Projekt Bemötande Växjö universitetsbibliotek Hösten 2006 – våren 2007 www.vxu.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk verksamhetsidé
Advertisements

Disposition - Hållbar utveckling
IDA – projektet Vi gör det tillsammans Inkludering, Dialog, Analys
Kompetensombudsträff
Centrala innehåll och kunskapskrav
Nacka Närsjukhus Proxima AB är ett företag som samägs av
Processtöd Tillgänglighet Genomförs av : •Handisam - Myndigheten för handikappolitisk samordning •Handikappförbunden - 39 förbund i samverkan Finansieras.
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Barr amma baro! – Antingen lär man ut, eller så lär man in!
SET Social Emotionell Träning
VÅRD & OMSORG.
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Räddningstjänstens Lärlingsutbildning Räddningstjänsten Syd & Räddningstjänsten Landskrona Bengt Arne Larsson, Jonas Bengtsson & Martin Persson, 2012.
Gemensam HR (PA)- funktion i Hälsingland. Syfte med mötet Komma överens om hur arbetet ska bedrivas i projektet Tydliggöra uppdrag, syfte, mål, roller.
En utmanande 7-stegskur för medvetet bemötande på bibliotek
Hur gör vi tandvården (mer) hälsoinriktad?
Balanserat Styrkort 2010 Syncentralen Göteborg Synverksamheten
En känsla av service Upplevd tjänstekvalitet i en av bibliotekets kompletterande tjänster.
Creare Vivere – att skapa är att leva. Creare Vivere – nytt CV för dig Sunne, Munkfors, Torsby och Årjäng samverkar 1300 anställda omfattas –Sunne 700.
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
Projekt MSM – MötesplatS Medborgare
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Gymnasiebiblioteksträff Carlsunds utbildningscentrum 4 Bibliotekets roll i vuxnas lärande. Projekt KUR 4 Från information till kunskap - Kurs på.
Europeiska regionalfonden Medborgarbudget. Varför medborgarbudget? För att öka medborgarnas möjlighet till inflytande över budget och resurser Vilka har.
Modell för Utveckling av ledningssystem
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Läsutveckling Utvärdering Samverkan Biblioteken i Borås Barn- och skolbibliotekarier.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Skolutveckling via digitala medier
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Vad förväntar sig den egna föreningen och specialdistriktsförbundet (SDF)? Att sprida kunskap om idrotten Att sprida kunskap om idrotten Att nyrekrytera.
Medarbetarundersökning 2012
METODER OCH VERKTYG FÖR UTVÄRDERING AV KURSINSLAG I INFORMATIONSKOMPETENS Göteborgs universitetsbibliotek.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Det goda mötet /förebyggande & främjande i Kalmar län Johan Engdahl.
Samling och utbud Vårgårda Samling och utbud Beståndet och dess utveckling Vad har vi i våra fysiska och digitala hyllor? Är det vad våra brukare.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Karlstad Kurprojektet – En möjlighet till samverkan! Ett led i regeringens psykiatrisatsning.
Naturvetenskap och teknik i samhället Kompetensutveckling inom akademin Sara Nyberg, ECE/Lärande Olle Dahlborg, Sveriges Ingenjörer Adela Rodrigo, KTH.
+ Projektledarens lilla blå
Gemensamma mål för samverkan Strategigrupp äldrevård Samverkansrutiner - primärvård, sjukhus och kommun Habo kommunMullsjö kommun.
Nacka kommuns tillgänglighetspolicy A-C Rudström, samordning och utveckling Jessica Röök, samordning och utveckling.
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Finansiell samordning
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.
Välkommen VIRTUELLA REFERENSTJÄNSTER, LUND, 19 MAJ 2016.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
PERIOPERATIVT TEAMARBETE
Brukarundersökning dagverksamhet 2016
Tips för det praktiska ledarskapet
på personer i behov av hjälp
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Heby kommuns kvalitetspolicy
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
– tala eller tiga Catharina Isberg, bibliotekschef, Helsingborg
Presentörens namn | Företagsnamn
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Kortsiktig /Långsiktig effekt
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Presentationens avskrift:

Projekt Bemötande Växjö universitetsbibliotek Hösten 2006 – våren

Bemötande Syfte och frågeställning •Användarperspektiv –Hur upplever/uppfattar användarna mötet med biblioteket? –Hur upplever/uppfattar användarna mötet med personalen i reception och informationsdisk? –Hur upplever/uppfattar användarna bibliotekets referenstjänst? •Biblioteksperspektiv –Hur upplever/uppfattar personalen mötet med användaren i reception och informationsdisk? –Hur upplever/uppfattar personalen bibliotekets referenstjänst?

Metoder •Användarperspektiv –Fokusgrupp –Enkät •Biblioteksperspektiv –Enkät –Deltagande observation

Resultatsammanfattning •Mötet med UB upplevs mestadels som positivt •UB används mest som arbetsplats och informationssamling. Inte lika ofta som social mötesplats eller pedagogisk resurs. •Bemötandet i diskarna påverkas av att somliga användare har problem med att skilja på de båda diskarna •Bemötandet kan beskrivas genom tre kategorier –tid/tillgänglighet, agerande/attityd, sakkunskaper/kompetens •Referensarbetet – Service eller lärande? –Användarna verkar nöjda

Vision Personalen ska bli trygg i sin roll i reception och informationsdiskar. Universitetsbibliotekets kunder ska bli vänligt och professionellt bemötta.

Syfte •Höja medvetenheten om bemötandefrågor genom kompetensutveckling •Formulera en policy för bemötande och referensarbete •Förtydliga receptionens och informationsdiskarnas funktion •Kartlägga aktiviteterna i hus UB och beskriva vad universitetsbiblioteket kan stå till tjänst med i receptionen •Förbättra universitetsbibliotekets fysiska miljö för forskarna •Beskriva marknadsföringsåtgärder för projektets olika delar

Projektorganisation och resurser •Budget kr + arbetsinsatser •Projektgrupp, styrgrupp och referensgrupp •Öppenhet – information och inspiration

Kompetensutveckling •Kurs i kundbemötande och kommunikation •Att vara offentliganställd – förvaltningsetik och bemötande •Mångfald som resurs – föreläsningar och panelsamtal •Interna diskussioner om policy

Policy för bemötande Vänlighet Respekt Kompetens Uppmärksamhet Engagemang Professionalism Hjälpsamhet

Reception - Information •Tydliggörande av receptionens och informationsdiskarnas funktioner •Hur förmedlar vi till kunderna vilken hjälp de kan förvänta sig? Linda Sohlberg

En reception för hela husets aktiviteter? •Säkerhet och kännedom •Hänvisning och vägvisning •Hur går vi vidare?

Har vi lyckats uppnå bättre möten på universitetsbiblioteket?

Lotta Gustafsson Mattias Rieloff