Matematik Kurs C Grafer och derivator.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DERIVATAN – ETT EXEMPEL
Advertisements

Föreläsning 3 25 jan 2010.
Optimering av fiskens storlek i en fiskodling
Linjära funktioner & ekvationssystem – Ma B
ETT SÄTT ATT BESKRIVA VERKLIGHETENS SITUATIONER MED MATEMATIK
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Nulägesanalys genom frågor
Talföljder formler och summor
Kurvor, derivator och integraler
Introduktionsproblem med lösning
MaB: Andragradsfunktioner
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
Gravitation & Cirkulär rörelse Centripetalacceleration Newtons Gravitationslag Satelliter Keplers lagar.
Vad är teknik?.
Matematikbiennalen ”Laborativ matematik via internet” av Patrik Erixon
Ellära Fysik 1 / A Översiktlig beskrivning av en del av innehållet i Ellära – Fysik A För djupare studier hänvisar jag till kurslitteratur som finns.
Numeriska beräkningar i Naturvetenskap och Teknik
Numeriska beräkningar i Naturvetenskap och Teknik
Numeriska beräkningar i Naturvetenskap och Teknik
TI-82/84.
Föreläsning 2 21 jan 2008.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Kontinuerliga system: Differentialekvationer
Sekant, tangent, ändringskvot och derivata för en funktion
Kap 2 – Förändringshastigheter och derivator
Föreläsning 1 19 jan 2008.
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
2 Ändringskvot och derivata
Vad innebär det att kunna gymnasiets matematik? En diskussion om en tolkning av gymnasiets kursplaner Torulf Palm Umeå universitet Torulf Palm Umeå universitet.
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Fysikexperiment 5p Föreläsning Korrelationer Ett effektivt sätt att beskriva sambandet mellan två variabler (ett observationspar) är i.
En guide för arbeten i SO
Projekt 5.3 Gilpins och Ayalas θ-logistiska modell A Course in Mathematical Modeling - Mooney & Swift.
DERIVATAN EN INTRODUKTION.
TALLINJEN(Repetition)
1 Fler uträkningar med normalfördelningstabell Låt X vara Nf(170,5). Beräkna Lösning:
Manada.se Förändringshastighet och derivator. Förklara och använda begreppet lutning ändringskvot manada.se.
Samband och förändring. Delen i procent Finns två metoder. Antingen räknar man först 1 % (genom att dividera med 100) och multiplicerar till den procenten.
Kap 2 – Förändringshastigheter och derivator
Lite matterepetition Räknesätten, bråk, förkorta, parenteser
Kap 2 – Förändringshastigheter och derivator
Kurvor, derivator och integraler
Kurvor, derivator och integraler
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Kapitel 2 Förändringshastighet och derivator manada.se.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Föreläsning 1 18 jan 2010.
GRNMATC – KAP 6 NEGATIVA TAL.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Kurvor, derivator och integraler
Samband Y-axel Graderat 4 Kordinatsystem 3 2 1
GENOMGÅNG 2.1 Ändringskvoter Begreppet derivata.
Kapitel 2 Förändringshastighet och derivator manada.se.
Presentationens avskrift:

Matematik Kurs C Grafer och derivator

Derivatan f ´(x) till funktionen f (x) är given av grafen nedan. Din uppgift är att skissa funktionen x f ´(x) Observera att derivatan till en funktion är en ny funktion.

Vilka förkunskaper har du? * När är en funktion positiv respektive negativ? Den är positiv då y > 0 dvs. ligger ovanför x-axeln * Vad innebär det att derivatan till en funktion är positiv? Eftersom derivatan i en punkt = tangentens lutning betyder det att tangentens lutning är positiv och funktionen växer * Vilka är funktionens intressanta punkter? De punkter där tangentens lutning är noll dvs. max min o terrasspunkter. f ´(x) = 0

Dessa punkter avsätter du på en tallinje. * För vilka x är är derivatan noll dvs. vilka är derivatans nollställen? Dessa punkter avsätter du på en tallinje. * Vilket värde har derivatafunktionen då x < -3 Derivatans värde är negativ. Avsätt värdet på tallinjen. * Vad har derivatafunktionen för värde mellan sina nollställen? x f ´(x) Detta positiva värde avsätter du på tallinjen. * Då x > 3 är derivatan återigen negativ x f ´(x) - 3 3 - + -

- + Nu har du nedanstående bild att arbeta med. Och utifrån den kan du beskriva grafen till funktionen x f ´(x) - 3 3 - + Funtionen f (x) avtar för att därefter växa och sedan avta igen Min Max f (x) Observera att du med denna metod inte kan säga något om funktionens läge i y-led.

Funktionens läge i y-led eller skärning med y-axeln beror på konstanten i funktionen Graferna som visas är: f (x) = -x3/3 + 9x + 5 g (x) = -x3/3 + 9x - 5 Deriverar du dessa båda funktioner får du att f ´(x) = g´(x) eftersom derivatan av en konstant är noll. f ´(x) = - x2 + 9 Derivatafunktionen f ´(x) är en ledsen andragradsfunktion * Vilka nollställen har derivatafunktionen?

”Mer matematik åt alla” önskar jan.sandberg@edu.falkenberg.se En funktions nollställen innebär att y = 0, dvs. funktionens skärning med x-axeln. Där derivatafunktionen f ´(x) = - x2 + 9 -x2 + 9 = 0 x f ´(x) Ser du nu vilka nollställena är? f ´(x) = 0 då x1= -3 och x2 = +3 Nu kan vi jämföra med derivata- funktionens graf Är det något du funderar på är det bara att köra bildspelet en gång till. ”Mer matematik åt alla” önskar jan.sandberg@edu.falkenberg.se