Medier. Hälsa säljer  I Finland finns det redan 20 olika tidningar som enbart har hälsa och motion som teman.  Det utbildas inte hälsojournalister i.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
=Framtidsutsikter för yrket
Advertisements

Vad är reklam? Ordet reklam härrör från två latinska ord: "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså.
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
På en utflykt till havet ser vi att barnen visar ett stort intresse för vattnet, sanden och allt som går att upptäcka stranden. Det som väckte vårt intresse.
Fredrik Thelander, fritidsledare Stockholm 7 mars 2012.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Presentation av resmål
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
- att överföra budskap, påverka, mm
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
”Den tredje statsmakten”
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Att använda sig av massmedier
Massmedia och reklam.
MASSMEDIERNA omkring oss
Massmedia och reklam.
Den massmediala bilden av kvinnor
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Källkritik på Internet
Att hålla en presentation
2. Utveckla en presentation
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Reklam.
Manligt och kvinnligt i massmedia
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Källkritik på Internet
Demokrati och hur Sverige styrs
Etiska resonemangsmodeller
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Alla har rätt till läsning Johanna v.Rutenberg
MASSMEDIERNA OMKRING OSS
Bilder för lokal utbildning
UNG samtalsgrupper.
Språket som redskap- Introduktion
Alla har rätt till läsning – läsombud gör det möjligt Johanna v.Rutenberg
Källkritik på Internet
Tidningskunskap.
Massmedia.
Upplägget av delkursen massmedia:
Marknadskommunikation och mediaval
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Mannen och kvinnan i reklamen
Mörbylånga kommun Styrkort 2015 Torslunda Fritidshem Idéernas Paradis.
Christoffers Clothing Company
Kärnan i all kommunikation
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Vad säger bilden oss egentligen!?
Massmedia och reklam.
Massmedia.
Livsåskådning Wilhelm Kardemark doktorand. Livsåskådningsvetenskap Vad studerar man inom den vetenskapen? Vad folk tror på Samtida religiösa uttryck Hur.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist Visuell Kommunikation.
Vad vägleder eller hjälper dig när du ska avgöra vad som är rätt eller fel? ETISKA REGLER/MODELLER; PLIKT- eller REGELETIKEN, KONSEKVENSETIKEN, SINNELAGSETIKEN.
Krönika Vad? Hur? Varför?.
Grafisk kommunikation
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Reklam.
Kommunikation och information
Introduktion källkritik
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Ett samarbetsprojekt mellan
Häsokunskap 1 hösten 2008 Emelie Åhlberg.
Reklam eller redaktionellt budskap?
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Medias roll i demokratin
Presentationens avskrift:

Medier

Hälsa säljer  I Finland finns det redan 20 olika tidningar som enbart har hälsa och motion som teman.  Det utbildas inte hälsojournalister i Finland.  Därför baserar sig artiklarna ofta på intervjuer, forskningsrapporter eller på nyutkomna böcker.

Hur skall en dagstidning sälja?  Med att förmedla nyheter och information.  Med att väcka diskussion.  Genom att underhålla och informera.  Genom att betjäna.

Medel som används för att påverka  Val av nyheter  Val av information  Ordningsföljden  Val av avdelning  Layout  Storleken på rubriken  Ordval, val av bild  Bildens helhet, storlek, färg och texten

Fotografier i reklam  Påverkar oss  Fotografier väcker känslor och påverkar våra föreställningar.  Tolka och analysera bilderna även ur det här perspektivet.  Är bilden autentisk eller manipulerad?  Bildtexten?

 Vårt sätt att tolka bilder är nära förknippade med personliga upplevelser och känslor.  Varje reklambild förmedlar ett budskap.  Bra reklam väcker uppmärksamhet, intresse, behov och leder till handling och köpbeslut.  Kondomreklam, tobaksreklam.

Sund och osund reklam  Konsumentverket övervakar livsmedel med eventuella osakliga löften om hälsa.  Varningarna på cigarettförpackningen är lagstadgade enligt EU-direktiv. Varje medlemsland får sedan välja om de vill ha bilder på skadade organ på paketet.

Källorna är viktiga  Ofta hänvisar hälsoreklam till utländska läkare, man kan kolla via internet om de hälso- och forskningsinstitut som sägs vara deras arbetsplatser verkligen finns.  Är testpersonerna finländare fast reklamen påstår att det finns tusentals finländare som redan använder produkten?

Sport och reklam  Bilsporten når miljoner tittare, en kanal för tobaksreklam.  Ölreklamer görs inom ishockey och den alpina sporten.  Toppidrottare spelar en viktig roll som modeller för barn och unga.  Iddrottssponsringen har en etisk dimension.

Sex och massmedia  Sexualiteten har blivit vardaglig och kommersialiserad.  Det sexuella klimatet har blivit friare samtidigt som sexindustrin växer.  Vuxna människor klarar ofta av det enorma utbudet av sex i media.  Men hos barn kan det här ha skadliga effekter, de får fel sorts modeller på vad som anses vara normalt.

Var söka kunskap om hälsa?  På nätet: bedöm informationsproducentens bakgrund och neutralitet samt hur ny kunskapen är.  Ofta är nätsidor som upprätthålls av kommunen, folkhälsoorganisationer och andra organisationer inom hälsovårdsbranschen de mest tillförlitliga.

Webbadresser      