E-tjänster Upplands Väsby

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Advertisements

Effektivisering av identitets- och kontohantering vid UmU
Helhetslösningar för lagerhantering
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Alternativa tillvägagångssätt Registrera ny intervju i BCFPI
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – Egen nedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
TJÄNSTEN PULSEN COMBINE Nacka, Upplands Väsby, Täby
Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka.
Drömpriset ► 8000kr till förstapristagaren ”The best of the best” ► 4000kr till övriga kategorier  Bästa presentation  Bästa produkt  Bästa tjänst.
IT-kommissionen hösten 2002 One Stop Shopping Göran Crona Svensk Adressändring Agenda 1. Tjänster & marknad 2. Processen 3. Webbanmälningar slår rekord!
Program Genomgång av Synpunkten
Övertagande/Förvaltning
Enkel dator teknik Tips och tricks.
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
Myndighetsgemensamma lösningar för enklare företagande.
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Information till IT-designs programstudenter
LU - Central e-posttjänst E-post Nytt e-postsystem för LU-anställda.
INNEHÅLLSSTRATEGI för SKANE.SE workshop: innehåll och struktur
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Ny E-tjänst för Nyps
14 år av utveckling
Sveriges Miljöbästa kommun 2013.
Trender inom statsförvaltningen
Kvalitet – En förutsättning för driftsäkerhet Per Wikström DC-SYD 25 april 2013.
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Paketerad lösning för upp till 40 användare
Ekvationer Det är inte så svårt?.
Öppen Data Exempel från några kommuner som redan kommit igång.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Dagens problematik Trygghetslarm.
Projektet Väsby Entré PROJEKTET VÄSBY ENTRÉ UPPSÖKANDE DIALOG När? Onsdagen den 15 november 2011 Var? Väsby Centrum & Vilundaparken.
Öka servicen genom att använda fler kanaler så som e-tjänster, webb, telefon, e-post, sociala medier och personliga besök. Hålla webben mer uppdaterad.
Syfte och mål Öka tillgängligheten Öka förståelsen för processen
Andreas Cederbom & Joakim Lundberg Funkas Tillgänglighetsdagar 2010 Less is more.
VI SATSAR NU LOKALT!.  Max utdelning till förening  Minimal insats och inga återkommande säljinsatser  Störst chans att vinna.
Länkad Koladadata. öppnadata.skl.se – verktyget  Få upp intresset för att publicera öppna data  Ta bort tröskeln att publicera öppna data  Få till.
Utbildning Elektroniska blanketter 29-31
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
Evolution Sid
Verksamhetsutveckling och samarbete kring sammanhållen e-förvaltning
”Skolarea”/”skolportal” kommunikation mellan hem och skola
Syfte och mål Webbanmälan och elektroniskt ärendesystem Öka tillgängligheten Öka förståelsen för processen Öka rättssäkerheten Påskynda ärendeprocessen.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Stockholmsenkäten Stockholmsenkäten 2014 Syfte - Kartlägga drogvanor, kriminalitet, skolk, mobbning samt.
Lätt att göra rätt… Skatteverket
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Enkel dator teknik Tips och tricks. Välja storlek och radavstånd Här väljer du storlek på texten vi vill att ni använder 14 p till rubriker och 12 p till.
Sv FeatureMall Presentationsmall inför BigRoomPlanning 1.Paketmall 2.Utredningsmall
Stockholms stad Serviceförvaltningen PROCESS- OCH GRÄNSSNITTSBESKRIVNING KC Förskola.
Kontakt anbudsgivare- beställare under upphandlingstiden? ”Får man prata med varann? I så fall när och om vad?” Vad säger reglerna ? Hur hanterar man det.
Kundtjänst i mindre kommun – går det? Offentliga rummet 2016.
Så här anmäler du dig till högskolan VT18
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Information till Webb och Multimediaprogramstudenter
Nya ärendetyper på Mina sidor - Gemensam inlämningsfunktion
eHälsa och eTjänster inom socialtjänsten
Så här anmäler du dig till högskolan HT18
Så här anmäler du dig till högskolan HT18
Så här anmäler du dig till högskolan VT19
Kommunens Informationssystem om Arbetsmiljö
Den nya LMS-tjänsten Minette Henriksson Produktägare 27 december 2018
Presentation av Behörighetsbeställning på webben
Grundkurs Windows och Word
Mina sidor – inloggade tjänster
Presentationens avskrift:

E-tjänster Upplands Väsby Från teknik till användarvänlighet   Från inscannade pappersblanketter till e-tjänster

E-tjänster Upplands Väsby Blanketter Otydligt ansvar Rörigt Olika utseende

Exempel Felaktigt förvaltningsnamn Person- och förvaltningsnamn, felaktigt faxnr

Exempel Inscannad blankett Kommunvapen centrerar, kommunvapen till vänster Typsnitt: Comic Sans MS Inscannad blankett

E-tjänster i Upplands Väsby Beslut i Kommunfullmäktige den 16 december 2002 Nytta för kunderna Först ut var Väsbydialogen, barnomsorg Kommunstyrelsens ordförande hade bokat teaterbiljetter på näet, kunde inte detta vara något för kommunen? För de som inte kan besöka kommunen på kontorstid, kundnytta, minskad arbetsbelastning, effektivare hantering Politisk plattform 2002 - 2006 Nytovärdering 2008 – kr/ärenden för invånare 206 kr, internt 63 kr, tidsmässigt2,5 – 3 arbetsdagar jmf med 2 – 3 timmar! Trygghet

E-tjänster Upplands Väsby Idag Flera olika leverantörer Olika sätt att fråga efter samma uppgifter Olika utseende/design Fortfarande blankett

E-tjänster Upplands Väsby

Exempel Oviktig information Ta bort onödiga steg

E-tjänster Upplands Väsby Hur långt har vi kommit? Nytt koncept – lansering i april Ny organisation – hösten 2011 Väsby Direkt- kundkontaktcenter Nytt koncept, steg, innehåll, logik Organisation – namngivna personer, systemägare/förvaltare, styrgrupper och arbetsgrupper VD – tar emot samtal om e-tjänster, kan hjälpa till i de olika stegen, förhandlar om ny supportfunktion utanför kontorstid

E-tjänster Upplands Väsby Ställ frågor i rätt ordning och utnyttja webbens möjligheter Ren design, inget som stör Förklara svåra ord och begrepp Hjälp till användaren Minska ner antal steg Ge rätt förutsättningar från början

E-tjänster Upplands Väsby Enkel design Ger hjälp Logik – ärende först, personuppgifter sist

E-tjänster Upplands Väsby Förklara svåra ord och begrepp Minskat antal steg

E-tjänster Upplands Väsby Organisation för e-förvaltning Otydligt ansvar/befogenheter Otydliga roller Flera olika verksamhetssystem Manuell hantering Till exempel förändringar i lagar, ingen person utsedd på verksamheten Manuell hantering, flytta inkommande ärenden från e-posten till ett annat system, musikskolan ringa/mejla till föräldrar för tider etc.

E-tjänster Upplands Väsby E-tjänster via Iphone och android – felanmälan i vår Kommunautomaten – snabb handläggning Utveckla frågor och svar Lösning av ”Mina sidor” Samarbeta mellan kommuner Fortsätter med utvecklingen, lösning av Mina sidor – när invånarna klickar på Mina sidor ska alla ärenden komma upp – samla ihop från flera leverantörer Kommunautomaten – alla uppgifter tillsammans med ansökan- start med uppehåll i sophämtning , går direkt till vårt e-arkiv Samarbete – Pulsen combine , kan bli fler

E-tjänster Upplands Väsby Kontaktuppgifter Louise Tengstrand e-post louise.tengstrand@upplandsvasby.se Telefon 08 – 590 970 64