Nordiska medievanor i förändring Eva Harrie Nordicom.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hjo Energi AB Fiber till Hammarn ?.
Advertisements

SVT: Vad händer om webben får pengarna....? En workshop om alternativa scenarier Stockholm 4 september 2009.
Anders Fransén, Produktchef. Videostorlek SD 720 x 576 0,4 Mpixel.
Mediet är inte budskapet om sociala medier och den digitala tidsåldern Lars Ilshammar, Luleå
Podcasting, en möjlighet till lärande ”just in time”
Centrum för lättläst
LÖNEBILDNINGSRAPPORTEN 13 november 2008 Juhana Vartiainen.
SENIORNET SWEDEN Grundad medlemmar Opolitisk För att hjälpa äldre in i IT-världen Äldre skall lära äldre.
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
L ÄSVANESTUDIEN FRÅN D AGSPRESSKOLLEGIET VÅREN 2013.
Omvärldsanalys, statistik, nyckeltal
Populära aktiviteter på nätet bland unga internetanvändare i hemmet en genomsnittlig dag 2009 (procent) * Med socialt nätverk avses här socialt nätverk/community/diskussionsforum/chattgrupp.
Torsgatan 3b, 1 vån Göteborg Mediekritiskt nätverk Räkna med kvinnor! Nyhetsgranskning ur ett medborgarperspektiv.
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Huvudfinansiär: Tidningsutgivarna Fokuserar tre frågor:
Tidsanvändningsundersökningen 2010/11
Andel av befolkningen 9-14 och år som använder olika medier en genomsnittlig dag 2011 (%) © Nordicom-Sverige 2012.
Massmedia och reklam.
Kapitel 8 November 2008/Leif Carlsson Något om Din fritid Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och 2008.
Läsvanestudien En presentation från Dagspresskollegiet.
MASSMEDIERNA omkring oss
Massmedia och reklam.
Dagens Nyheters upplaga och upplageintäkter
Danderyds ungdomar och internet. 80% använder internet på datorn varje dag 10% använder internet på datorn 4-6 ggr/vecka 82% använder internet på mobilen.
Den massmediala bilden av kvinnor
Sveriges Television Publik & Utbud TV-tittandet 2007.
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
KÖNSROLLERKÖNSROLLER BLAND UNGABLAND UNGA. Blått Eller Rosa? Varför börjar allt så tidigt? För att unga är lättare att påverka Vem och av vad påverkas.
Hushållstorleksutredningen, tester Pirjo Svedberg MMS.
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
De valda och de smorda: eliter, kön och den nordiska moderniteten Anita Göransson, Linköpings universitet Kön och makt-konferensen, Reykjavik, november.
Metodmöte den 9 april 2008 TSV Pirjo Svedberg MMS.
MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Massmedia.
LÄSVANOR EN PRESENTATION FRÅN DAGSPRESSKOLLEGIET.
Läsaren 12 februari 2010 Digitaliserad kultur för alla - om användarvänliga lösningar Malin Wahlquist.
Medieanvändning över tid (15-24 år) Olle Findahl: Barn och ungas medieanvändning 2012 Minuter/dag.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
Sammanfattning av varumärkesundersökning
Informationsmöte 13/ Välkommna! Ta en kaffe och slå dig ner! Vi som kallat till detta möte: Ulrika, Peter, Beatrice, Mattias, Didrik, Johan och.
Ett samarbetsprojekt mellan Göteborg Stad, Norrtälje, Piteå och Vallentuna kommun.
Åland åldras Utmaningar och möjligheter Kenth Häggblom Katarina Fellman 23 november 2012.
STs arbetsmiljörapport 2008 ST-veckorna. ST jobbar hårt för en bättre arbetsmiljö! Långsiktigt och medvetet arbete med arbetsmiljön ST- undersökningar.
10 medietrender Håkan Gustafsson. Framåtlutad – Bakåtlutad – På väg.
Det som man kan koppla till datorn. (periferienheter)
Massmedia.
1 Ny definition av Total-TV- tittandet Tidigare definition: Allt TV-tittande exkl. video och TV-spel Dvd-tittandet har varit inkluderat i video på grund.
Massmedia och reklam.
Massmedia.
Ungdomars medievanor Undersökning och analys av vilka digitala mötesplatser ungdomar rör sig på.
Välfärdens långsiktiga finansiering Annika Wallenskog – SKL.
FLYTTA TILLBAKA? ALDRIG! Vem går egentligen mot strömmen?
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Massmedia.
Ingela Wadbring.
En ingång Kartläggning av befintliga och framtida behov
Antalet anställda 1.
Göteborgs Universitet Inför Digitala Salstentamina
MASSMEDIA.
Färre nyhetsproducenter - men fler nyheter i nätverkens flöden
Välfärdens finansiering
Öxabäck Fiber
Medlemsundersökning 2016.
Den offentliga sektorns arbetsmarknad – vilka är utmaningarna?
Presentationens avskrift:

Nordiska medievanor i förändring Eva Harrie Nordicom

”Ungdom svikter TV” ”TV-tittarna bänkar sig framför datorn” ”En hel generation TV-tittare kan gå förlorad” ”Tittarrevolutionen” ”En e-tidning för framtiden” ”Ljudbokens framfart går inte att stoppa” ”Massmedier blir medverkarmedier” ”Bloggskvallret behöver egna etiska regler” Nordiska medievanor i förändring?

Medieutbudet ökar

Annika Bergström, JMG, Göteborgs universitet

Mediedagen 1979 och 2005 Andel av befolkningen 9-79 år som använder olika massmedier en genomsnittlig dag (%)

Annika Bergström, JMG, Göteborgs universitet

• Stadig ökning: 42% använder dagligen • Unga samt högre tjänstemän använder mest • Informationssökning, e-post, nyheter • Traditionella medier = populära webbsajter Internetanvändning

• Tittandet stabilt – trots ökat utbud • Alla åldrar tittar Pensionärer lägger mest tid • Nischkanalernas tittartidsandel ökar • Bakgrundsmedium (?) TV-tittande

• Stabil räckvidd och läsartid • Läsning ökar med ålder  fortsätter mönstret? • Gratistidningar  bidragit till att läsandet ej minskat • Tidningar populära på Internet Dagspressläsning

• Andel lyssnare och lyssnartid stabila • Ålder: Public service-kanaler eller privata kanaler • Över hälften av befolkningen håller sig till en kanal • Digitala nischkanaler – litet lyssnande • Bakgrundsmedium Radiolyssnande

De stora medierna behåller sin position i människors vardag, men publiken fördelar sig över ett allt större antal olika kanaler. Fragmenterat medieutbud – en fragmenterad mediepublik Förändringar främst bland unga. Nya mediegenerationer?

Aller LIFANDI VÍSINDI Bonnier En pannordisk mediemarknad

5.1-ljud Plasma HDTV 3D kamfilter MP3 IPTV DTV PVR CA-modul DVD+R/+RW Scart Time shift OSD Dolby Virtual Blu-ray Bredband SA-kompatibel USB 2.0 DTS Fast Ethernet Interlaced kbps VCD/SVCD 4:3 / 16:9 EPG Common interface Megapixel 3G ADSL Progressive scan Showview/PDC LCD DivX Smartcard DRM Firewire Router Kontrast 3000:1 Streaming HD-ready DV DVB-T Secure Digital MPEG2/MPEG4 IDTV, TFT, etc… Klippt ur broschyr från hemelektronikförsäljare i Sverige hösten 2005