Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör
Mars 2005, bild 2 LU i pressen
Mars 2005, bild 3 1.Behov av ökad samordning av IT-frågor vid universitetet och av att tydliggöra roller. 2.LU:s IT-processer håller ojämn kvalitet och behöver förbättras. 3.De totala IT-kostnaderna ligger på ca 300 Mkr. Det finns en effektiviseringspotential. Lägst kostnader har de universitet som har en större central IT-verksamhet. 4.LDC fyller en viktig funktion – fokusera, öka affärsmässigheten och kommunicera. LU:s IT-verksamhet enligt IT-utredning
Mars 2005, bild 4 Förbättringsprogram inom LDC Kvalitetssäkring av leveransprocesser Höjd servicegrad och flexibilitet Produkter & tjänster bättre anpassade efter behoven Effektivisering och automatisering så långt möjligt Bredda leveranserna inom universitetet Enklare och säkrare att göra affärer med LDC
Mars 2005, bild 5 Min målsättning för LDC LDC skall aktivt bidra till: Kvalitetsförbättring av LU:s IT-stöd Kostnadssänkning av LU:s IT-stöd Förbättring av LU:s IT-användning Lunds universitet bästa användare av IT bland de svenska universiteten
Mars 2005, bild 6 IT-enhetens och LDC:s roll IT-enheten IT-strategi för LU IT-samordnare inom LU Beställare för gemen- sam IT-Infrastruktur LDC Drift av LUNET (best. IT-enheten) Samordning datasäkerhet (best. IT-enheten) Drift förvaltningens system (best. förvalt. enheter) Tjänster till fakulteter / institutioner inom LU Tjänster till externa kunder
Mars 2005, bild 7 Snabbfakta om LDC Ingår i Lunds universitet Drivs som en fristående enhet Levererar tjänster i konkurrens Skall ge nollresultat över tiden 45 fast anställda Omsätter ca 45 MSEK
Mars 2005, bild 8 Produkt- och tjänsteområden Produkt- och tjänsteområden detta gör LDC till en Resurs för komplett leverans av IT-drift Applikationsdrift och utveckling Nätdrift och utveckling Servertjänster och datorhotell Arbetsplats- datorer med program Helpdesk - utbildning - säkerhet Projektledning / kundansvar
Mars 2005, bild 9Datorhotell En säker plats för din server Klimatanpassat Avbrottsfri kraft genom batteribackup och dieselaggregat Skydd mot stöld och intrång Brandskydd Säkerhetskopiering Säkerhetsuppdateringar Hjälp med installationer ServertjänsterochDatorhotell
Mars 2005, bild 10Servertjänster Mail- och fileservers Webbhotell Databasserver Applikationsserver ServertjänsterochDatorhotell
Mars 2005, bild 11 Helpdesk – snabb hjälp direkt Alltid snabb kontakt Löser flesta problem direkt Registrering & uppföljning Tillgänglig för alla inom LU Helpdesk är nyckeln till LDC:s tjänster HelpdeskochUtbildning
Mars 2005, bild 12 Exempel på utbildningar Microsoft Office Statistikprogram Datasäkerhet Kundanpassade kurser HelpdeskochUtbildning
Mars 2005, bild 13 Tillsammans … kan vi : Ta fram effektiva LU gemensamma lösningar Hitta rätt mix av lokalt och centralt IT-stöd Förbättra LU:s IT-verksamhet Sänka LU:s IT-kostnader
Mars 2005, bild 14 Vi vill gärna ha förslag och synpunkter på hur vi kan bli bättre!