och Kunskapshantering på CID Interaktiva Lärmiljöer och Kunskapshantering på CID Ambjörn Naeve The Knowledge Management Research group Centrum för.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Centrum för användaroriented IT-Design (CID) CID är ett tvärvetenskapligt kompetenscentrum på KTH CID är verksamt inom 4 olika forskningsområden: • Digitala.
Advertisements

Digitala portföljer Jonas Gustafsson ILU 15 december 2004
NT-GYMNASIETS STUDIEBESÖK VID KTH
Liten insats – stor nytta
ebXML Awareness Hvorfor, hvornår, og hvordan skall man bruge ebXML? Gösta Mellquist Senior Consultant, e-ComLogistics.
Liten insats – stor nytta
Policy för miljö och hållbar utveckling
Att söka och förvalta kunskap
SND: Erfarenheter av hantering av forskningsdata Iris Alfredsson, Svensk nationell datatjänst Hantering av forskningsdata Workshop vid Luleå tekniska universitet.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
GMV - Göteborgs MiljöVetenskapliga centrum Göteborgs miljövetenskapliga centrum, GMV Centre for Environment and Sustainability, GMV Göteborg 31 maj 2007.
KnowledgeCare Effektiv kunskapshantering och lärande i kunskapsintensiva verksamheter.
IKEA och Linnéuniversitetet tillsammans
Ali Ghodsi Global Computing Ali Ghodsi –Swedish Institute of Computer Science (SICS) Kungliga Tekniska Högskolan (KTH)
STANLI Metadata 2005/02/17 Nationellt arbete om Metadata Vilka problem kan vi lösa?
Kunskapsmångfalder ULM Metadata Edutella och den Semantiska Webben Ambjörn Naeve Mikael Nilsson Matthias Palmér [amb | mini |
Tillgänglighetsprojektet( CID - HI - FMLS ) Ambjörn Naeve Hans Hammarlund Torbjörn Lundgren webbplatser: kmr.nada.kth.se
Begreppsmodellering i UML En kort-kort introduktion av Ambjörn Naeve
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
XML i förhållande till HTML en kort jämförelse Ambjörn Naeve The Knowledge Management Research group Centrum för användarorienterad IT Design Kungliga.
Agenda - Tillgängligt lärande på CID - 17/ : Registrering och Presentation av CID : Begreppsmodellering i UML
e-Learning standarder och specifikationer
Umeå universitet Umeå universitet satsar på kreativa miljöer för studier och arbete. Här finns attraktiva utbildningar, världsledande forskning och utmärkta.
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
Handelshögskolan vid Karlstads universitet
BADA – Borås akademiska digitala arkiv /Sofia Arvidsson
Modellering med UML
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Kluster för internationell marknad.
Geoteknisk sektorsportal –
Dataföreningen i Sverige
Mjuk infrastruktur Fredrik Paulsson Skolverket/KTH alt.
TEI Header Mats Dahlström Digitalisering av kulturarvet April 2007.
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
SwAMI – Status Trefpunkt Örebro – Torbjörn Wiberg.
Den dubbelcylindriska punktfokusprincipen webb: Ambjörn Naeve KMR (Knowledge Management Research group) CID (Centrum för användarorienterad.
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
Systemdesign som process
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
CDT erfarenhet av EU-projektPage: (LTU) CDTs Erfarenheter av EU-projekt INNEHÅLL (20 min): * Kort om vad CDT är/gör * CDT-erfarenheter av EU.
Microsoft Visual Studio och.NET Framework, idag och imorgon! Robert Folkesson
Samspelet mellan Matematiken och Vetenskapen Ambjörn Naeve The Knowledge Management Research group Centre for user-oriented IT Design (CID) Numerical.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Strukturerade Peer-to-Peer System Ali Ghodsi Swedish Institute of Computer Science (SICS) Kungliga Tekniska Högskolan (KTH)
Allmänna länkar I CENTER FOR INTERNATIONAL LEGAL STUDIES.
Begreppsmodellering i UML En kort-kort introduktion av Ambjörn Naeve
VISION Chalmers – för en hållbar framtid UPPDRAG Chalmers ska vara ett utåtriktat tekniskt universitet med global attraktionskraft som bedriver internationellt.
Strukturering av informationssystem Föreläsningsunderlag
Högskola och samhälle i samverkan Karlstad Forskarnätverket i SLIM-projektet Staffan Bjurulf Projektledare Region Värmland.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Projekt 5.1 Michaelis-Menton-ekvationen A Course in Mathematical Modeling - Mooney & Swift.
SVEP Nordiskt möte 5-6 oktober 2004 Eva Müller Uppsala universitetsbibliotek Tillgänglighet nu och i framtiden DP2: Långtidsbevarande Mål för delprojektet.
SVEP Kungliga biblioteket 16 januari 2004 Eva Müller Uppsala universitetsbibliotek Tillgänglighet nu och i framtiden DP2: Långtidsbevarande Eva Müller.
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Dokument Process (DP) Metadata Ett standardiseringssamarbete för att: Att effektivisera åtkomst till verksamhetsdokument mellan och inom organisationer.
Appjakten 2015 Jakob Tholander
Bevarande av utbildningsinformation SUHFs expertgrupp för arkiv och informationshantering.
Skolan för Kemivetenskap Kungliga Tekniska högskolan KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning.
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
Memorera eller förstå ? två olika sätt att studera matematik Ambjörn Naeve Kungliga Tekniska Högskolan, Stockholm ARC lunchseminarium,
Memorera eller förstå ? två olika sätt att studera matematik Ambjörn Naeve Kungliga Tekniska Högskolan, Stockholm ARC lunchseminarium,
Från Webb 2:0 till Webb 3:0. WEBB 0 Webb 0 = ingen webb alls. Data kommunicerades med tal, skrift, tryckkonst samt analoga medier och så småningom elektroniska.
Sharing Research Data – how to stay competitive
Planering i matematikundervisning
Symmetri Ambjörn Naeve
Digitalt förstärkt matematikundervisning
Underrubrik (ditt namn)
Underrubrik (ditt namn)
Forskning och utbildning i elektroteknik och datavetenskap
Presentationens avskrift:

och Kunskapshantering på CID Interaktiva Lärmiljöer och Kunskapshantering på CID Ambjörn Naeve The Knowledge Management Research group Centrum för användarorienterad IT Design Kungliga Tekniska Högskolan amb@nada.kth.se http://kmr.nada.kth.se

Centrum för användaroriented IT-Design http://cid.nada.kth.se CID är ett tvärvetenskapligt kompetenscentrum på KTH som bedriver tillämpad forskning kring design av olika former av interaktion mellan människa och dator. CID är verksamt inom 4 olika forskningsområden: • Digitala Världar. • Interaktiva Lärmiljöer och Kunskapshantering. • Nya former av interaktion. • Användarorientering.

Mål för CIDs verksamhet • förena användbarhet med tekniska och estetiska aspekter. • skapa en attraktiv miljö på KTH för samarbete mellan akademi, industri och användare. • producera allmänt tillgängliga (“pre-competitive”) resultat i form av prototyper and användarstudier. • stark internationell samverkan. • starka bidrag till förbättring av utbildningsmiljöer.

KMR-gruppen på CID http://kmr.nada.kth.se Medarbetare: Ambjörn Naeve (seniorforskare, ledare för gruppen) Mikael Nilsson ( forskarstuderande, matematikdidaktik) Matthias Palmér (forskarstuderande, datalogi) Fredrik Paulsson (forskarstuderande, datalogi) Claus Knudsen (forskarstuderande, mediateknik)

KMR gruppens forskningsområden Kunskapsmångfalder Begreppsmodellering BegreppsBrowsning Nya paradigm och verktyg för matematikundervisning Ramverk för e-Learning / Semantisk Webb teknologi Komponent-baserade läroteknologier Semantisk Interoperabilitet Närvaroproduktion

Att symbolisera relationer mellan begrepp Unified Language Modeling Specialisering av det där Exempel på det där Helhet för det där det här Del av det där det där T yp för Gener alisering av det där

Unified Language Modeling är en sorts Fordon en sorts sorts abstraktion av är en :Bil Bil en har ett är en del av en del av har är ett :Hjul Hjul ett

Interaktiva Lärmiljöer - en översiktskarta PL Teori Praktik * Arkiv * * * Läro FBI * * Komponent Kontext Form SOL IMS Miljö Formell Informell Internet Kurs Spel DIVE 3D WWW Lektion Test Betyg Active Worlds ...

Designprinciper för Interaktiva Lärmiljöer • en IL är uppbyggd som en Kunskapsmångfald, med ett antal länkade KunskapsTäppor. • en IL har tillgång till ett arkiv av resurskomponenter som separerar innehåll från sammanhang. • en IL tillåter lärare att komponera komponenter och konstruera skräddarsydda lärmoduler. • en IL ger användaren möjligheter att ställa frågor och få svar av levande Kunskapskällor.

Designprinciper för Interaktiva Lärmiljöer forts: • en IL använder begreppsmodellering för att stödja separation av innehåll och sammanhang. • en IL innehåller en begreppsbrowser (= ett verktyg för att skapa begreppsöverblick) som stödjer dessa principer och aktiviteter. Conzilla är en första prototyp av begreppsbrowser som har utvecklats av KMR-gruppen på CID.

Designprinciper för en BegreppsBrowser • separera sammanhang från innehåll. • beskriv varje sammanhang med en begreppskarta. • tilldela en mängd resurskomponenter som innehåll i ett begrepp och/eller en begreppsrelation. • märk varje resurskomponent med ett standardiserat metadata (= data-beskrivnings) system (IMS-LOM). • filtrera komponenterna genom olika aspekter. • transformera ett innehåll som är en begreppskarta till ett sammanhang genom att kontextualisera den.

Några interaktiva lärmiljöprojekt på CID • Begreppsnavigation och innehållspresentation • Conzilla - en första prototyp av begreppsbrowser. • Modellering av kunskapsområden • Struktur- och verksamhet hos CID-intressenter. • Tillgänglighet inom IT-Sverige. • Internationellt standariseringarbete. • Innehållsdesign • XML-baserade märknings- och sökverktyg. • Arkiv, portföljer och personaliserat lärande • Matematiska kunskapsmångfalder. • KidStory (EU-projekt)

Matematiska kunskapsmångfalder på CID kmr.nada.kth.se • Nya sätt att studera matematik • Virtuellt Matematiskt Exploratorium • Interaktion med matematiska formler, m.hj.a. • Levande 3D-grafik (Martin Kraus). • Grafritande Kalkylatorn (Ron Avitzur). • Matematiska komponentarkiv • ramverk för arkivering av komponenter skapade med dessa (och andra) tekniker. • Delade 3D interaktiva matematikmiljöer • CyberMath.

Pågående KunskapsMångfald projekt på KMR e-Learning VWE e-Commerce e-Accessibility CyberMath Conceptual Math-modeling Mathematics Exploratorium IMS / RDF ISO / WG36 CEN/ISSS/WS/EC Electronic Commerce Integration Meta-Framework Accessing the Printed Word FMLS WebGiro e-Standards Microsoft WorldCom HI L3S Stanford-LL Hewlett Packard Archives Portfolios Environments Industrial Wallenberg Global Learning Network Swedish Learning Lab Academic Research Partner

Kommande KunskapsMångfald projekt på KMR e-Learning e-Commerce e-Administration User-oriented Mathematics Learning Environment Multi-lingual Upper Level Electronic Commerce Ontology Authority Handbook 24/7/365 Authority ethical National Research School in Mathematical Didactics Mathematical Courselets Mathemagic Edutella Personalized Access to Distributed Learning Resources STEM UKLA ÖCB e-Accessibility L3S SLL VINNOVA e-Europe ... Administrative WGLN Academic Research Partner