Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm
Agenda TV-tittandet idag Så mäts TV-tittandet Panelen - hur ser den ut - rapportering - representativitet - rekrytering - kontroll - installation Framtid – Time Shift Viewing Tack för idag!
Hur ser TV-tittandet ut idag?
Hur mäts TV-tittandet i Sverige idag? MMS samarbetar med AGB Nielsen Media Research som har panelen och mättekniken. Panelen omfattar 2600 individer i 1200 hushåll. Varje individ i panelen registrerar sig mha en fjärrkontroll när de tittar. Även deras gäster registrerar sitt tittande för att kompensera för panelens tittande i andras hem. Alla TV-apparater och all kringutrustning i hushållen mäts mha en elektronisk mätare. Belöningen är lotter till ett värde av 600 kr per år. Panelen är frivillig och omsättningen är ca 25 % varje år.
Hur identifieras och mäts TV-kanalerna? 2 olika typer av mätare idag -Eurometer – frekvensmätning -TVM5 – igenkänning via banner
Panelen idag Panelen – 1350 installerade hushåll, varav drygt 1200 hh rapporterar varje dag TV-tittandet i hemmet mäts, inklusive gästtittande Rådata – levereras dagligen, minutdata 18 kanaler levererar dagligen program- och reklamloggar till MMS Kontrolleras mot TV-tablåer och kontrollfil från TVCheck MMS levererar tittarsiffror till kunder i form av datafiler och andra rapporter
Hur vet vi att panelen är representativ för Sveriges befolkning? För att spegla ett mini-Sverige har statistiska analyser genomförts för att kontrollera vad som samvarierar mest med TV-tittandet: Många respektive få kanaler (Pay resp. Non Pay) Familjesituation – 1 pers., 2 pers., 2+ med barn Utbildning – låg respektive hög Uppskattat TV-tittande – låg, medium, hög konsumtion
Kontrollvariabler – viktning av panelen Hushållsnivå -Vägning i grupperna Pay resp. Non Pay enligt matrisens alla celler sedan den 1 januari 2007 Individnivå -Kön/ålder -Familjesituation -Urbaniseringsgrad Varje panelmedlem representerar cirka 3000 individer i befolkningen. Dagliga vikter
Hur rekryteras panelen? MMS genomför en Basundersökning 2 gånger per år som har tre syften: -Rekryteringskälla till panelen -Kartläggning av befolkningen -Befolkningstal Riksrepresentativt slumpmässigt urval 4500 telefonintervjuer per halvår samt 1000 extra rekryteringsintervjuer med ungdomar Frågor om TV-apparater, kringutrustning, bakgrundsfakta om hushållet
Hur går det till när ett hushåll installeras? Hushållet kontaktas och fyller i två enkäter för kartläggning AGB har tekniker runt om i hela landet Teknikerna bokar hembesök Teknikerna installerar alla mätare samt utbildar panelen i användningen av mätarna Teknikerna gör återbesök om det blir tekniska problem eller om något måsta uppdateras
Hur vet vi att panelen sköter sig? Dagliga kvalitetskontroller -Felaktig rapportering av tittande: -Tittande på okänd kanal eller att ingen är registrerad när TV:n är på -Tittande för gäster utan demografiska data -Tittare som registrerat sig på flera TV-apparater samtidigt Inställningarna på TV:n ändrats - Mätaren kopplas bort - Ny video, DVD eller annan utrustning installeras
Kvalitetsundersökningar 2 gånger per år Regelbundna telefonintervjuer med alla hushåll i panelen - Uppdatera demografiska variabler - Studera panelriktigheten, dvs. hur väl de registrerar sig då de tittar samt loggar ut då de slutar titta. - Panelriktigheten ligger på %
Time Shift Viewing Time Shift Viewing betyder tidsförskjutet tittande, dvs. tittandet som spelats in och ses i efterhand. Uppskattad mängd Time Shift i dag ca 10 minuter/dag. Mäts ej idag men är det som står på tur att inkluderas i MMS mätningar. Börjar förhoppningsvis mätas under 2009.
Kritik mot MMS mätningar Inte representativ? Ej pub/restaurang? Ej fritidshus? Ej Webb-TV? Ej TV i mobilen?
Tack för idag! Tobias Lidholm Mycket information finns på vår hemsida, dessutom: gratis topplistor- gå in på HotTop!