Övertagande/Förvaltning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Staffan Hagnell,.SE Samverkan med Svensk e-legitimation i andra federativa initiativ.
Advertisements

Välkommen.
Kvalitetssäkrad leverans i Maximoprojekt
NUAK Förnyad förvaltning
Fyra införandesteg Utbildnings- information och grundläggande katalog- information Årsredovisning Uppföljning Examen + Resultat + Studiedeltagande Metod.
Janne Dicander Koncern IS-IT strateg
Anvisningstjänstens roll inom infrastrukturen för Svensk e-legitimation Martin Lindström
Att söka och förvalta kunskap
Janne Söderlund
Vitec Fastighet Energiuppföljning
Test och kvalitetssäkring i Ladok3
E-tjänster Upplands Väsby
Pontus Abrahamsson Joakim Örnstedt Startbild Systemkonsult
Workshop för GIS samordnare
LPL-möte Umeå
Gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T
Sven-Håkan Olsson ny_aerendehantering_v1.ppt
Varför vänta! Dra nytta av nya funktioner i Maximo
R E D A regionalt digitalt arkiv - ett samverkansprojekt.
Socialförvaltningen. Projekt Projektets början  21 maj Informationsmöte om 24 timmarsmyndigheten  juni Tällberg Försörjningsstöd Serveringstillstånd.
UNIT - Jim Nordlander LiU-pass Anv.identifiering vid Linköpings Universitet Jim Nordlander Projektledare/Systemutvecklare
Identitetshantering i praktiken
Ändamålsenlig drift KTH den 23 oktober Bakgrund och syfte »Ändamålsenlig drift är ett delprojekt inom Förnyad förvaltning som har till uppgift att.
Utbildarutbildning Ny organisation fr o m 1/ IdrottOnline (5 personer) IT/Drift (5 personer)
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Att komma igång Checklistor och tips.
SOA >> Fast Forward Daniel Akenine, Teknikchef Microsoft AB.
ÖTP-möte Stockholm Diskussionsunderlag Verksamhetsutveckling & sambruk av kommunala e-tjänster.
1 Geoteknisk sektorsportal - datainfrastruktur för tillgång till geotekniska undersökningar Huvudstudie Bengt Rydell och Mats Öberg, SGI SKL referensgrupp.
Geografisk Samhällsinfomation -Informationskartan
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
En kontrollerad terminologi i ett multiprofessionellt fackspråk Utmaningar och barriärer Ulla Gerdin SSNs workshop 24 november 2010.
Uppföljning 2.0 Sverker Djerf, Logica.
Harmoniserat metadataset 2003 Remissynpunkter 4 Dokumentklasser –i stort tillräckligt –matchning mot egna 4 Användningsområde –typiska tillämpningsfall.
Göteborg Inger Riesenfeld-Örn
Verksamhetsutveckling och samarbete kring sammanhållen e-förvaltning
”Skolarea”/”skolportal” kommunikation mellan hem och skola
VIS förvaltning Kontaktpersoner (en/division)
Presentation Socialstyrelsen är statens nationella expert- och tillsynsmyndighet inom hälso- och sjukvård. socialtjänst, hälsoskydd och smittskydd och.
R E D A regionalt digitalt arkiv - ett samverkansprojekt LANDSARKIVET I LUND.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Nytt ekonomisystem i Malmö stad
Vad är GeoBas? Intergraphs svensk-utvecklade system för
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Ny mailtjänst vid LU Agenda –Nuvarande situation –Projektets mål –Framtida mål mars 2008, bild 1.
Införa IT-stöd i verksamheten Anna Lena Westman. Status Införa IT-stöd i verksamheten 2 Upphandling av IT-stöd för planering och uppföljning genomförd.
Värdekompassen Clinical Value Compass Paul Batalden och Gene Nelson Dartmouth Medical School, New Hampshire, USA.
Vindbrukskollen Ett projekteringsverktyg, en e-tjänst och en informationskälla om vindkraftverk. Magnus Nårdal Projektledare.
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Introduktion till SAML federation Varför använda SAML federation för elektronisk legitimering och underskrift Stefan Santesson Martin Lindström.
Kostnadshantering Ansvarar för att de IT-tjänster som levereras har kostnadstäckning och att pris är i relation med kvalitén. Det finns indirekta och direkta.
Ladok3, informationsdag Arlandia, Målet med dagen Att sprida information om projektet och produkten Ladok3 genom att beskriva: »Vad har vi.
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
Kommunal synpunktshantering
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Nytt och Smart i Magna Cura
Rapport om ALMA-projektet
Införande av Platina på Kustbevakningen
Regional Vattenförsörjningsplan
VIS förvaltning Kontaktpersoner (en/division)
Vad är en identitetsfederation?
2 Introduktion administration och system 25/ Sofia Wallgren
När systemen aldrig någonsin får stanna
Ett ”lyckat” projekt som misslyckades
Systemanskaffning – IT-avdelningens syn
Statusrapport införande
Förvaltningsområde VIS
-Administratörer.
Presentationens avskrift:

Övertagande/Förvaltning Diariestöd En berättelse om Kund och Leverantör i Samverkan Ett Diariestöd med Kundspecifika anpassningar Integration Skyddade personuppgifter Singel Sign On Vilka lösningar tillförde vi? Viktiga milstolpar? Thomas Näsberg Ida Infront Projektledare – Sundsvalls kontoret Projektstart Kravanalys 1:a Leverans 2:a Leverans 3:e Leverans Acceptanstest Drift/Verifiering Övertagande/Förvaltning

Diariestöd Från projektstart mot slutleverans Kravanalys Vad beställde vi och vad får vi? Vad beställde de och hur gör vi? Utveckling och avstämning 1:a leverans ”Standard Diarium” – hur ser det ut? Förvaltning av befintligt Diariesystem Information, Förankring, Migrering, Utbildning Utveckling av Integration, Integritetsloggning, Skyddade personuppgifter och avstämning 2:a leverans ”Standard Diarie++” – hur ser det ut nu? Detaljerade krav från Verksamheten Konfiguration, Utveckling och avstämning Möte med Intressenter – workshop ”Användbarhet”, Förankring 3:e leverans ”Diariestödet” – tillräckligt bra?

Övertagande/Förvaltning Diariestöd Lagar och regler Standarder Användarstöd Funktionella krav Registrering Sökning Rapporter Utskrifter Bevakning Notifiering Skanning Avslutade ärenden Icke funktionella krav Roller och ansvar Integration Integritetsloggning Skyddade personuppgifter Drift/Backup/Prestanda Leverans/Förvaltning Konfiguration Webb (applikation/utbildning) Från projektstart mot slutleverans Kravanalys Vad beställde vi och vad får vi? Vad beställde de och hur gör vi? Utveckling och avstämning 1:a leverans ”Standard Diarium” – hur ser det ut? Acceptans test Drift/Verifiering Övertagande/Förvaltning Projektstart Kravanalys 1:a Leverans 2:a Leverans 3:e Leverans

”Standard Diarium”

Övertagande/Förvaltning Diariestöd Lagar och regler Standarder Användarstöd Funktionella krav Registrering Sökning Rapporter Utskrifter Bevakning Notifiering Skanning Avslutade ärenden Icke funktionella krav Roller och ansvar Integration Integritetsloggning Skyddade personuppgifter Drift/Backup/Prestanda Leverans/Förvaltning Konfiguration Webb (applikation/utbildning) Från projektstart mot slutleverans Förvaltning av befintligt Diariesystem Information, Förankring, Migrering, Utbildning Utveckling av Integration, Integritetsloggning, Skyddade personuppgifter och avstämning 2:a leverans ”Standard Diarie++” – hur ser det ut nu? Acceptans test Drift/Verifiering Övertagande/Förvaltning Projektstart Kravanalys 1:a Leverans 2:a Leverans 3:e Leverans

”Standard Diarie++”

Hantering av skyddade personuppgifter (SID) Hantering av integritetsloggning (I-log) Hantering av SSO (inloggning med eTjänstekort) Integration/interaktion med bakomliggande system Integration/interaktion med bakomliggande system SSO-inloggning

Övertagande/Förvaltning Diariestöd Lagar och regler Standarder Användarstöd Funktionella krav Registrering Sökning Rapporter Utskrifter Bevakning Notifiering Skanning Avslutade ärenden Icke funktionella krav Roller och ansvar Integration Integritetsloggning Skyddade personuppgifter Drift/Backup/Prestanda Leverans/Förvaltning Konfiguration Webb (applikation/utbildning) Från projektstart mot slutleverans Detaljerade krav från Verksamheten Konfiguration, Utveckling och avstämning Möte med Intressenter – workshop ”Användbarhet”, Förankring 3:e leverans ”Diariestödet” – tillräckligt bra? Acceptans test Drift/Verifiering Övertagande/Förvaltning Projektstart Kravanalys 1:a Leverans 2:a Leverans 3:e Leverans

”Diariestödet”

Text… Diariestödet med egna ärendetyper (rollstyrt) Diariestödet med egen konfiguration Diariestödet med egen webb utbildning

Övertagande/Förvaltning Diariestöd Lagar och regler Standarder Användarstöd Funktionella krav Registrering Sökning Rapporter Utskrifter Bevakning Notifiering Skanning Avslutade ärenden Icke funktionella krav Roller och ansvar Integration Integritetsloggning Skyddade personuppgifter Drift/Backup/Prestanda Leverans/Förvaltning Konfiguration Webb (applikation/utbildning) Från projektstart mot slutleverans Kvar att göra? Dokumentation Acceptans Förvaltning Framtida support Acceptans test Drift/Verifiering Övertagande/Förvaltning Projektstart Kravanalys 1:a Leverans 2:a Leverans 3:e Leverans

Projekt Diariestöd