internationellt besöksmål

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Advertisements

Stockholm Selections Stockholms Södra Skärgård
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Tillväxtpotential bland aktivitetsföretag i Bohuslän Enkätundersökning genomfört under mars –juni 2011.
Geografi Henrik Carlsson.
Gästnattsstatistik Gävleborgs län maj 2010 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Ryssland* USA* Hotell Stugby Vandrarhem Camping.
1 Återbetalning av svenskt studiemedel från låntagare i utlandet Nordisk konferens juni 2012.
Resmål och resvägar Önskan och behov.
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Affärsutvecklingscheckar varor och tjänster samt internationalisering
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
Reseproduktion och försäljning
Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd.
Fråga 1: Hur många lediga platser anmäldes till Arbetsförmedlingen 2007? a b c
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Miljödepartementet Framtidsjobb & stärkt konkurrenskraft för dem som bidrar till giftfri vardag? Lena Ek, Fores, nov 2013.
© RESURS AB TEM ® 2003 Ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen i Vaggeryds kommun.
Världens största näring
Det fortsatta arbetet Projekttiden för Scandinavian Islands är 1 juli juni 2012 Huvudområden för projektet blir: • Kompetensutveckling • Produktutveckling.
Organisationerna. Fas 1 - Rapportering 1. Vad har gjorts, vem har varit med i arbetet 2. Verksamhetens innehåll och nyckeltal 3. Organisation, ansvarsfördelning,
Så kan vi sälja fototurism. Vem är Jan Ljungberg?  Delägare och VD i Koch & Ljungberg sedan  Hanterat gruppresor sedan 1985.
- En presentation av resan dit... Varumärkes- och turismstrategi Öland Per Ekman, Tendensor Borgholm, 24 januari 2012.
Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.
Marknadsplan för HälsoFreak
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Resmål och resvägar Val av transport.
Oktober 2011 Arbetsmarknadsläget.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Affärsidé - företagets vägvisare
Handel i världen - varför då?
Årsbokslut för svensk turism 2013
Erfarenheter AC International. ”Caught by Västerbotten Lapland!”
Enkel turismkunskap.
Gästnattsstatistik Swedish Lapland September 2013 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Italien Ryssland SWEDISH LAPLAND SWEDISH.
Erbjudande - Examensarbete Högskolan i Skövde 2013.
Förslag till planering kapitel 12
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
ESS, MAX IV och Science Village Scandinavia Kort om ESS Flervetenskapligt forskningscenter baserat på världens mest kraftfulla neutronkälla Neutroner.
Reseproduktion och försäljning
Äkta matglädje. Vad gör Middagsfrid? Middagsfrid hjälper hushåll som har en ambition att äta hälsosam och varierad mat lagad från riktiga råvaror, men.
Invandringen i Finland
Ekoturism ett mer miljöanpassat resande eller.. ? Per Jiborn Svenska Ekoturimsföreningen.
Resor och reseförmedlare
Gästnattsstatistik Swedish Lapland Dec 2011/definitiva årssiffror 2011 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Italien Ryssland SWEDISH.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Barnomsorgsmarknaden i EU Vilken potential finns för svenska företag att tillhandahålla barnomsorg i Europa? Mikael Elinder Rapport för Almega.
1 Kan vi påverka efterfrågan på äldreomsorg?. 2 Vad kan vi vänta oss av framtiden? Dramatisk demografisk utveckling Behovet av aktiviteter, vård och omsorg.
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Framtidsstrategiprocess Dialog med näringen Bokningsbarhet Marknadsföringskampanjer.
VÄLKOMNA!. ”VI ARBETAR FÖR ATT FLER SKA SERVERA EKOLOGISK OCH KLIMATSMART MAT I RESTAURANG & STORHUSHÅLL.”
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
Turistbyråservice Sverige som resmål.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Shoppingturism i Sverige Förord Handeln är en motor i Sveriges ekonomi och så även i besöks- näringen. Vi brukar tala om att handelns bidrag till.
Maritima Skärgården Benchmaring: Lofoten 9/16/2015 FINTRA OY.
Tillgänglig turism – nya möjligheter för Åland Branschträff 3 mars 2016.
Familjen Helsingborg Turism
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Strukturen i pappersindustrin 2012
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
(Företagsnamn) Affärsplan
Där idéer blir verklighet
Presentationens avskrift:

internationellt besöksmål Skaraborgs potential som internationellt besöksmål

Vilka är potentiella marknader/länder för Skaraborg ? = de som är potentiella marknader/länder för Sverige ! (särskilt södra Sverige)

1. Tyskland - Världens största resemarknad 2. Storbritannien 3. Nederländerna 4. Frankrike 5. Italien plus grannländerna Norge, Danmark Tyskland & Norge står för nästan hälften av all turistisk omsättning från utlandet till Sverige

1 miljard övernattningar Antal postkontor i Tyskland: 12 112 Antal apotek i Tyskland: 12 777 Antal resebyraer i Tyskland: 12 250 Antal researrangörer i Tyskland: 2 011 2010: ca 120 mio semesterresor 1 miljard övernattningar 70% till utlandet Världens största resemarknad Bara 5% har besökt Sverige – tillväxtpotential!

Tyskarnas val av transportmedel vid utlandsresor: Bil: 30% Flyg: 52% Tyskarnas val av logiform vid utlandsresor: Camping: 4% Stuga/app. 7% Hotell: 57% Tyskarnas val av organisationsform vid utlandsresor: Självorganiserad: 41% Organiserad paketresa via researrangör: 59%

Storbritannien 70 mio semesterresor 200 miljoner gästnätter utomlands Tyskland: 120 mio semesterresor 700 miljoner gästnätter utomlands 59% andel paketresor 2000 researrangörer Flygreseandel: 57% Storbritannien 70 mio semesterresor 200 miljoner gästnätter utomlands 53% andel paketresor 600 researrangörer Flygreseandel: 80% Paketresan har en stark ställning inom försäljningen av utlandsresor, i de flesta marknaderna för Sverige. En stor andel av paketresenärerna är flygresenärer

Paketresan gör det möjligt att nå ut till utlandsmarknaden – via Västsvenska TR och VS Paketresan främjar exportmognaden – internationella köpare ställer konkreta krav till näringen Paketresan skärper Skaraborgs profil och konkurrenskraft Paketresan bidrar till skapandet av ett större och bättre produktutbud i Skaraborg Paketresan är det mest kostnadseffektiva sättet att marknadsföra Skaraborg – medfinansiering via Västsvenska TR, VS, researrangörerna Paketresans effekter kan enkelt mätas

Turismens struktur kring affärsmodellen „Paketresa“ är enkel: Destinationens (=Skaraborgs) säljare: anläggningar, hotell, incoming, aktivitetsbolag, sevärdheter etc Marknadens köpare: researrangörer (eventuellt mellanhänder) Affärscykeln är alltid samma: Produktutveckling Produktion Distribution Marknadsföring Försäljning

Produktion, Distribution och Marknadsföring kan INTE göras i Sverige – marknaden är komplicerad – destinationen saknar marknadskunskap och kanaler

Många aktörer på en komplicerad utlandsmarknad Researrangörer („World of TUI“) Nya Resebyråer („RTK“) Flygbolag („TUIFly“) Webportal („Expedia“) GDS („Travelport“) Hotellen („Webres“) Detaljhandel, TV och andra („Lidl“)

Produktutvecklingen och förmedlingen av kunskaper om Skaraborg till marknaden, samt tvärtom, kan INTE göras på marknaden – destinationen är komplicerad: Hundratals Hotell i alla kategorier – researrangörerna utomlands kan inte bedöma dem Sevärdheter, upplevelseutbudet, muséer, aktivitetsutbudet etc – Researrangörerna utomlands saknar kunskap, kontakter, lokal förankring

Produkten avgör! Vilka attraktiva produkter kan Skaraborg erbjuda marknaden? Vilka produkter är exportmogna? Vilka „råvaror“ finns, som skulle kunna vara grunden till nya produkter? Utbudsanalys !

Produkter som ökar: Hotellbaserade förhandsbokade rundresor Rundresor med tematisk förankring Rundresor till speciella målgrupper Hotell-veckopaket med prisatta aktiviteter All inclusive, hög service Gruppresor med hög temaförankring Kortresor Aktiv- och upplevelsepaket

Produktutveckling - exempel på produkttyper som nuförtiden efterfrågas av marknadens researrangörer: Bilrundresor (selfdrive, Fly&Drive) för olika målgrupper: Budget, familjer, seniorer, kultur, herrgårdsmiljö, specialhotell, vandring, aktiviteter, olika teman etc Målgruppsanpassade hotellpaket Hotellpaket med garanterade aktiviteter (aktivitetsmeny) Aktivpaket med logi & meny av lätta aktiviteter Vandringspaket med guide & bagagetransport Cykelpaket med guide & bagagetransport Barnfamiljeanpassade aktivpaket Tematiserade resor, bl.a. kultur, historia, djur etc

Skaraborgs styrka: „RÅVARU-UTBUDET“: KULTUR - HISTORIA: Sveriges vagga, Arn, Husaby Läckö, Skara, Sparlösa, Karlsborg, Åsle Tå, etc NATURRESERVAT: Tiveden, Hökensås, Halleberg etc STADSMILJÖER: Hjo, Skara, Mariestad etc

Skaraborgs svaghet: „Låg förädlingsgrad“: KULTUR - HISTORIA: Inte paketerad för utländsk efterfrågan, guidning på olika språk, saknar andel i paket NATURRESERVAT: Inga paketerade, prissatta aktiviteter kopplade till logi STADSMILJÖER: Brist på större anlägningar av hög standard med kapacitet för volymturism

resesätt: gruppresa eller individualresa Positionering resesätt: gruppresa eller individualresa pris-/hotellkategori (budget, 4-star, upmarket) färdmedel: bil – flyg – buss (Fly&Buss, Fly&Drive, Fly&Transfer, Fly&Rail) 1.: „Volymprodukter“ - Fly&Buss gruppresor - Fly&Drive & bilrundresor - enkla standadiserade resor - cityhotell, ofta kedjehotell - FOKUS: MARKETING / SALES 2.: „Kvalitetsprodukter“ - Exklusivare gruppresor - Temaresor & Specialresor - hög förädlingsgrad, innehåll - sofistikerade hotell & aktivitet - FOKUS: PRODUKTUTVECKLING

FOKUS: PRODUKTUTVECKLING Långsiktighet Exportmognad Krav på kvalitet Strategi 2012 – 2020 FOKUS: PRODUKTUTVECKLING Långsiktighet Exportmognad Krav på kvalitet Anpassning av utbudet till marknadens krav Resortprodukten: aktivitetsutbudet Internationalisering och industrialisering av Skaraborgs enorma kulurpotential FOKUS: MARKETING / SALES Långsiktighet Ekonomisk medverkan Mottagning av agenter FOKUS: INVESTERING Turisthotell, stora, internationell standard Upplevelseutbudet i alla regionsdelar Förstärkt marknadsföring

Tack för uppmärksamheten Andreas Hassler, Aurora Marketing / VisitSweden, Heidelberg, nov 2011