Skriva för webben.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

Skolbibliotekets hemsida Vad finns där… Hjälp till skolarbeten.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Skribentutbildning SharePoint Publicera på nya intranätet
DAGSTIDNINGAR.
Att skriva en argumenterande text
”DU KAN ENDAST BLI BÄTTRE PÅ ATT SKRIVA GENOM ATT FAKTISKT SKRIVA” Doris Lessing – Nobelpristagare 2008.
Vad vill du förmedla? Vad är intressant? Till vem skriver du?
Internet Den som söker han finner. Internetkunskap (Ingela Ek) Fem vägar till en hemsida 1. Given adress 2. Hämta en adress från dina favoriter 3. Använda.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Det journalistiska uppdraget
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Att bygga en fungerande webbplats
Manual: Att lägga in en nyhet. (Tryck på F5 för att se PP-presentationen)
Webbpublicering - botkyrka.se & Skriva för webben
Att göra: Nyhetsartikel
Att skriva en artikel.
Artikel – reportage - debattartikel
Debattartiklar.
DÖDSBRAND OFFRENS HÄMND
Insändare Struktur och respons.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Distrikt 21 Area 05 AD Monica Rosander Vi ska skapa zontavärldens bästa hemsida! Distrikt 21 Area 05 Areamöte i Katrineholm den 6 maj 2006.
Artikeluppgifter Minst 120 ord.
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Lathund för att skriva kalenderhändelser på ki.se
Så snickrar du en artikel
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Info class Internal CC/Lovisa Appelberg/Att skriva för webb Att skriva för webb Pia Törner och Lovisa Appelberg
Skriva webbtexter för Lubas
Statistik: Lubas-texterna på lu.se PROGRAM SAMT KURSER PÅ GRUNDNIVÅ.
Raka rör - så här kommunicerar vi på webben
Titel på ditt arbete -undertitel, vad handlar det mer specifikt om? Introduktion Här bör man skriva en kortfattad introduktion till sitt arbete, eller.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
För att Nyheter ska visas som egen rubrik skall denna ruta vara ibockad. Markera Nyheter Klicka därefter på ”Ny sida”
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
Knappar i artikelredaktionen som formaterar texten:
Ny layout på distrikts- och föreningshemsidorna och ny funktionalitet i webbtool.
Sort, art, stilart, område, fack o.s.v.
Jobs and Society NyföretagarCentrum Hyr syns vi i massmedier? Jörgen Bengtson Massmedier och NyföretagarCentrum Mångfald av medier Ingångar till.
Webbsidesutbildning Lennart Ek, Tel Stefan Fosseus,
Av Ewa Ögren Tullengymnasiet 2008
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
om företaget där du gör din praktik!
Inledning och avslutning
Bo Hansson Nils Runberg. Vid första kontakten med hemsidan ska besökaren… Attraheras av en grafiskt intressant profil Lätt hitta mer om det som finns.
Layout Anita Lundström. Fundera först!  Vad är målet med webbsajten?  Vad ska den innehålla?  Hur ska den se ut?  Vem vill ni nå?  Är besökaren svensk.
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Artikeluppgifter Minst 120 ord.
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
VARMT VÄLKOMMEN till utbildning i EPiServer 8
Att skriva för webben Varför skriva kort? –Besökaren skummar/skannar snarare än läser –25 % långsammare att läsa på skärm än papper –Besökaren vill inte.
FOLKUNIVERSITETET SKRIVER WEBB TIPS OCH TRICKS SÅ DU KAN BÖRJA FÖRFATTA I MORGON Jesper Gisslén Jonas Blomqvist.
Namn på presentationen Riktigt rolig PowerPoint > Fokusera på ett intressant ämne per sida > Skriv brödtexten kort, koncist och i 24 punkter.
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Redaktörsutbildning, EPiServer CMS 6 Kenneth Karlsson
Skriv för webben Folkuniversitetet den 22 oktober.
VINSTAGÅRDSSKOLAN UTBILDNINGSFÖRVALTNINGEN LAYOUT, TYPOGRAFI OCH TEXTFORMATERING Gjort av Björn Kindenberg för Vinstagårdsskolan.
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
SKRIVA TEXTER Vad är uppgiften? Berätta om det inte något annat! Skriv mycket! Bättre med lång text och fel än lite och rätt. Några exempel på bisatser.
Reportage.
Att skriva en nyhetsartikel
Wordgenomgång.
Rubrik Skriv kort och kärnfullt i Arial Regular
Rubrik, Futura BT Heavy eller Arial alltid vänsterställd, två rader max. 72 pt Författare Slutsats Slutsatsen är den viktigaste delen av din poster,
Skriva för webb: Klarspråk och jämlik kommunikation
Skrivtips för webben Skrivtips för webben.
Presentationens avskrift:

Skriva för webben

Skillnad mellan webb och tryckt media Besökaren har oftast en uppgift att lösa. Skillnad mellan att läsa en tidskrift och en text på webben. F = fort Besökaren har makten! Din hemsidan är tillgänglig för alla! Besökaren på hemsidan har ofta en uppgift att lösa när man startar webbläsaren/internet. Man kanske letar efter en specifik uppgift: det kan vara en kontaktuppgift, en artikel, ett pris på medlemskap, ett programblad etc. Det är skillnad mellan att skriva texter för webben och en tidskrift. Man skumläser på webben. Blicken hoppar från ställe till ställe i jakt på något intressant. Läsaren är ofta otålig och är på jakt efter något speciellt. När man läser en tidskrift sitter man kanske tillbakalutad i favoritfotöljen med en kopp kaffe. Man har avsatt tid och man kopplar av… Forskning visar att man läser som ett F på webben. (vänster – höger, vänster – höger, uppifrån och ned) F=FORT! Hittar inte besökaren det han/hon letar efter snabbt så lämnar han/hon hemsidan och surfar vidare. Besökaren är otålig. Men om besökaren hittar något av intresse så kanske han/hon börja läsa noggrant. Din hemsida är tillgänglig för alla! Jämför med en broschyr som du delar ut till utvalda personer. På webben når du alla! Vissa saker kanske du inte vill att exempelvis PRO eller andra seniororganisationer ska hitta. Exempelvis internt material som SPF Bladet, information om kampanjer, medlemsstatistik och strategier med mera.

Målgrupp? Vem skriver du för? Syfte med texten? Rapportering Nyhet Skaffa medlemmar Fakta Skriv begripligt och var konkret. Korta meningar bättre än långa Undvik förkortningar Vem skriver du för, vem vill du nå? Oftast kanske en eller ett par målgrupper är extra viktiga. Locka nya potentiella medlemmar till SPF, media och press. Åter igen lägg inte en massa intern information på hemsidan. Vilket är syftet med texten? Vad är viktigt för besökaren på din hemsida? Sist men inte minst, skriv begripligt och var konkret. Undvik interna förkortningar och tänk utifrån besökarens perspektiv. OBS! Tänk på vad som är viktigt för målgruppen och inte vad som är viktigt för dig!

Skriv det viktigaste först Mer information… ...mer information… Detaljer och bakgrund Skriv det viktigaste först! Tänk ”upp och ner vänd” pyramid när du skriver för webben! Det viktigaste, slutsatsen först och sedan kommer informationen, sist bakgrund och detaljer. Har man lockats av rubriken är det stor chans att man läser ingressen.

Rubrik, ingress och brödtext RUBRIKEN är absolut viktigast! Inledning till texten. Locka till läsning. Rubriken är ofta en länk till texten. Ingressen är viktig! Inledande sammanfattning Max 4-5 rader Rubriken är det absolut viktigaste! I ingressen bör man ta med de viktigaste upplysningarna från resten av texten. Då är chansen större att besökaren läser vidare i brödtexten nedan.

Rubrik, ingress och brödtext Brödtext - skriv inte mer än nödvändigt! Gå igenom texten och rangordna innehållet (tänk pyramiden) Dela in texten i flera stycken Mellanrubriker Punktlista Sist men inte minst! Be gärna någon läsa igenom texten! Det är inte svårt att skriva långa och invecklade texter! Det är däremot svårt att skriva bra, konkreta och korta texter. Man är generellt sett mer accepterande på webben om det är stavfel – det är enkelt att ändra… Men se till att kontrollera stavningen innan publicering. Använd ett rättstavningsprogram.

Några tips på vägen… Bilder är bra! Alla bilder bör ha en ALT-text Länktext –var konkret – vad händer om man klickar på länken/texten? Understruken text på webben = länk! Kursiv text är svårläst. Fet stil är bättre. VERSALER = SKRIK INTE! Undvik röda och gröna texter ALT= alternativ text för de som inte kan se bilder. Tala om vad som händer om man klickar på länken, skriv inte bara länk. Öppnas ett dokument så tala om det eller om man kommer till en annan hemsida. Understruken text signalerar länk. Undvik att förvirra besökaren. Kursiv text är svårläst, använd fet text istället. Versaler signalerar att man skriker. Detsamma gäller i mejl. Dessutom är det svårläst. Den vanligaste formen av färgblindhet är någon form av röd-grönblindhet, 8% av männen lider av detta (1% av kvinnorna). Undvik röda och gröna texter.

Några tips på vägen… Publicera programblad Se till att det är enkelt att hitta kontaktuppgifter Gärna en bild på startsidan Bli medlem – skriv ut vad det kostar att bli medlem Bli medlem formuläret – agera snabbt om någon vill bli medlem Här kommer några enkla tips för att göra föreningens hemsida intressant för besökaren: Publicera programblad och aktiviteter. Gör det enkelt att hitta kontaktuppgifter – samarbeta med registeransvarig så att kontaktuppgifterna är aktuella och uppdaterade. Ha gärna en bild på startsidan. Det lättar upp första intrycket av sidan. Vad kostar det att bli medlem i just er förening? Skriv ut detta på hemsidan så vet den presumtiva medlemmen vad det kostar. Berätta gärna vad som ingår i ett medlemskap i SPF: tidningen Veteranen, mötesförsäkring, trevligt umgänge och aktiviteter i föreningen, en mängd rabatter plus att man stödjer SPF:s äldrepolitiska arbete. Bli medlem formuläret. Vem är mottagare av formulären? Agera fort om någon vill bli medlem. Skicka ut inbetalningskort, välkomstbrev och programblad.

Min mejladress ifall du har några frågor? Länktips Läsbarhetsindex (LIX) http://www.lix.se/ Internetkunskap, 16 utbildningsfilmer om internet http://internetkunskap.se/ .se innehåller allt du behöver veta om internet, skriva för webben, etc. http://www.iis.se/ Min mejladress ifall du har några frågor? maria.samuelsson@spfpension.se LIX – Läsbarhetsindex kan användas för att få uppfattning om hur lätt eller svår en text är att läsa. Internetkunskap, olika utbildningsfilmer om internetkunskap, allt från att söka på internet till att blogga. .SE, (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) är en oberoende allmännyttig organisation som verkar för positiv utveckling av Internet i Sverige. Ansvarar för svenska toppdomänen .se. Överskottet finansierar utveckling av Internet i Sverige (2010 – 40 miljoner). Lycka till med din hemsida!