Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/3 2005 Lunds universitets egen IT-leverantör.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Komponenter i GIS Ett Geografiskt Informationssystem skiljer sig i princip inte från vilket annat Informationssystem som helst © Naturgeografiska Institutionen,
Advertisements

Alla här vet kanske inte vilka Locum är
NUAK Förnyad förvaltning
Test Center – en högre nivå
Har du anställda som behöver använda bärbara datorer eller surfplattor för att komma åt affärskritiska program utanför kontoret? Har.
Det lönar sig!.
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
L U N D S U N I V E R S I T E T N Y I N F R A S T R U K T U R.
Menigo ”Vår kunskap — din framgång”
IT Arbetsplatsen Hur kan det fungera i vår verksamhet
Utveckling av Er IT-miljö Hjälp med datorproblem Allmän IT-support.
Work IT smarter – Produktivitet inom Lantmännen
Affärsintegration och Asset Management
IT-arbetsplatser Anders Sjöö
Lunds universitet / LDC Lunds universitets egen IT-partner Presenterar nyheter och vad som är på G Jan-Inge Månsson.
Workshop för GIS samordnare
Gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
IBITS Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
NETINFO Jens A Andersson, LDC URL
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
LDC - NETinfomöte Lunds universitet / Förnyad webbnärvaro Huvudprojektet Förnyad webbnärvaro Huvud- projekt.
Privata och publika moln Kund X Anders Brännfors
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Energi Ylva Anger, Energiingenjör Teknisk förvaltning Fastighet.
LU - Central e-posttjänst E-post Nytt e-postsystem för LU-anställda.
Projektet LUMac NETinfo Anders Sjöö Patrik Sonestad.
NETinfo FÖR IT-PERSONAL VID LU. NETinfo verksamhet För IT-, dator- och nätansvariga vid LU NETinfo möten, 3-4 gånger per år NETinfo e-postutskick, vid.
Stora IT-dagen E-post Nytt e-postsystem för LU-anställda.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
”Vägen mot e-samhället”
Spam/virus-kontroll 1 Spam/virus-kontroll vid Lunds universitet.
Kompetenshöjning Öka verksamhetsnyttan av gjorda IT-investeringar Kompetenshöjning.
Lantmäteriets informationsförsäljning
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
Intressententmodellen.
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
Viktigt när du upphandlar molntjänster
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer.
Information om omstrukturering av Region Skånes IT-verksamhet, NyIT
IT organisation Tjörn Verksamhetsuppdrag Organisation Arbetsuppgifter ”Burkpriset” Kostnader Vad händer 2003?
November 2005, bild 1 LDC på språng Johnny Nilsson Stora IT-dagen 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T NetInfo Karl Ageberg Utvecklingsstrateg / CIO Karl Ageberg.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
NetInfo Planerade – pågående aktiviteter Utveckling LU webb LU-webb, mål, inriktning och roll Webbarbetet, organisation och kvalitetssäkring.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Juni 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet.
Central eposttjänst 1 Central eposttjänst vid Lunds universitet.
Samarbetsytor i Aurora
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
LU Desktop.
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
GS1 systemet för elmarknaden. © 2009 GS1 Sweden Mest kända produkt 2.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
GigaLUNET Presentation NETINFO 23/ Jens Andersson, LDC (Telekomm) Informationsansvarig.
Vi ser bara möjligheter… låt oss bevisa det Programförmedling Jane Brauer bra priser! spara tid!
September 2005, bild 1 Lunds universitets egen IT-leverantör.
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
Introduktion till The Rational IT Model
Vi är din IT-avdelning Alla storföretag har IT-avdelning / IT-chef. Mindre företag har inte resurser till samma lösningar. Vi erbjuder småföretag samma.
Beställare Inside KOM Mötes- samordnare Intern Service* IT Reception
Intressententmodellen.
Presentationens avskrift:

Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör

Mars 2005, bild 2 LU i pressen

Mars 2005, bild 3 1.Behov av ökad samordning av IT-frågor vid universitetet och av att tydliggöra roller. 2.LU:s IT-processer håller ojämn kvalitet och behöver förbättras. 3.De totala IT-kostnaderna ligger på ca 300 Mkr. Det finns en effektiviseringspotential. Lägst kostnader har de universitet som har en större central IT-verksamhet. 4.LDC fyller en viktig funktion – fokusera, öka affärsmässigheten och kommunicera. LU:s IT-verksamhet enligt IT-utredning

Mars 2005, bild 4 Förbättringsprogram inom LDC Kvalitetssäkring av leveransprocesser Höjd servicegrad och flexibilitet Produkter & tjänster bättre anpassade efter behoven Effektivisering och automatisering så långt möjligt Bredda leveranserna inom universitetet  Enklare och säkrare att göra affärer med LDC

Mars 2005, bild 5 Min målsättning för LDC LDC skall aktivt bidra till: Kvalitetsförbättring av LU:s IT-stöd Kostnadssänkning av LU:s IT-stöd Förbättring av LU:s IT-användning  Lunds universitet bästa användare av IT bland de svenska universiteten

Mars 2005, bild 6 IT-enhetens och LDC:s roll IT-enheten IT-strategi för LU IT-samordnare inom LU Beställare för gemen- sam IT-Infrastruktur LDC Drift av LUNET (best. IT-enheten) Samordning datasäkerhet (best. IT-enheten) Drift förvaltningens system (best. förvalt. enheter) Tjänster till fakulteter / institutioner inom LU Tjänster till externa kunder

Mars 2005, bild 7 Snabbfakta om LDC Ingår i Lunds universitet Drivs som en fristående enhet Levererar tjänster i konkurrens Skall ge nollresultat över tiden 45 fast anställda Omsätter ca 45 MSEK

Mars 2005, bild 8 Produkt- och tjänsteområden Produkt- och tjänsteområden detta gör LDC till en Resurs för komplett leverans av IT-drift Applikationsdrift och utveckling Nätdrift och utveckling Servertjänster och datorhotell Arbetsplats- datorer med program Helpdesk - utbildning - säkerhet Projektledning / kundansvar

Mars 2005, bild 9Datorhotell En säker plats för din server Klimatanpassat Avbrottsfri kraft genom batteribackup och dieselaggregat Skydd mot stöld och intrång Brandskydd  Säkerhetskopiering  Säkerhetsuppdateringar  Hjälp med installationer ServertjänsterochDatorhotell

Mars 2005, bild 10Servertjänster Mail- och fileservers Webbhotell Databasserver Applikationsserver ServertjänsterochDatorhotell

Mars 2005, bild 11 Helpdesk – snabb hjälp direkt Alltid snabb kontakt Löser flesta problem direkt Registrering & uppföljning Tillgänglig för alla inom LU Helpdesk är nyckeln till LDC:s tjänster HelpdeskochUtbildning

Mars 2005, bild 12 Exempel på utbildningar Microsoft Office Statistikprogram Datasäkerhet Kundanpassade kurser HelpdeskochUtbildning

Mars 2005, bild 13 Tillsammans … kan vi : Ta fram effektiva LU gemensamma lösningar Hitta rätt mix av lokalt och centralt IT-stöd Förbättra LU:s IT-verksamhet Sänka LU:s IT-kostnader

Mars 2005, bild 14 Vi vill gärna ha förslag och synpunkter på hur vi kan bli bättre!