Revision SITHS 2013 Extern revision på SITHS-anslutna organisationer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Säkerställd intern styrning och kontroll
TjänsteID+ i Primärvården 2011
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Tillämpning av koden november Analysens innehåll •Analys av BSR med avseende på huruvida de uppfyller Kodens paragraf –anger att.
Avvikelsehantering våren 2013 av företagen som erhållit avvikelser
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Årsuppföljning LSO.
eKörkort Genomförandegrupper 22 maj 2007
TJÄNSTEN PULSEN COMBINE Nacka, Upplands Väsby, Täby
Föreningen för Förvaltningsinformation
SITHS Thomas Näsberg Sjukvårdsrådgivningen
Fotostationer på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Västra Götalandsregionen 13 november 2013 Fredrik Rasmusson.
Distriktet i Stockholm
Visning av nya statistik och loggar
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Stora additionstabellen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Ny E-tjänst för Nyps
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
FÖRARINFORMATION Södermanland-Västmanlands Bilsportförbund 1/21 VÄLKOMMEN !
VGR Carelink , Thomas Näsberg.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Nöjdhetsbarometern Nöjdhetsbarometern –förberedelser Varför nöjdhetsbarometer om MIP? Flemming Kristensen, socialhögskolan Upplevelser kring resultat.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Helen Sigfast Tomas Ahl Thomas Näsberg
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Stockholm stad Familjedaghem 2013 Staden totalt Presentation Om undersökningen Frågorna i enkäten Inför läsning av rapporten Svarsfrekvens Resultat –Staden.
Säkerhetskrav vid informationsutbyte med aktörer inom vård och omsorg
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
Öppen diskussion angående stöd för PDL Av: Thomas Engdahl.
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Fakta om undersökningen
SITHS Thomas Näsberg Sjukvårdsrådgivningen
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Arbetsflöde med ProSang för Vävnad
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Övertag och Recertifiering Jan-Olof Marberg.
Budget 2014 Stockholms läns landsting Maj 2013
Manual Offentliga jobb Chefer HR-funktion Version 1.0
Revisionsplan – Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, BDO Stockholm AB PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges protokoll , §
SAMBA Lars Björkman SAMverkan Begrepp Arkitektur.
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
12 mars Kommunal handläggning av OVK. 14:15 – 14:40 Inledning, samverkans- gruppen och OVK-rapport 14:40 – 15:00 OVK-historik, regelverk "OVK 2012" (
Stora subtraktionstabellen
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Kvalitetssäkring av eventuellt förorenade områden i Blekinge län 2008 Christer Idström och Johanna Rosén Miljöenheten Länsstyrelsen i Blekinge län Stockholm.
IED-Statusrapporter Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Mottagningsverksamhet och administrativ personal.
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Västra Götalands Läns RAorganisation Fredrik Rasmusson Ale kommunMunkedal kommun Alingsås kommunMölndals stad Bengtsfors kommunOrust (Henån) Bollebygd.
VAD VI GÖR OCH HUR  Vad är SITHS?  SITHS på RJH  Beställning och utlämning  Reservkortshantering  ID-kontroll, kvittens och information  Specialrutiner.
SITHS informationsträff april-maj 2015 Innehåll – Genomgång av revision hösten 2014 – Förtydliganden – Att diskutera – Massutbytet – Lösenordsfritt för.
BILD 1. BILD 2 Vi skulle vilja prata om: Iakttagelser från revisionsåret 2007 Planer för revisionsåret 2008.
MILJÖREVISION DAG 3 Planering inför miljörevision samt formulering av inledande frågor. Vi genomför en övningsrevision där vi använder våra inledande frågor.
Beslut att fatta under/efter Q1 2017:
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Presentation av Behörighetsbeställning på webben
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Presentationens avskrift:

Revision SITHS 2013 Extern revision på SITHS-anslutna organisationer 13 november 2013 Katrine Streng SITHS Förvaltning

Planeringen

12 utvalda organisationer Attendo Sverige AB Enköpings kommun Global Health Online AB (vården.se) IT Omsorg i Stockholm AB Kriminalvården Landstinget Västmanland Linköping kommun SOS Alarm Stockholm läns landsting Trosa kommun Vindelns kommun Åre kommun

Metoder Revision 2013 Enkät Besök Revisionsrapport Ladda upp rutindokument Redogör för processer Besök Revisionsrapport Revisionsrapport till respektive organisation Avidentifierad rapport publicerad på www.inera.se

Revisionsområden HSA Kontrollkörningar och stickprovskontroll SITHS Funktionscertifikat Reservkort Intern revision

Områden SITHS-Revision 2013 Administration och processer Hantering av funktionscertifikat Hantering av reservkort Intern revision Är det genomfört för HSA och för SITHS Laddat upp revisionsdokument

Identifiering och bedömning av brister Hög (allvarlig) – ej uppfyllt regelverk eller omfattande /allvarlig gällande kvalitetssäkrings-/identifieringsrutiner Mellan – delvis uppfyllt regelverk eller begränsad brist i omfattning eller allvarlighetsgrad Låg – endast mindre justeringar eller kontroller Åtgärdad brist – identifierad vid Ineras kontrollkörningar men åtgärdad vid besöket eller när enkäten skickades tillbaka

Totalt antal brister (141 st.) Fördelning per allvarlighetsgrad

Brister per revisionsområde Revisionsområdena: A= HSA B=Kontrollkörningar och stickprover C=SITHS D=Funktionscertifikat E=Reservkort F=Intern revision För område F ställdes en fråga gällande SITHS och en gällande HSA (Har intern revision genomförts) så total 24 frågor.

Område C. SITHS (totalt 34 brister) 10 allvarliga brister, varav 8 identifierades vid revisionsbesök: Korthandläggare tar del av kortmottagarens pinkoder vid utgivning Telias villkor för e-legitimation lämnas inte ut till kortmottagaren Avsaknad av beskrivning för identifieringsrutiner CRA kvitterar i SITHS Admin att kortet har lämnats ut och att personen har legitimerat sig när kortet anländer från leverantören, därefter läggs kortet i låsbart utrymme i väntan på kortutgivning till mottagaren

Område C. SITHS (forts. allvarliga brister) SITHS-obehörig personal i reception lämnar ut kort till kortmottagaren Bristfällig förvaring av arkivmaterial, kvittenser förvaras i pärmar på öppen bokhylla på korthandläggarkontoret Kort/certifikat som inte inkommer till CRA revokeras inte Otillåten insamling av SITHS-kort för revokering av certifikat

Område D. Funktionscertifikat (totalt 14 brister) 8 allvarliga brister: Förekommer att samma person både beställt och kvitterat ut funktionscertifikat (förekom hos två organisationer) Rutinbeskrivningar saknas: verifiering av behörig beställare av funktionscertifikat arkivering av information om identifiering och kontroll av behörig beställare saknas utlämning av funktionscertifikat med tillhörande pinkoder saknas (förekom hos tre organisationer) utgivning av funktionscertifikat då domänen inte ägs av den egna domänen Endast 5 av 12 organisationer använder funktionscertifikat

Område E. Reservkort (totalt 14 brister) Endast 1 allvarlig brist identifierades: Otillåten insamling av reservkort för revokering av certifikat 8 av 12 organisationer hanterar reservkort Kortet lämnas till chef som inte klipper kortet direkt

Område F. Intern revision (totalt 11 brister) 6 allvarliga brister: Ingen intern revision har genomförts avseende SITHS (förekom hos tre organisationer) Ingen intern revision har genomförts avseende HSA (förekom hos tre organisationer)

Uppföljning av tidigare revisioner Åtgärdsplanerna följs upp kvartalsvis Status och tidplan för hantering av kvarvarande brister Statusrapporterna kontrolleras och brister markeras som åtgärdade Bekräftelse när samtliga brister har åtgärdats

Revision 2011 90 brister identifierades totalt (12 organisationer) 6 brister är fortfarande ej åtgärdade 3 organisationer har brister kvar att åtgärd Samtliga kvarvarande brister är inom område HSA

Revision 2012 140 brister identifierades totalt (12 organisationer) 5 organisationer har åtgärdat samtliga sina brister 23 brister är fortfarande ej åtgärdade 6 kvarvarande brister är inom området SITHS (inkl reservkort, funktionscertifikat och intern revision)