Upphandling och uppföljning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Advertisements

VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
AU Digital samverkan LO Process
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Placerade barn och unga i familjehem och HVB Trygg och säker vård – SoS Nationellt kunskapsstödNationellt kunskapsstöd - Handbok - Handbok - Vägledning.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Systematisk uppföljning UIV
1 Lagförslag om kompetenskrav inom IFO – håller vi måttet?
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
BARNS BÄSTA -klart att vi alla vill barnens bästa eller?
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Genomföra - brukarundersökning årligen - höja svarsfrekvensen - minst 90 % skall vara nöjda Syfte En temperaturmätning som signalerar hur våra brukare.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Kvaliteten i din hemtjänst Brukarundersökning 2011
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Lathund TI Tekniska Konsulter B Innan du gör ett avrop läs:
Lathund TI Tekniska Konsulter A Innan du gör ett avrop läs:
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Välkommen till Baskurs ”Riskbruk, missbruk och beroende”
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Upphandling och uppföljning SKL:s priofråga ”bättre stöd till utsatta barn” Projekttid mars-november -10 Kommunerna efterfrågade stöd Utförarna efterfrågade enhetlighet ”Upphandling och uppföljning av HVB - för barn och unga”, SKL 2010 Annika

Upphandlingsprocessen

Utvärderingsmodell Skallkrav – börkrav? Vad innebär det? Lägsta pris/ekonomiskt mest fördelaktigt (”Kvalitetsupphandling”) För- och nackdelar Hur utvärderar man? Rörelse mot kundvals(LOV)liknande förfrågningsunderlag MAya

Kollision mellan socialtjänsten och LOU Individens behov (SoL) – leverantörens rätt (LOU) Direktupphandling Rangordning Undantag Var tydlig med kommunens intentioner. Kommer undantag göras? Avrop/beställningsorder Maya

Upphandling Direkt-upphandling SiS Egen regi Ramavtal Ev individavtal Placering Uppföljning Annika

UBU Uppföljning Barn och Unga- vård och boende (fd. H.U.U.S.) Södertörnskommunerna - nätverk Projekttid 1 jan 2011 - 1 juli 2012 Styrgrupp FOU Södertörn/SKL Projektgrupp Huddinge, Södertälje, Botkyrka, Salem, Nacka Haninge, Värmdö, Nynäshamn

Syfte Ge underlag för jämförelse vid tex upphandling Ge kunskap om institutionerna Ge bättre underlag inför placering Ge underlag för jämförelse vid tex upphandling Uppfylla kommunens krav på uppföljning God kvalitet ”Får vi vad vi köper?”

Användaruppföljning Barn/ Vårdnads- Handläggare ungdom havare Upplevd kvalitet Tjänstekvalitet Analys av resultat

Utgångspunkter Ökat tryck på uppföljning och kvalitetssäkring Evidensbaserat arbete i socialtjänsten Bästa kunskap för tillfället? Brukarens erfarenhet och önskemål? Professionell bedömning av ovan. Kommunernas ansvar för god kvalitet

Fokus Kritiska variabler (sammanbrott, lagrum osv) Måluppfyllelse (enligt BBIC) Skola och hälsa Trygghet, omhändertagande Utförarkompetens

Handläggarfrågor 47st Bakgrundsvariabler Uppgifter om utförare Kön, ålder (ej namn, personnummer), placeringsorsaker, diagnos osv Uppgifter om utförare Namn, antal platser, målgrupp, metoder kompetens, samverkan osv Uppgifter om placeringen Akut/planerad, måluppfyllelse enl BBIC, omhändertagande, adm

Frågor till ungdomen 24 st Boendemiljö/integritet Knackade personalen på? Var det rent och fräscht? Kunde du prata enskilt i telefon? Tillgång till internet, inflytande Stöd, trygghet, omhändertagande Stöd i skolarbete, i ungdomsgruppen, i familjerelationer, tillit till personalen? Utsatthet, möjlighet till läkarkontakt Vardag Förbättrade kost- o motionsvanor, fritid

Frågor till vårdnadshavare 20 st Måluppfyllelse Fick barnet hjälp med sina problem/skol-arbete/hälsa? Personalens kompetens Bemötande, samverkan, stöd Omhändertagande Hur trivdes ditt barn? Trygghet, inflytande i vardagen? Kost?

När? Efter avslutad dygnetruntplacering på HVB, SiS, i träningslägenhet eller stödboende Vid såväl SoL som LVU som LSU- placeringar (pga uppföljningsansvar) För åldrarna 12-21år Placeringen har pågått minst 7 dagar Inom 3 månader från avslut

Hur? Formulär finns i systemet och på papper Handläggare besvarar bakgrund och själv ”sin” del Ungdomar besvarar sina frågor genom intervju el enskilt. Vårdnadshavare (el motsvarande) svarar vid intervju Man kan lägga en del i taget

Resultat Alla enkäter bearbetas i systemet Alla användare kan se resultaten – i realtid Resultaten är aggregerade utifrån de svar som läggs in i systemet. Resultat är kommunens arbetsmaterial och inte per automatik offentligt Var försiktig med siffror!

Vad kommer ut? Jämförelsematerial – exempel: Vilken institution får bäst resultat i måluppfyllnad? Vilken institution har flest sammanbrott? Resultatmöjligheter – exempel: ”andel placeringar som slutar i sammanbrott” ”procentuell måluppfyllnad” ”andel utförare som ger stöd i skolan” ”andel placerade som upplever att de blivit kränkta”

Framöver Göteborg, Linköping, Norrköping.. fler kommuner på väg in Utvärdering av systemet Familjevård Öppenvård?