CABOTAGESEMINARIUM Nya förändrade villkor? Malmö Börshus 2013 – 01 - 17 2013-01-17Tommy Pilarp, Förbundsjurist 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
13 jan feb apr jul jul nov feb okt nov dec 2006 Vad har EU för befogenhet/behörighet?
Advertisements

Europeiska kommissionens förslag till:
En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
Kommunikationssamordnare EU-kommissionen i Sverige
The MOVIDA Project Background: EPBD 2010, compulsory inspection of HVAC- systems. Energy Performance of Buildings Directive Goal –Enhance energy efficiency.
Forskarmobilitet i global konkurrens - en teknisk högskolas perspektiv Stefan Bengtsson Chalmers tekniska högskola.
EU 2020-strategi Smart tillväxt, hållbar tillväxt, tillväxt för alla
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Förstudie 2. Design 3. Migrering 4 Analys av befintlig miljö –Microsoft Assessment and Planning (MAP) kan användas för att analysera sin miljö.
Single European Railway Committee (SERAC)
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot... E-services – what’s now and what’s next for the Swedish Pensions Agency? Mikael.
Harry Robertsson, Teknisk Direktör, Stena Rederi AB
TIMBRO 18 september 2012 TIMBRO Sammanfattning: Economic Freedom of the World Index 2012.
1 Drivkrafter för energiinvesteringar – finns de? Strategier för investeringar i 16 bostadsföretag Lovisa Högberg
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt
Employment Service in the Information Society Open customer systems.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Gothenburg.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Exempelbaserade specifikationer med SpecFlow
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Systemdesign som process
Deliveries by train All photos: Jonas Jernberg. In our ambition to find the best solutions for the enviroment We are certified by ISO and FSC. We.
Public Participation and Dialogue in Road-Planning and Road-Design Example: Bypass Norrtälje Suzanne de Laval SWEDEN.
TUG Konferens Djurönäset 12:e April Patrik Zander, Sr Sales Engineer.
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Åsa Tysklind.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
”National Champions” Nordiska konkurrensnätverket Bergen 2008 Hans Henrik Lidgard.
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
CEN 350 Mot en standard för beskrivning av byggnaders hållbarhetsprestanda byggd bl a på deklarationer av byggmaterials och byggprodukters miljöprestanda.
Ett nytt direktiv för radioutrustning 2014/53/EU
Speciellt intressant i kundbelåtenhet i Finland Tuovi Päiviö-Leppänen
Marin communication. Arbetsledning Alla med befälsställning är också arbetsledare. Detta medför ansvar även i arbetsmiljöfrågor. Varje arbetsledare är.
Transparenslagens tillämplighet på högskolesektorn HfR:s konferens på Tammsvik den 16 november 2007.
THINGS TO CONSIDER WHILE PLANNING A PARTY Planning an event can take an immense amount of time and planning. Even then, the biggest problem that arises.
STEPS TO FOLLOW FOR BECOMING A SHIP CAPTAIN A career as a ship captain can be a tedious task. Ship captains take care of business, navigation and operation.
Migrationsrätt: Legal immigration JL Ida Staffans.
Digitization and Management Consulting
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Per-Åke Andersson Globalisering och utveckling Karlstad Universitet, HT2010 F2: Smith and Ricardo Per-Åke.
GDPR - General Data Protection Regulation
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
Malmö Innovationsarena
Meeting singles had never been so easy before. The growing dating sites for singles have given a totally new approach to getting into relationships. ‘Singles.
Automation in the Swedish Business Sector Lars Persson Presentation
Svarsfrekvensen i undersökningar från webbpaneler. Några resultat
How to Buy Engagement Rings for Women Online?. Buying engagement rings for women or tiffany celebration rings from the online market could be a bit challenging.
Amazing Wedding/Bridal Jewellery & Gifts Available Online Pearlleady.com.
Vad gör jag om jag vill forska med SPORs data?
Viveka Palm Deputy Director Regions and Environment, Statistics Sweden
Vattenfalls Idrotts- & Fritidsförbund
The Swedish Forest-based Sector Research Agenda …
decarbonising road transport
Xxx skolans/universitetsförvaltningens miljöledningssystem Möte ÅÅMMDD
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
Eunis Research and Analysis Initiative
Reporting of indicators i Sweden step by step
Memberstate meeting Brno
Presentationens avskrift:

CABOTAGESEMINARIUM Nya förändrade villkor? Malmö Börshus 2013 – Tommy Pilarp, Förbundsjurist 1

Nya cabotage-regler BAKGRUND: EU Kommissionen har lagt fram förslag på nya cabotage-regler  ”Review of EU rules concerning access to the EU road haulage market and access to the occupation of road transport operator”  Dessa förslag baseras på den rapport som lades fram under hösten 2012 av ”High Level Group”  Syftet är att ytterligare liberalisera och öppna upp [väg] transport-marknaden inom EU. 2

Nya cabotage-regler  De förslag som presenteras skall öka effektiviteten inom vägtransport-sektorn, både vad gäller miljö som ekonomi, – samt skapa mer jämlika villkor för de olika aktörerna.  ”… to improve the efficiency of road transport, both in economic and environmental terms, – and to create a more even playing field for road transport” 3

Nya cabotage-regler • Vad är nytt från existerande regler • …och vad är nytt från förslaget från

Nya cabotage-regler  Kommissionen argumenterar nu att en ökad liberalisering kan leda till tillväxt inom EU som helhet. – En ökad liberalisering av transportmarknaden och en priskonkurrens i slutändan är av godo för konsumenter och EU:s ekonomi som helhet är delvis nya argument  Detta kan ses som ett sätt att leda debatten om ’social dumpning’ in på andra spår. 5

Nya cabotage-regler  De förslag som presenteras skall öka effektiviteten inom vägtransport-sektorn, både vad gäller miljö som ekonomi, samt skapa mer jämlika villkor för de olika aktörerna.  ”… to improve the efficiency of road transport, both in economic and environmental terms, and to create a more even playing field for road transport” 6

Nya cabotage-regler  Kommissionen slår även fast att även andra än åkerier berörs av reglerna om cabotage • Som speditörer och konsumenter  Och i slutändan EU som helhet 7

Nya cabotage-regler  “The cabotage rules apply to road hauliers but they indirectly affect freight forwarders and shippers as well.  Any further relaxation of restrictions on cabotage and harmonisation of the rules on establishment will have an impact on both hauliers performing international transport and resident hauliers engaged in domestic transport. 8

Nya cabotage-regler  “ Given the importance of road freight transport in Europe, further market opening would also have wider economic benefits in terms of the level of prices, competitiveness and efficiency of European industries.  In this sense it would have a positive impact on consumers and businesses using road haulage services.  The decrease in congestion, CO2 emissions, pollutants and noise levels will also have a positive effect on other transport users and citizens. 9

Nya cabotage-regler  ”..The opening of road freight markets can therefore contribute to the growth agenda ensuring that the EU economy benefits from more efficient transport services.  The initiative will improve the efficiency of logistics and of the overall economy and increase consumer welfare. 10

Nya cabotage-regler  Depending on the method chosen for market opening and improving enforcement, it is also expected that increased competition and the differences in cost levels may lead to a further deflationary effect on prices and loss of competitiveness of local hauliers in Member States with higher cost levels. I  in the short term, applying local labour rules to all drivers would mitigate or avoid this possible impact. 11

Nya cabotage-regler  Kommissionen definierar i sin Road Map två huvudsakliga “problem” [med det nuvarande systemet] som de nya förslagen skall rätta till; 1.Suboptimal efficiency of road haulage 2.Uneven playing fields in terms of implementation (including checks) and social standards 12

Nya cabotage-regler Vad gäller det första ‘problemet’ (suboptimal efficiency of road haulage) konstateras att nuvarande Direktiv (1072/2009) “was put in place to replace a patchwork of national rules on access to [road freight] market” men att begränsningen om tre transporter på sju dagar förhindrar operatörer att verka inom andra medlemsstater “…However by setting an upper limit to the time and number of operations carried out abroad, these rules effectively limit the freedom of hauliers to provide services in other Member States” 13

Nya cabotage-regler Vad gäller det andra ‘problemet’ (uneven playing field…implementation and social standards) menar Kommissionen att dagens system skapar barriärer för harmoniserade sanktionssystem samt aktörers möjligheter att agera på andra marknader “…divergent interpretations…lead Member States to apply these [rules] inconsistent…creating barriers to harmonised enforcement” “…Member states apply conditions [of establishment of foreign operators] inconsistently thus creating barriers to entry onto domestic markets” 14

Nya cabotage-regler Vidare menar Kommissionen att vad gäller sociala villkor mycket av de argument om ‘illegal’ arbetskraft som framförs görs så utan faktiskt grund “…Illegal employment is often associated with cabotage, although it often has little to do with these operations..” 15

Nya cabotage-regler Slutligen framförs att tillämpligheten av lokala (nationella) arbetsvillkor de facto försvåras av och kan kringås genom kontraktuella affärsförhållanden “…a haulier carrying out a contract received through subcontracting,…., will not fall under the scope of the Directive [Posting of Workers Directive]” 16

Nya cabotage-regler DE NYA FÖRSLAGEN Kommissionen lägger fram fem förslag, kallat “Policy Packages 1 – 5”  Ingen ambition att bibehålla ’status quo’  Ingen ambition att begränsa rätten till cabotage  Ambition att liberalisera nuvarande system – Olika ”grader av liberalisering” 17

Policy Package # 1  Tidsbegränsning (7 dagar) (som idag)  Ingen begränsning av antalet transporter  Får börja när dragbilen anlänt till värdmedlemsstaten  Behöver klargöras  Skall föregås av en internationell transport  Behöver dock ej vara avslutad  Oklart om krav på nationell registrering av cabotage-verksamhet  Oklart om nationella arbetslagar (värd-medlemsstaten) äger tillämpning 18

Policy Package # 2  Införandet av ett helt nytt cabotage-system  Cabotage möjligt under en begränsad tidsperiod ( dagar?)  Nationell registrering av cabotage-verksamhet  Nationella arbetslagar (värdmedlemsstaten) skall tillämpas ….redan från första transporten efter att en internationell transport avslutats  Minimilöner  Semesterlön  Övriga sociala krav  19

Policy Package # 2  Skall kunna användas för totalt antar dagar per kalenderår, inte en samman- hängande period 20

Policy Package # 3  Kombinerar policy package # 1 och 2  ”Valmöjlighet” mellan PP # 1 och PP # 2.  Inget krav på nationell registrering av cabotage-verksamhet  Inget – generellt – krav på tillämpning av nationella arbetslagar 21

Policy Package # 3  Ger möjlighet att efter en genomförd sju-dagarsperiod välja att stanna kvar i värdmedlemsstaten och utföra cabotage-transporter under begränsad tidsperiod ( dagar?)  Utan krav på internationell transport  Behöver klargöras (kontrollmekanismer)  Nationella arbetslagar (värdmedlemsstaten) skall äga tillämpning på dessa vidare transporter ….efter en ’transitional period’….. 22

Policy Package # 4  Ingen tidsbegränsning  Inget krav på nationell registrering av cabotage-verksamhet  Nationella arbetslagar (värdmedlemsstaten) äger tillämpning  Skall även kunna ge möjlighet att under en begränsad period (ej angiven) utföra cabotage-transporter  Utan krav på internationell transport  Nationella arbetslagar (hem-medlemsstaten) skall äga tillämpning på dessa vidare transporter  Behöver klargöras under vilka förhållanden tidsbegränsade transporter med tillämpning av hem-medlemsstatens arbetslagar får utföras 23

Policy Package # 5  Ingen tidsbegränsning  Inget krav på nationell registrering av cabotage-verksamhet  Nationella arbetslagar (hem-medlemsstaten) äger tillämpning  Helt fri och obegränsad rätt att i ett annat land utföra nationella transporter på de villkor (arbetslagstiftning) som gäller i hem-medlemsstaten 24

Nya cabotage-regler Vad händer nu?  Remiss- påverkansprocess våren 2013 – STIF har möte med EU kommissionen i februari 2013  Kommissionen beslutar om förslag sommaren 2013  Beslut tas av Ministerrådet och EU-Parlamentet hösten 2013  Nya regler kan träda i kraft 2014 (tidigast)  Transportindustriförbundet är aktivt med och påverkar genom deltagande med möten tillsammans med EU Kommissionen 25

Vidare frågor? Tommy Pilarp, Branschchef Förbundsjurist Telefon: E-post: 26