Bankdagen Fredrik Sauter Vd Skandiabanken 1
2 Vi älskar våra kunder! Vi vill vara personliga och föra en dialog med våra kunder. Det kräver att vi lyssnar på våra kunder. Därför utforskar vi sociala media.
En globaliserad och kommunikativ värld •Användarna är medskapare till innehållet •Kunskap demokratiseras och kunskap delas •Från leverantör-kund till ömsesidiga relationer •Information … kommunikation … konversation •Från push till pull - (brand attraction and availability) "If you make customers unhappy in the physical world, they might each tell 6 friends. If you make customers unhappy on the Internet, they can each tell 6,000 friends." Jeff Bezos, grundare Amazon
4 Jag bloggar… •Började oktober 2007 •I snitt besökare i veckan •I snitt 15 kommentarer per blogg •Ett av mina sätt att ha ett aktivt öra ut mot marknaden •Premiär för nytt bloggutseende med nya funktioner •Gilla/ogilla knapp •”Containers” med film, bilder och ppt:s •Topplista
Hur gör man? Lär känna din granne! 1.Lyssna och se – vad är andra människor och varumärken engagerade i? 2.Var med på mingelpartyt! –Konversera – dela med dig av information och källor –Mingla! –Var dig själv och var äkta! 3.Involvera och engagera andra 4.Mät och analysera effekt och framgång
•JA, om man har en bra idé om vad man vill •JA, om man är äkta, ärlig och engagerad… på riktigt •JA, om man kan ta kritik och kritisk granskning… •JA, om man verkligen lyssnar och är aktiv… •JA, om man vill ha en relation med sina vänner (kunder)… •JA, om man kan acceptera att det är en lärande process… Kan sociala medier skapa värde för kunderna och företaget? 6 En vän är en som vet allt om dig men tycker om dig ändå. En vänskap som inte tål allt som blir sagt; håller inte i det avgörande ögonblicket
TACK! 7