Luncha och lär! Tempussystemet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Tänk på vad du säger innan du uttalar orden!!!
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Som •Han körde på Slottsgatan som har en hastighets-begränsning på 50 km/h. •En kvinnlig bilförare körde på en man, som är i 20 års ålder. •Kvinnan, som.
Partikelverb hälsa på eller hälsa på?
Om verb Olika former Introduktionsfilm Hanna Hägerland
Svenska som andraspråk
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Relativa pronomen & adverb
Två år sen jag gjorde ett bildspel. Förra julen var jag i en process, då jag fick besked att jag inte skulle få ta över vandrarhemmet, vilket gjorde att.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Heter det ”BLI” eller ”vara”?
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Det va en gång en katt och hund del 1
Bestämd och obestämd form i adjektiv och substantiv
Ordklasser "Ordklass" är namn på en grupp av ord som fungerar på samma sätt, när du använder dem.
Underordnade konjunktioner
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Veronica Maggio Veronica Maggio.
Satsdelar Predikat Subjekt Direkt objekt Indirekt objekt Adverbial
DAGENS DIKT I dag är det torsdag och det är mulet - men inte så kallt.
På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012.
Idag är det den sjätte november. Den sjätte november är en flaggdag.
presens, preteritum och futurum
Futurum Framtid alltså
Preterium av svaga verb & haben
EU-ambassadörsuppdrag Monza Italien 19 maj 2010 Marie Nygårds & Jeanette Bohman.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Luncha och lär! hjälpverb.
” kommer att, Tänker eller ska”?
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
DAGENS DIKT I dag är det måndag och det är mulet - men inte så kallt.
När ska man använda de och när ska man använda dem.
Det svenska kulturarvet: spår 1
EVA OCH CLAES – En berättelse om våld och brott i nära relationer.
Jul, jul strålande jul. Ja visst är det strålande. eller
Klicka på F5 Klicka på vänster musknapp när du vill gå vidare
Att skriva efter en litteraturdiskussion
BO OCH LEVA INTRODUKTION AV KAPITLET Hur undvika vräkning Samboregler
Aktiva och passiva verb
En kvinna kommer in på en bilverkstad och frågar efter lock 710.
Bo och leva INTRODUKTION AV KAPITLET Hur undvika vräkning Samboregler
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Preteritum, perfecto simple
Mening eller fråga TRYCK F5.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Pengar 1 Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
ltu.se/karriar  Kickstart HT-11 & VT-12 (Henrik Bunge, Dogge Doggelito, Simon Laiti, Ida Hult) ”Ettning” “Blev mycket inspirerad och han fick mig att.
Det va en gång en katt och hund del 1
MAKTLEKAR.
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
ADJEKTIV VERB Äta Dricka Sova Skratta Gråta Skriva köpa Törstig Trött
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
BESÖKET PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN VI HAR VARIT PÅ STUDIEBESÖK PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN. ÅTERVINNINGSCENTRALEN ÄR EN SOPTIPP DÄR MAN KAN SLÄNGA SKRÄP SOM.
Experiment med vatten Densitet.
Ordföljd.
Börja och avsluta med tid
Tidsord När du skriver tidsord ska du tänka på om det du berättar är i dåtid, nutid eller framtid. Tänk på vilket tempus du ska använda. Du använder tidsord.
Presens, preteritum, perfekt och futurum Presens beskriver något som sker NU. Om vi ska uttrycka något som relaterar till nu använder vi: Perfekt: För.
Presens Verb i presens beskriver något som händer nu men vi: använder också verb i presens när vi pratar om något allmänt. Det regnar på hösten eller Många.
Verb (Något man gör) Verb beskriver något som man gör. Verbet kan böjas i olika tempus. Tempus = tid. Verb kan beskrivas på olika sätt. Imperativ Infinitiv Presens.
Ordföljd huvudsats.
Vecka 40 Tisdag den 3:e oktober 2017 Dagens namnsdag Evald Osvald.
Ordföljd huvudsats.
Presentationens avskrift:

Luncha och lär! Tempussystemet

Nutid eller dåtid? Det gäller att veta NÄR det du säger eller skriver händer eller har hänt. Händer det du säger eller skriver just nu, idag, eller en vana – NUTID Har det du berättar om redan hänt för länge sen eller tidigare än nu – DÅTID

VILKET ”RUM” ÄR DU I? - NUTID Startar med presens. När vi pratar om något som händer just nu, nuförtiden, i allmänhet eller en vana. Exempel: Eva köper godis varje dag. Det är kallt på vintern i Sverige. Vart fjärde år är det val i Sverige. Idag duggar det.

NUTID NUTID startar med hur något är JUST NU. Till nutidstempusen räknas: PERFEKT PRESENS FUTURUM Maria har köpt en biljett till Rom. Hon växlar pengar på banken. Hon reser imorgon. Hon ska resa imorgon. Hon kommer att resa imorgon. Hon tänker resa imorgon. FÖRE NU (1/2 2012) NU (kl.11.00 1/3 2012) EFTER NU (2/3 2012)

VILKET ”RUM” ÄR DU I? - DÅTID Startar med preteritum En bestämd tidpunkt i dåtiden. Exempel på dåtidsadverbial: I morse, i går kväll, i somras, i måndags, förra veckan, för ett par minuter sedan, när jag var liten, på 1600-talet …

DÅTID DÅTID startar med hur något var DÅ. Till dåtidstempusen räknas: PLUSKVAMPERFEKT PRETERITUM FUTURUM PRETERITI Maria hade köpt en biljett till Rom. Maria växlade pengar på banken. Maria skulle resa dagen därpå. FÖRE DÅ (15/12 2011) DÅ (15/1 2012) EFTER DÅ (16/1 2012)

NÄR EN TEST STARTAR I … Jag var trött. …DÅTID …NUTID Jag var trött. Jag hade arbetat länge kvällen innan. Jag skulle vara ledig dagen efter. Jag är trött. Jag har arbetat länge idag. Jag ska vara ledig imorgon.

Fyll i rätt form av verbet! Vara Var har du ……..? Våga Anna …........svara när de andra lyssnar. Kan Varför …….….du inte komma ikväll? Få Vid ”röd gubbe”……. man inte gå över gatan. Äta Jag blir trött efter jag …………….. . Byta Erik berättar att han ……………… jobb. Läsa Kalle …………… franska nu i höst.

Fyll i rätt form av verbet! Våga Maja ………inte svara när de andra lyssnade. Kan Varför………. du inte komma igår? Få 1966 ………… man inte köra bil på höger sida. Äta Sara blev trött efter hon …………… . Byta Erik berättade att han …………. jobb. Läsa Kalle visste att han …………… franska året därpå.

En berättelse… …med start 1992 … med start idag. 1992 tog Sara studenten! Hon hade gått i gymnasiet i tre år . Hon hade alltid velat resa efter sina studier. Sara hade bestämt sig för att hon skulle resa till Italien innan hon skulle studera på universitetet i Växjö. Där skulle hon lära sig italienska. Hon tyckte att det skulle bli spännande! Idag tar Sara studenten! Hon har gått i gymnasiet i tre år. Hon har alltid velat resa efter sina studier. Sara har bestämt sig för att hon ska resa till Italien innan hon ska studera på universitetet i Växjö. Där ska hon lära sig italienska. Hon tycker att det ska bli spännande!