undersökas? Hur ska vi fråga? Kan vi förstå svaren? Hypoteser – leta motbevis Är det nåt annat som är problemet? Dialog om preliminära resultat

Kvalitetskriterier Vetenskapliga normer Validitet Reliabilitet Användbarhet Etiskt genomfört