Frukostmöte 2008-10-16 Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
732A24 Magisteruppsats, 20 poäng 732C27 Kandidatuppsats, 10 poäng • Den viktigaste (och roligaste) kursen i hela programmet − tillämpning av dels kursrelaterad.
Advertisements

Novus Allmänheten om dryck på påskbordet 10 februari 2010 David Ahlin Annelie Åström.
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
iPad fortsättningskurs
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Välkommen! PowerPointen presenterar:
Grattis Du har fått fiber - en framtidssäkrad lösning!
Livet fungerar – med bredband från Telia
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Uppdatering av familjesituation Pirjo Svedberg MMS.
Grattis Du har fått fiber - en framtidssäkrad lösning!
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Branschorganisationer och konkurrensreglerna
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Mottagande / Publik och programforskning. Fem traditioner (Jensen & Rosengren 1990): •effektstudier •uses and gratifications •litterär kritik •kulturstudier.
RADIO LULEÅ Luleå Närradio förening. Lite fakta  Närradiosändningar startade i Sverige under april  1995 fanns 150 sändarområden där 1200 föreningar.
MMS & Webb-TV Av: Traditionell TV Mobil-TV Webb-TV Out-of-home Fritidshus Pod-TV.
Läsvanestudien En presentation från Dagspresskollegiet.
KUND: Psoriasisförbundet/Pfizer Novus: Helena Björck Ida af Robson
MMS TV-tittarpanel Tobias Lidholm & Jannike Sköldebjer 1.
Schemaläggnings- och bokningssystem för Linnéuniversitetet HT12
MMS Akademi 14 april MMS TV-panel Tobias Lidholm.
Kandidatuppsats VT14 Kursledare: Lotta Hallberg och Karl Wahlin
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
Hushållstorleksutredningen, tester Pirjo Svedberg MMS.
Timeshift Teknik, planer och definitioner Pirjo Svedberg.
Editeringsregler vid samtidiga sändningar Pirjo Svedberg, 14 oktober
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tester Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tidiga tester Pirjo Svedberg MMS. Tidiga tester  Följande analyser är en jämförelse mellan tittandet enligt dagens rekryterings- och viktmodell.
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Metodmöte den 9 april 2008 TSV Pirjo Svedberg MMS.
MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.
Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV.
Beskrivning av SVT1 – SVT2 registreringsfel Möte på SVT 14 nov 2008.
Hittaut.nu Ett friskvårdprojekt med orientering, karta och modern teknik i fokus.
Out of home Pirjo Svedberg MMS. Bakgrund Panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att.
Livet fungerar – med bredband från Telia
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Jannike Sköldebjer Mona Wikman
FK2002,FK2004 Föreläsning 2.
1 Felrapporter från AGB Mars 2006 Pirjo Svedberg, MMS.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Några tidiga timeshiftbilder Rapportering av timeshift från AGB till MMS började Sedan dess växer antalet installerade UNITAM- hushåll vecka.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
Novus Opinion för Röda Korset Norra Mellansverige om frivilligt arbete Dalarna, Värmland, Gävleborg 27 november 2009 David Ahlin.
MMS 15 år år med MMS 1993 Panelen startar med 600 hushåll 1998 Panelen utvidgas till 1000 hushåll 1999 Analysverktyget HotCollection.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Data till MMS People meter systemet Analys Panel- kontroller Panel- installation Panel- rapportering Etablerings/bas-
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
Grattis Du har fått fiber - en framtidssäkrad lösning!
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Marknadsundersökning Förvaring sep 2009 Sverige. Genomförande Undersökningen är genomförd av Norstat på uppdrag av JM AB/Seniorgården AB. I Sverige är.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Niklas Usher Holmgren 1.
MMS Akademi 11 november MMS TV-panel Jannike Sköldebjer.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Mats Lindkvist.
Handelsbankens Internet- och Mobiltjänster
MMS Akademi 5 mars 2008 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande.
MMS Akademi 22 april Panelen Jannike Sköldebjer Projektledare MMS.
1 Ny definition av Total-TV- tittandet Tidigare definition: Allt TV-tittande exkl. video och TV-spel Dvd-tittandet har varit inkluderat i video på grund.
London 2006 Deltagare: SVT – Håkan Sandberg Viasat (UK) – Gunnar Pettersson, Laura Alarcon-Blythin, Jeremy Martin TV4 Tobias Egge Kanal 5 – Rebecka Thulin.
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Hur kan vi använda Skånes befolkningsundersökningar i det hälsoinriktade arbetet? Mathias Grahn Enheten för Folkhälsa och Social hållbarhet Region Skåne.
Fiber från Telia. Bredband för hela hemmets kommunikation Tv med mängder av kanaler och program Fast telefoni med lägre priser Abonnemang utan bindningstider.
Grattis Du skall få fiber - en framtidssäkrad lösning!
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Lektion 1:1 Vad är våld Hur kan våldet benämnas
Presentationens avskrift:

Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm

Agenda  TV-tittandet idag  Så mäts TV-tittandet  Panelen - hur ser den ut - rapportering - representativitet - rekrytering - kontroll - installation  Framtid – Time Shift Viewing  Tack för idag!

Hur ser TV-tittandet ut idag?

Hur mäts TV-tittandet i Sverige idag?  MMS samarbetar med AGB Nielsen Media Research som har panelen och mättekniken.  Panelen omfattar 2600 individer i 1200 hushåll.  Varje individ i panelen registrerar sig mha en fjärrkontroll när de tittar.  Även deras gäster registrerar sitt tittande för att kompensera för panelens tittande i andras hem.  Alla TV-apparater och all kringutrustning i hushållen mäts mha en elektronisk mätare.  Belöningen är lotter till ett värde av 600 kr per år.  Panelen är frivillig och omsättningen är ca 25 % varje år.

Hur identifieras och mäts TV-kanalerna?  2 olika typer av mätare idag -Eurometer – frekvensmätning -TVM5 – igenkänning via banner

Panelen idag  Panelen – 1350 installerade hushåll, varav drygt 1200 hh rapporterar varje dag  TV-tittandet i hemmet mäts, inklusive gästtittande  Rådata – levereras dagligen, minutdata  18 kanaler levererar dagligen program- och reklamloggar till MMS  Kontrolleras mot TV-tablåer och kontrollfil från TVCheck  MMS levererar tittarsiffror till kunder i form av datafiler och andra rapporter

Hur vet vi att panelen är representativ för Sveriges befolkning?  För att spegla ett mini-Sverige har statistiska analyser genomförts för att kontrollera vad som samvarierar mest med TV-tittandet:  Många respektive få kanaler (Pay resp. Non Pay)  Familjesituation – 1 pers., 2 pers., 2+ med barn  Utbildning – låg respektive hög  Uppskattat TV-tittande – låg, medium, hög konsumtion

Kontrollvariabler – viktning av panelen  Hushållsnivå -Vägning i grupperna Pay resp. Non Pay enligt matrisens alla celler sedan den 1 januari 2007  Individnivå -Kön/ålder -Familjesituation -Urbaniseringsgrad  Varje panelmedlem representerar cirka 3000 individer i befolkningen.  Dagliga vikter

Hur rekryteras panelen?  MMS genomför en Basundersökning 2 gånger per år som har tre syften: -Rekryteringskälla till panelen -Kartläggning av befolkningen -Befolkningstal  Riksrepresentativt slumpmässigt urval  4500 telefonintervjuer per halvår samt 1000 extra rekryteringsintervjuer med ungdomar  Frågor om TV-apparater, kringutrustning, bakgrundsfakta om hushållet

Hur går det till när ett hushåll installeras?  Hushållet kontaktas och fyller i två enkäter för kartläggning  AGB har tekniker runt om i hela landet  Teknikerna bokar hembesök  Teknikerna installerar alla mätare samt utbildar panelen i användningen av mätarna  Teknikerna gör återbesök om det blir tekniska problem eller om något måsta uppdateras

Hur vet vi att panelen sköter sig?  Dagliga kvalitetskontroller -Felaktig rapportering av tittande: -Tittande på okänd kanal eller att ingen är registrerad när TV:n är på -Tittande för gäster utan demografiska data -Tittare som registrerat sig på flera TV-apparater samtidigt  Inställningarna på TV:n ändrats - Mätaren kopplas bort - Ny video, DVD eller annan utrustning installeras

Kvalitetsundersökningar 2 gånger per år  Regelbundna telefonintervjuer med alla hushåll i panelen - Uppdatera demografiska variabler - Studera panelriktigheten, dvs. hur väl de registrerar sig då de tittar samt loggar ut då de slutar titta. - Panelriktigheten ligger på %

Time Shift Viewing  Time Shift Viewing betyder tidsförskjutet tittande, dvs. tittandet som spelats in och ses i efterhand.  Uppskattad mängd Time Shift i dag ca 10 minuter/dag.  Mäts ej idag men är det som står på tur att inkluderas i MMS mätningar.  Börjar förhoppningsvis mätas under 2009.

Kritik mot MMS mätningar  Inte representativ?  Ej pub/restaurang?  Ej fritidshus?  Ej Webb-TV?  Ej TV i mobilen?

Tack för idag! Tobias Lidholm Mycket information finns på vår hemsida, dessutom: gratis topplistor- gå in på HotTop!