REKLAM OCH MARKNADSFÖRING
KONSUMTION PÅ GOTT … ”Want to get happier? Let’s go shopping again. I’m ready.” ”Glöm drömmen om en vit jul. Shoppa istället!” ”Nu måste vi shoppa oss ur krisen.” ”I buy you anything, I buy you any ring.”
… OCH ONT ”Vi spenderar pengar vi inte har på saker vi inte behöver för att göra intryck som inte består, på människor vi inte bryr oss om.” Hur många jordklot skulle behövas om alla konsumerade som vi gör i Sverige? Problem att kontrollera den egna konsumtionen – Shopaholics och överskuldsättning
•”Big fan of varumärken” •Varumärken pratar med mervärden •Vi shoppar attityder och identitet •Kan man shoppa sig till respekt och lycka? ALLT HANDLAR OM VARUMÄRKEN
GÅR VI PÅ REKLAM? • 70 miljarder säger att så är fallet • Unga vuxna är den primära målgruppen • Har branschen drabbats av en reklaminfarkt? • Marknadsförarna söker nya vägar