E-tjänster Upplands Väsby Från teknik till användarvänlighet Från inscannade pappersblanketter till e-tjänster
E-tjänster Upplands Väsby Blanketter Otydligt ansvar Rörigt Olika utseende
Exempel Felaktigt förvaltningsnamn Person- och förvaltningsnamn, felaktigt faxnr
Exempel Inscannad blankett Kommunvapen centrerar, kommunvapen till vänster Typsnitt: Comic Sans MS Inscannad blankett
E-tjänster i Upplands Väsby Beslut i Kommunfullmäktige den 16 december 2002 Nytta för kunderna Först ut var Väsbydialogen, barnomsorg Kommunstyrelsens ordförande hade bokat teaterbiljetter på näet, kunde inte detta vara något för kommunen? För de som inte kan besöka kommunen på kontorstid, kundnytta, minskad arbetsbelastning, effektivare hantering Politisk plattform 2002 - 2006 Nytovärdering 2008 – kr/ärenden för invånare 206 kr, internt 63 kr, tidsmässigt2,5 – 3 arbetsdagar jmf med 2 – 3 timmar! Trygghet
E-tjänster Upplands Väsby Idag Flera olika leverantörer Olika sätt att fråga efter samma uppgifter Olika utseende/design Fortfarande blankett
E-tjänster Upplands Väsby
Exempel Oviktig information Ta bort onödiga steg
E-tjänster Upplands Väsby Hur långt har vi kommit? Nytt koncept – lansering i april Ny organisation – hösten 2011 Väsby Direkt- kundkontaktcenter Nytt koncept, steg, innehåll, logik Organisation – namngivna personer, systemägare/förvaltare, styrgrupper och arbetsgrupper VD – tar emot samtal om e-tjänster, kan hjälpa till i de olika stegen, förhandlar om ny supportfunktion utanför kontorstid
E-tjänster Upplands Väsby Ställ frågor i rätt ordning och utnyttja webbens möjligheter Ren design, inget som stör Förklara svåra ord och begrepp Hjälp till användaren Minska ner antal steg Ge rätt förutsättningar från början
E-tjänster Upplands Väsby Enkel design Ger hjälp Logik – ärende först, personuppgifter sist
E-tjänster Upplands Väsby Förklara svåra ord och begrepp Minskat antal steg
E-tjänster Upplands Väsby Organisation för e-förvaltning Otydligt ansvar/befogenheter Otydliga roller Flera olika verksamhetssystem Manuell hantering Till exempel förändringar i lagar, ingen person utsedd på verksamheten Manuell hantering, flytta inkommande ärenden från e-posten till ett annat system, musikskolan ringa/mejla till föräldrar för tider etc.
E-tjänster Upplands Väsby E-tjänster via Iphone och android – felanmälan i vår Kommunautomaten – snabb handläggning Utveckla frågor och svar Lösning av ”Mina sidor” Samarbeta mellan kommuner Fortsätter med utvecklingen, lösning av Mina sidor – när invånarna klickar på Mina sidor ska alla ärenden komma upp – samla ihop från flera leverantörer Kommunautomaten – alla uppgifter tillsammans med ansökan- start med uppehåll i sophämtning , går direkt till vårt e-arkiv Samarbete – Pulsen combine , kan bli fler
E-tjänster Upplands Väsby Kontaktuppgifter Louise Tengstrand e-post louise.tengstrand@upplandsvasby.se Telefon 08 – 590 970 64