Schema – Shedule Grupp 2 Måndag 4/2 Hörsal 6 Torsdag 7/2 Hörsal 7

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KONJUNKTIONER.
Advertisements

Sagan om den hungriga vargen
Människorna i Bambuchaparken. Familjen Eriksson Jonny Eriksson •Jonny är 14 år. •Jonny är storebror och är snäll, rik och skojig. •Han går i skolan och.
En Dag i Ramadan Ramadan
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Svenska som andraspråk
Välkommen till Ungdomssamling!
Heter det ”BLI” eller ”vara”?
adjektiv och substantiv
Brev från Pingvinen.
MITT PÅSKLOV 2012 JESPER ALLANSSON. Påskafton 7 april Mormor och morfar åkte hem till Karlstad dom hade varit här nåra dagar. När dom hade åkt hem cyklade.
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Idag Today Repetition: siffror, klockan Repetition: numbers, the clock
Sagan om björnen.
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
Bestämd och obestämd form i adjektiv och substantiv
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Trollet Handlar om ett troll.. Det var en julafton som Maja fick ett litet låtsas troll, den blev hon glad för. Trollet som hon fick såg ut så här: Mörkt.
Från information till interaktion
Dagens dikt Det är onsdag idag. Det är ganska fint väder:
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Pronomen Tryck på F5 på tangentbordet för att börja.
Välkomna till föräldramöte för klass 4C
Lektion 7, fredag 22 februari, 2013
DAGENS DIKT I dag är det torsdag och det är mulet - men inte så kallt.
Idag är det den sjätte november. Den sjätte november är en flaggdag.
Luncha och lär! Tempussystemet.
Subjekt, predikat, objekt, predikatsfyllnad och adverbial
Vad gjorde de igår? Jan: Jag pluggade. Riitta: Jag spelade innebandy.
Schema – Shedule Grupp 2 Måndag 4/2 Hörsal 6 Torsdag 7/2 Hörsal 7
Luncha och lär! hjälpverb.
Sista lektionen Idag är det tisdag den 13:e november 2012.
DAGENS DIKT I dag är det måndag och det är mulet - men inte så kallt.
Dagens dikt Idag är det måndag. Vi sitter i Hörsal 4. Det är februari.
Svenska – kurs 1 Internationella studenter
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Den oroliga chefen kollar på klockan, Hans bästa arbetare är sen, Och snart börjar ett viktigt möte. Chefen bestämmer sig för att ringa hem till honom.
Huvudsatser och bisatser
PerUllaIngaEgon 1.Skriv in de tävlandes namn. 2. Per börjar slå med två tjugosidiga tärningar. Han får 15 och 5. Gränsvärdet för första höjden är =10,
Marcus berättar lite om sig själv
Tryck på F5 för att börja. ”Klicka” sedan för att fortsätta.
Mening eller fråga TRYCK F5.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
Den magiska dörren.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
SUBSTANTIV.
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Föräldramöte årskurs 6 2 mars.
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
Samordnande konjunktioner- bindeord
Vem är jag, Vem är du?.
Huvudsatser och bisatser
Hur mår du idag? Jag är glad idag Idag är jag glad.
ADJEKTIV VERB Äta Dricka Sova Skratta Gråta Skriva köpa Törstig Trött
Ordföljden i svenskan (syntaxen)
Ordföljd.
Konjunktioner Vad är en konjunktion? En konjunktion binder ihop huvudsatser.
Jämställdhet Vad är det?.
Jämställdhet Vad är det?.
Adjektiv.
Träna svenska A och B Häfte 7 Klockan Familjen Alm s dag.
Uttal Vokaler dikter.
Adjektiv.
Uttal Vokaler dikter.
Basic Swedish 1 Lektion 4, den 15 februari Välkomna
Vad är en konjunktion? En konjunktion binder ihop huvudsatser.
Information om licenser:
Vad är en konjunktion? En konjunktion binder ihop huvudsatser.
Presentationens avskrift:

Schema – Shedule Grupp 2 Måndag 4/2 Hörsal 6 Torsdag 7/2 Hörsal 7 Fredag 22/2 Hörsal 3 OBS 15.15 – 17.45 Tisdag 26/2 Tentamen (Tenta) Onsdag 17/4 Omtentamen (Omtenta) Department of Swedish Language and Multilingualism Department of Swedish Language and Multilingualism

Dagens dikt Det är torsdag i dag. Det är ganska fint väder: Himlen är blå och det är skönt i solen, men det är kallt. Vi kan prata lite svenska nu. Det är JÄTTEROLIGT. Department of Swedish Language and Multilingualism

en eller ett? en ett __ lektion __ lärare __ student __ fråga __ svar __ universitet __ skola __ klassrum __ bibliotek __ läxa en en en ett en ett ett en Department of Swedish Language and Multilingualism Department of Swedish Language and Multilingualism 3 3

Bestämd form – definite form en student en lärare en klass en skola ett universitet ett bibliotek ett språk ett ämne studenten läraren klassen skolan universitetet biblioteket språket ämnet Department of Swedish Language and Multilingualism Department of Swedish Language and Multilingualism

ADJEKTIV Jag är vacker! Jag är snygg! Jag är snäll! Jag är duktig! Jag är flitig! Jag är intelligent! Jag är hjälpsam! Department of Swedish Language and Multilingualism

Jag är ofta trött. Jag är ofta lat. Jag är lite arg. Jag är ganska ledsen. Jag är mycket ful. Department of Swedish Language and Multilingualism

Studenter i korridoren Riitta är ofta trött men alltid glad. Peter är musikalisk. Luigi är rolig och alltid hungrig. Dimitra är mycket pratsam. Carl är en typisk svensk – tyst och lugn. Han är också duktig i matematik. Sara är snäll och hjälpsam Anna är vacker och intelligent (tycker Jan). Department of Swedish Language and Multilingualism

Adjektiv duktig (clever) vacker (beautiful) stark (strong) ful (ugly) snäll (kind) trött (tired) pigg (alert) glad (happy) ledsen (sad) musikalisk (musical) rolig (funny) tyst (quiet) hungrig (hungry) pratsam (talkative) vacker (beautiful) ful (ugly) smal (thin) tjock (thick) hjälpsam (helpful) flitig (hardworking) lat (lazy) intelligent (intelligent) sur (moody) ung (young) gammal (old) gift (married) Department of Swedish Language and Multilingualism 8

Vilken fin idé! Vilket gammalt hus! härlig dag underbar väder trevlig fest ful hus stor rum duktig klass snäll lärare svår språk fin morgon Vilken härlig dag! Vilket underbart väder! Vilken trevlig fest! Vilket fult hus! Vilket stort rum! Vilken duktig klass! Vilken snäll lärare! Vilket svårt språk! Vilken fin morgon! Department of Swedish Language and Multilingualism

Ordföljd – Word order X Det är - inte tisdag i dag. I dag det inte Verb Subj. SA V2 Komplement Adverbial Det är - inte tisdag i dag. I dag det inte tisdag. Vi sitter - här. läser svenska. ska läsa svenska nu. Svenska vi inte läsa Department of Swedish Language and Multilingualism

Word order dricker - kaffe - jag Jag dricker kaffe. / Kaffe dricker jag. kemi - du - läser Du läser kemi. / Kemi läser du. hon - tidningen - läser Hon läser tidningen. / Tidningen läser hon. de - vaknar - klockan tio De vaknar klockan tio. / Klockan tio vaknar de. juridik - Jan och Riitta - studerar Jan och Riitta studerar juridik. / Juridik studerar Jan och Riitta. klockan tolv - slutar - de De slutar klockan tolv. / Klockan tolv slutar de. vi - talar - svenska Vi talar svenska. / Svenska talar vi. Department of Swedish Language and Multilingualism

Frågor med frågeord Vad heter du? Var bor du? Hur gammal är du? Varifrån När Vem heter du? bor du? gammal är du? kommer du? börjar lektionen? är det? Department of Swedish Language and Multilingualism

Ja- och nejfrågor Talar Bor Är Har Kommer Spelar Dricker Röker du finska? hon på Lappis? han gift? de barn? de från Kina? hon gitarr? han mycket öl? hon? Department of Swedish Language and Multilingualism

Vad måste alla göra? äta dricka sova andas Alla måste drömma ha en bostad få kärlek arbeta tjäna pengar Alla måste Department of Swedish Language and Multilingualism

Jag kan … Jag kan tala engelska. Jag kan läsa. Jag kan skriva. Jag kan laga mat. Jag kan dansa. Jag kan sjunga. Jag kan spela piano. Jag kan köra bil. Department of Swedish Language and Multilingualism

Vem kan segla …? Vem kan segla förutan vind? Vem kan ro utan åror? Vem kan skiljas från vännen sin utan att fälla tårar? Jag kan segla förutan vind. Jag kan ro utan åror. Men ej skiljas från vännen min utan att fälla tårar. Department of Swedish Language and Multilingualism

Jag ska … Jag ska plugga mera. Jag ska sluta röka. Jag ska börja motionera. Jag ska spara pengar. Jag ska klara tentan. Jag ska ringa till mamma varje dag. Jag ska lära mig svenska. Department of Swedish Language and Multilingualism

Jag ska inte… Jag ska inte dricka så mycket öl. Jag ska inte röka så mycket. Jag ska inte vara uppe så sent. Jag ska inte ljuga så ofta. Jag ska inte fuska på tentan. Department of Swedish Language and Multilingualism

Hej då! Ha det så bra! Trevlig helg! Vi ses! Svenska är ett fantastiskt språk! Slut för idag! Tack för idag! Time for take off… Department of Swedish Language and Multilingualism